Stáže během studia usnadní studentům přechod do praxe

Firmy se stále více potýkají s nedostatkem pracovníků. Lidé, kteří se o práci ucházejí, navíc často neodpovídají svou kvalifikací požadavkům na volná pracovní místa. Proto Svaz průmyslu a dopravy ČR věnuje velkou pozornost tomu, jak zlepšit odbornou přípravu žáků. V současnosti se zaměřuje zejména na zavádění prvků duálního vzdělávání, tedy vzdělávání ve spolupráci s firmami, a jejich ověřování v praxi.

Svaz průmyslu a dopravy ČR navrhl v říjnu 2015 v závěru Roku průmyslu a technického vzdělávání systémové změny, které by právě vedly k efektivnější spolupráci škol a firem. Doporučení, která vzešla ze systémového projektu POSPOLU, jehož byl Svaz iniciátorem, předal tehdejší ministryni školství Kateřině Valachové s žádostí, aby se jimi MŠMT v dalších letech řídilo. Žáci by tak měli šanci na lepší praxi v reálném pracovním prostředí.

Doporučení měla především usnadnit absolventům přechod ze školy do praxe tím, že se zapojí do reálného pracovního prostředí již v průběhu svého studia. Dále měla zvýšit úroveň znalostí a dovedností absolventů, aby odpovídaly potřebám zaměstnavatelů, a propojit nabídku odborného vzdělávání se změnami kvalifikačních potřeb na trhu práce. Kromě toho se Svaz zaměřil na to, jak zvýšit atraktivitu odborného vzdělávání pro mladé lidi.

Samozřejmě to není jednoduché a nic z toho nepůjde bez nějakých změn ve vzdělávacím systému. Musí se zvýšit počet hodin praktického vzdělávání žáků přímo ve firmách. Vzdělávací programy škol musí být provázané s Národní soustavou kvalifikací. Ta definuje pracovní pozice a potřebné kvalifikace, které by zaměstnanci měli splňovat, podle toho se musí správně nastavit praxe a stáže a připravit konkrétní instruktory ve firmách. Je potřeba také dobře nastavit financování a vytvořit systém, který by odhadoval budoucí potřeby trhu práce, dále zlepšit kariérové poradenství či zavést mistrovskou zkoušku.

Dosud nedošlo k výrazným změnám ve vzdělávacím systému

Svaz průmyslu a dopravy ČR letos hodnotil, jak se ministerstvo školství těmito doporučeními řídí. Zjistil, že některá z nich ministerstvo školství naplňuje jen částečně a některá vůbec. Velká část opatření závisí na tom, kdy ministerstvo provede systémovou revizi rámcových vzdělávacích programů pro odborné vzdělávání. Mělo by o ní rozhodnout co nejdříve. S reálnými změnami ale nelze počítat před rokem 2022, nejspíše až 2025.

„Nejsme příliš spokojeni, jak ministerstvo společně dohodnuté cíle plní. Proto budeme jednat s novým vedením ministerstva školství, aby se této oblasti věnovalo daleko zodpovědněji,“ říká Miloš Rathouský, zástupce ředitelky Sekce zaměstnavatelské SP ČR pro oblast vzdělávání.

To, že předchozí vláda nedokončila důležité systémové změny, ale zaměstnavatelům v mezičase nebránilo rozšiřovat svoji spolupráci s jednotlivými školami. Svaz průmyslu a dopravy ČR se již dlouhodobě podílí na vzniku potřebných nástrojů pro rozvoj spolupráce škol a firem. Mnoho z nich už funguje, jako například daňové odpočty na investice firem do vzdělávání, smlouvy mezi žákem a firmou, aby se mohly praxe uskutečnit, nebo možnost jmenovat instruktory ve firmách a vysílat odborníky z praxe do škol. Už v průběhu studia zapojujeme studenty do reálného pracovního prostředí, mohou si ve firmách vyzkoušet teorii, kterou se naučili ve škole a řešit konkrétní problémy. To je velmi účinný způsob, jak usnadnit aboslventům přechod ze školy do praxe,“říká Milena Jabůrková, viceprezidentka Svazu průmyslu a dopravy ČR pro oblast vzdělávání a digitální ekonomiky.

Svaz průmyslu spustil program duálního vzdělávání

Pod vedením 1. viceprezidenta SP ČR Jan Rafaje vznikl program duálního vzdělávání. Svaz inicioval konkrétní spolupráci firem a škol a jejich výukových programů. Díky tomu byla v září 2017 spuštěna jeho pilotní část v Moravskoslezském kraji. Ta v současnosti zahrnuje pět škol a osm firem, které budou spolupracovat na výuce a stážích pro studenty. Od příštího roku Svaz plánuje rozšiřování programu i do dalších krajů ČR.

„Každý z nás by měl chtít dětem nabídnout to nejlepší. Já jsem přesvědčen, že pro budoucí generace je důležitá právě podpora v oblasti technického vzdělávání. Mrzí nás, že ze škol skoro vymizela praktická výuka a také provázanost studentů se skutečným pracovním prostředím. To chce Svaz průmyslu a dopravy ČR změnit. Programy, které podporujeme, totiž přinesou daleko větší propojení studentů se skutečnou praxí. Navíc ti, kteří se budou ve škole snažit, dostanou odměnu v podobě stipendií či atraktivních stáží a pracovních nabídek,“ uvedl Jan Rafaj, 1. viceprezident Svazu průmyslu a dopravy ČR.

Letos v říjnu podepsali 1. viceprezident Svazu Jan Rafaj, hejtman Moravskoslezského kraje Ivo Vondrák a ministr školství Stanislav Štech memorandum o podpoře pilotního programu duálního vzdělávání.
 

O Svazu průmyslu a dopravy ČR

SP ČR je největším zaměstnavatelským svazem. Reprezentuje rozhodující část českého průmyslu a dopravy. Zastřešuje 33 svazů a asociací a 142 individuálních členských firem. Celkově hájí zájmy 11 tisíc firem, jejichž prostřednictvím je zaměstnáno 1,3 milionu pracovníků. V roce 2018 oslaví Svaz průmyslu a dopravy ČR 100 let od založení prvního svazu průmyslníků v Čechách, na jehož odkaz navazuje.

Svaz průmyslu a dopravy ČR byl iniciátorem projektu Pospolu (Podpora spolupráce škol a firem), který se právě věnoval propojování škol a firem. Doporučení na systémové změny ve vzdělávání vznikla právě díky projektu Pospolu. Realizátorem projektu byl Národní ústav pro vzdělávání.

SVAZ PRŮMYSLU A DOPRAVY ČR JE NEJSILNĚJŠÍ HLAS BYZNYSU PŘI VYJEDNÁVÁNÍ S VLÁDOU A ODBORY
Lenka Dudková
/
kategorie Stanoviska SP ČR
zpět