Reverse charge bez důkladné analýzy firmy více zatíží


„Svaz průmyslu a dopravy ČR žádá, aby se nespouštěl pilot na reverse charge (RCH) bez důkladné analýzy efektivnosti zaváděných konvenčních opatření. Chceme, aby před rozhodnutím o jeho zavedení vznikly analýzy dopadů na podnikatelský sektor. A to jak vyčíslení nákladů spojených se změnou systému a související administrativou, tak vyhodnocení dopadů na cash flow pro jednotlivé skupiny podniků a celkově pro ekonomiku,“ 
upozorňuje na problematická místa ředitel Sekce hospodářské politiky SP ČR Bohuslav Čížek.


„Takové analýzy zatím neexistují, proto považujeme plošné zavádění reverse charge za předčasné. Neříkáme mu jednoznačné ano, ani ne. Podle nás by efektivní postup při zavádění jakýchkoliv administrativních změn pro byznys měl vypadat jinak. Vycházet z analýz, hodnotit efekty a až poté by se měla nastavovat pravidla,“  vysvětluje Čížek.

Plošný režim reverse charge by sice přispěl k eliminaci podvodů v souvislosti s uplatňováním vratky DPH v karouselových podvodech či by napomohl řešení problémů se zadržováním nesporných vratek DPH, nicméně se jedná o nekonvenční opatření, které ještě nebylo důkladně analyzováno a má i své nevýhody.

Příkladem je samotná pilotní povaha, „výjimečnost“ v rámci EU či existence „dvou režimů“, kdy firmy musí zjišťovat, zdali je protistrana plátce či neplátce DPH, která by se dotkla širšího počtu podnikatelů. Změna stávající praxe by přinesla některým podnikatelům také dodatečné administrativní náklady a náklady na úpravu IT systémů. Již dnes je ale na několik produktů režim RCH uplatňován a firmy s ním tedy zkušenosti mají.

Tisková zpráva ke stažení zde.

Foto: Tomáš Krist

Kateřina Pavlíková
/
kategorie Tiskové zprávy
zpět