SP ČR k novele stavebního zákona v Poslanecké sněmovně ČR
Úprava stavební legislativy je prioritou, kterou se SP ČR intenzivně zabývá již delší dobu. Kriticky poukazuje při vrcholných jednáních na to, že Česká republika nedokázala zkrátit a zjednodušit povolovací řízení. Neodstranila tak jednu z bariér pro růst investic, ačkoliv se k tomu vláda ve svém programovém prohlášení zavázala. Místo toho, se v mezinárodním hodnocení Doing Business Česká republika propadla co do rychlosti získání povolení k výstavbě o další čtyři místa na 130. příčku ze 190 sledovaných zemí.
Nehledě na enormní úsilí zaměstnavatelů a jejich odborníků přináší návrh novely jen dílčí pozitivní změny. Oproti stávajícímu stavu je to institut provázání společného územního a stavebního řízení s procesem EIA, upřesnění obsahu a rozsahu závazných stanovisek, úprava mechanismů pro změny územně plánovacích dokumentací a zkrácení některých lhůt pro rozhodování stavebních úřadů.
Celkově novela v její současné podobě podle SP ČR nesplňuje očekávání. Přesto SP ČR přijetí novely v Poslanecké sněmovně podporuje. Chce však do novely stavebního zákona prosadit ještě úpravu vodoprávního řízení jeho integrací do společného územního a stavebního řízení. „Vláda nepodpořila jednu ze zásadních změn, kde součástí souboru staveb je vodní dílo jako vedlejší stavba a nepřijala úpravu, která by umožnila integrovat vodoprávní rozhodování přímo do společného řízení. Je to pro nás je nevysvětlitelné,“ upozornil ředitel Sekce hospodářské politiky SP ČR Čížek.
Vzhledem ke stavu novely SP ČR požádal současnou vládu, a to i svědomím toho, že její funkční období je již poměrně krátké, aby urychleně začala pracovat za účasti podnikatelské sféry na tezích nové stavební legislativy. Tu by připravila až vláda vzešlá z letošních voleb. „Musí se zahájit práce na zásadní rekodifikaci stavebního práva s hlavním cílem - jeden úřad, jedno řízení a jedno rozhodnutí při zohlednění specifik staveb,“ dodal Čížek.
Rekodifikce by přitom měla zahrnovat několik základních principů:
- Stavební zákon musí reflektovat rozdíly v typu staveb. Nutná je diskuze nad specifickou úpravou pro stavby strategického charakteru, kam lze bez pochyby řadit stavby dopravní a energetické.
- Je nutné opustit systém řetězících se správních aktů, kde jeden podmiňuje druhý.
- Stavebník by neměl v rámci samotného řízení obíhat jednotlivé orgány a žádat je o stanoviska. Tuto činnost by v samotném povolovacím řízení měl provádět stavební úřad.
- Je nutné redefinovat funkci stavebních úřadů a umožnit jim rozhodovat na základě stanovisek a za určitých okolností zvážit veřejné zájmy a rozhodnout i odchylně od stanoviska.
- Využít by se měla elektronizace a digitalizace.
- Kateřina Pavlíková
- /
-
kategorie Stanoviska SP ČR