523. Plenární zasedání EHSV

V Bruselu se ve dnech 22. – 23. února 2017 konalo 523. Plenární zasedání Evropského hospodářského a sociálního výboru (EHSV).

Mimořádná pozornost byla věnována zprávě Poradní komise pro průmyslové změny (CCMI), která se věnovala budoucnosti automobilového průmyslu v Evropě.

CCMI/148 Automobilový průmysl

Průzkum týkající se automobilového průmyslu a jeho hodnotového řetězce, který zahájil EHSV, byl inspirován iniciativou GEAR 2030 a změnami, k nimž v tomto odvětví dochází. Očekává se, že nové problémy ohledně elektrifikace, digitalizace, konektivity a mobility určí strukturální transformaci tradiční automobilové výroby. Během příštího desetiletí budou inovace a transformace probíhat daleko rychleji, než tomu bylo během posledního století.

Automobilový dodavatelský řetězec ovlivňují čtyři důležité technologické směry vývoje: elektrifikace a dekarbonizace dopravy, digitalizace výrobního procesu, autonomní řízení a propojené automobily jakožto součást nové koncepce mobility. Technologické a softwarové objevy revoluce 5G, Průmyslu 4.0, stejně tak jako nové materiály, vodíkové palivové články, IT, 3D tisk a další, mohou v blízké budoucnosti posunout hodnotový řetězec spíše směrem k prodeji mobility než vozidel. Vytvořením regulačního rámce pro autonomní řízení a podporou investic do silniční infrastruktury lze sladit právní rámec s technologickým vývojem (pozn.:Vídeňská úmluva o silničním provozu stále identifikuje řidiče jako osobu odpovědnou za řízení automobilu.). Nevyhnutelné strukturální změny naruší veškeré prvky stávajícího hodnotového řetězce. Tradiční automobilová výroba bude pravděpodobně výrazně ovlivněna IT a dalšími odvětvími, což může vést k zavádění nových obchodních modelů. To by mohlo změnit postoj automobilového průmyslu k oběhovému hospodářství a přizpůsobit jej problémům týkajícím se udržitelného rozvoje.

Tyto nové tendence již vedou ke vzniku problémů pro pracovní sílu v tomto odvětví a pro subdodavatelské malé a střední podniky a pokus nalézt odpovědný sociální přechod vyžaduje posílený sociální dialog mezi zaměstnavateli a odborovými svazy. Je velmi důležité, aby skupina na vysoké úrovni GEAR 2030 a projektové týmy vytvořily vizi budoucnosti automobilového průmyslu, kterou budou sdílet všechny zúčastněné strany, a aby navrhly ambiciózní plán průmyslové politiky, jenž se bude zabývat novými problémy spolu s kvalitativním a kvantitativním dopadem na zaměstnanost a životní prostředí.

Plenární zasedání dále projednalo a přijalo následující stanoviska relevantní pro zaměstnavatele a podnikatele:

  • ECO/420 Zlepšení mechanismů řešení sporů v oblasti dvojího zdanění
  • SOC/555 Vysoce kvalitní vzdělávání pro všechny
  • SC/046 Roční analýza růstu na rok 2017
  • TEN/609 Dekarbonizace dopravy
  • SOC/546 Nová agenda dovedností
  • ECO/423 Hospodářská politika eurozóny (2017]

Vladimíra Drbalová
členka EHSV

Kateřina Pavlíková
/
kategorie Evropský hospodářský a sociální výbor
zpět