Výběr z monitoringu médií 24.8.2010
Polovičatost nám nepomůže
Podnikatel | 23.8.2010 strana: 1 | autor: Miloš Vávrů
J. Míl apeluje na důslednou realizaci záměrů vlády
Nová vláda ČR nedávno získala důvěru Poslanecké sněmovny PČR a den nato schválila návrh rozpočtu na příští rok se schodkem 135 mld. Kč (4,6 % HDP). Zatím má podporu i u naší největší zaměstnavatelské organizace - Svazu průmyslu a dopravy ČR. Vyplynulo to aspoň z rozhovoru s jeho prezidentem Ing. Jaroslavem Mílem, MBA.
* Pane prezidente, po jmenování nové vlády ČR v polovině července t. r. jste se vyjádřil, že jsou s ní ze strany zaměstnavatelů spojena velká očekávání. Mohl byste je blíže specifikovat?
Tato koaliční vláda je skutečně spojována s výrazným očekáváním ze strany zaměstnavatelů; od firem nám tyto signály přicházejí. Je to vláda se silným mandátem, která si uvědomuje jak současnou ekonomickou situaci, tak zejména potřebu provést hluboké reformy a přeměnu celé společnosti, zkvalitnit podnikatelské prostředí, a zvýšit tím konkurenceschopnost našich firem. Podstatné je, že koaliční kabinet deklaruje rozpočtovou zodpovědnost a snahu zastavit zadlužování země. Jeho záměry by však neměly ustrnout na půli cesty, to klíčové bude, jak se reformy podaří prosadit. Proto s politiky intenzivně jednáme a jak předsedovi vlády, tak jednotlivým ministrům vysvětlujeme naše postoje a návrhy. Ostatně součástí tohoto dialogu bude i letošní Sněm našeho Svazu při zahájení 52. mezinárodního strojírenského veletrhu v Brně, na němž přislíbil účast premiér a ekonomičtí ministři.
* Svaz průmyslu a dopravy ČR zveřejnil už koncem června dokument Agenda 2010, který obsahuje deset hlavních požadavků zaměstnavatelů vůči koaliční vládě a politické reprezentaci. Jak by dopadla jejich konfrontace s programovým prohlášením nové vlády?
Naše Agenda 2010 je téměř celá obsažena v programovém prohlášení vlády. To je potěšitelné. Co bude ale klíčové, je schopnost jeho realizace v čase a na sto procent. Polovičaté kompromisy nám nepomohou.
* Považujete dosažení priorit obsažených v Agendě 2010 za reálné a ve funkčním období této vlády splnitelné?
Většina našich požadavků je splnitelná za předpokladu intenzivní snahy vlády a veřejné sféry bez úhybných manévrů. Každé váhání znamená časovou prodlevu, která se obrací proti společnosti jak finančně, zejména nárůstem dluhové služby, tak do budoucna i ztrátou konkurenceschopnosti ekonomiky. Proto je naší výraznou snahou změnit dosavadní stereotypy a napomoci prosazení požadavků, z nichž by profitovaly budoucí generace. Týká se to celého spektra opatření od zjednodušení daňového systému, nastavení moderního systému vzdělávání a oblasti vědy a výzkumu přes energetiku a dopravní infrastrukturu až po občanský zákoník. Přirozeně že k mnohým rozhodnutím bude potřeba odvaha. Nezapomeňme, že prosazení požadavku na zefektivnění veřejné správy a zavedení úspor se setká s negativní reakcí zájmových skupin. Pokud ovšem občané nebudou mít pocit, že stát přestává rozhazovat peníze, politici promarní jedinečnou příležitost.
* Kritizovali jste např., že vyrovnaný rozpočet je vládou plánován až na rok 2016. Jaké další škrty a úspory, příp. vyšší příjmy by k tomu měly vést?
Skutečně považuji za chybu, že vyrovnaný rozpočet je plánován až v roce 2016. Tento cíl se tím přesouvá až na další vládu. Míjíme tak příležitost dostat rozpočtový deficit pod jedno procento v roce 2014. Mimochodem v našem strategickém dokumentu Agenda 2010 - 10 priorit pro budoucnost ČR požadujeme snížení rozpočtového deficitu pod 3 procenta už v roce 2012. Pokud jde o možnost úspor, uvedu jeden příklad z mnoha. Stát by měl přistoupit k zavedení centrálního nákupu. Ale největší úspory budou, pokud se přestane krást. Když bude rozpočet státu předkládán ve srozumitelné formě, když bude hospodaření státní správy prezentováno a vygenerováno tak jako v obchodních společnostech, tedy předloží se výsledovka, tak jsem přesvědčen, že úspory uvidí i člověk bez zvláštního ekonomického vzdělání.
* Co podle vás v záměrech nové vlády chybí, nebo je málo akcentováno?
S čím zásadně nesouhlasíme je prohlášení, že vláda se zasadí o zachování územních limitů těžby. To není dobrý krok pro budoucnost našeho těžebního průmyslu a navazujících odvětví, především pak teplárenství. Nad některými body visí otazník. V otázce rozpočtové odpovědnosti není jasně řečeno, zda dojde či nedojde ke zvyšování daní, a není deklarováno, že se nezvýší vedlejší náklady práce. Zmíněna není ani role spolupráce sociálních partnerů, místo toho se uvádí pojem veřejnost. Chceme s vládou také jednat o otázce nemocenské, neboť koaliční návrh počítá s tím, že firmy od státu při vyplácení nemocenské převezmou víc povinností. Místo dvou pracovních týdnů by měly nově platit tři a stát jim nebude jako dřív doplácet polovinu těchto peněz. Zcela nerealisticky je akcentováno naplňování některých národních cílů evropské Agendy 2020.
* Nejsou některé priority Agendy 2010 poněkud nereálné (např. Bezpečná, spolehlivá a dostupná energetika v podmínkách závislosti nejen ČR, ale i Evropy na zdrojích mimo své území a v očekávání tzv. ropného zlomu), nebo nejednoznačné (např. Udržitelná péče o životní prostředí, což nemusí být zdaleka totéž co udržitelné životní prostředí)?
Nejsou nereálné. Rozvoj energetiky, zajišťování zdrojů a zachování udržitelného životního prostředí je realizovatelný cíl. Je potřeba se oprostit od ideologie a neexistujících vizí, že Česká republika zachrání svět.
* Jak si představujete Účinnou podporu exportu ve srovnání s tou současnou?
Dlouhodobě preferujeme liberalizaci mezinárodního obchodu a výraznější prosazování našich ekonomických zájmů v Evropské unii a ve světě. Chceme podpořit diverzifikaci exportu na trhy mimo EU. To vše se neobejde bez daleko důraznější ekonomické diplomacie a její lepší koordinace. Je zřejmé, že efektivnější systém si zejména žádá plnohodnotné řízení obchodních radů Ministerstvem průmyslu a obchodu. Očekáváme, že vláda pochopí, že bude potřeba export podporovat větší rolí úvěrové a pojišťovací politiky ČEB a EGAP. Je proto nezbytné zvyšovat jejich kapacitu a orientovat je do teritorií a oborů s největší návratností tak, aby se nestaly bariérou exportního potenciálu. Hlavní úkol spočívá ovšem na EGAP. On musí být tím hybatelem, za kterým jde ČEB. Při redukci počtu našich zastupitelských úřadů by nebylo vhodné odcházet ze zemí, které jsou pro nás z hlediska exportního potenciálu významné a perspektivní. Ale rozumím tomu, že musí dojít k úsporám, třeba formou společných zastupitelských úřadů se Slovenskou republikou. V mnoha případech je hlavní otázkou, jací lidé na úřadě jsou. Mít zastupitelský úřad, kde vedení nejeví nejmenší zájem o jakoukoliv obchodní aktivitu, je k ničemu. Personální politika by se v tomto měla změnit.
* Máte také nějaká očekávání vůči politické opozici (třeba v duchu tvrzení, že slabá opozice je pro demokratickou společnost zhoubnější než špatná vláda)?
Žádná nemám. Bude proti všemu, co bude předloženo. Konstruktivní opozice je pojem, který u nás moc velkou tradici nemá.
Premiér se sejde s odbory
ČRo Rádio Česko | 23.8.2010 | 13:08 | pořad: Rozhovor na aktuální téma
Ondřej ČERNÝ, redaktor
--------------------
Na jedné straně rostoucí zadlužení České republiky na druhé pak nespokojení odboráři hrozící stávkou. Mezi těmito mlýnskými kameny se ocitl premiér Petr Nečas, když se společně se svým týmem ujímal vládních pozic. Rozhodl se pro výrazné krácení výdajů, což by v příštím roce mělo zpomalit ekonomiku o 6 až 7 desetin procentního bodu. To je pro zaměstnance ne příliš dobrá zpráva a právě proto se dnes premiér Petr Nečas sejde s předsedou Českomoravské konfederace odborových svazů Jaroslavem Zavadilem. Ten je teď po telefonních linkách naším hostem. Pěkné odpoledne.
Jaroslav ZAVADIL, místopředseda, ČMKOS
--------------------
Hezké odpoledne posluchačům Česka.
Ondřej ČERNÝ, redaktor
--------------------
S čím tedy na to dnešní jednání s premiérem jdete?
Jaroslav ZAVADIL, místopředseda, ČMKOS
--------------------
No tak, já bych chtěl hlavně se domluvit o určitých mechanismech projednávání řady reforem, které nás bude čekat. Zaprvé bych chtěl poopravit názor našeho kolegy, který říkal, že hrozí stávkami. My jsme zatím nic takového neřekli. Ale samozřejmě, že ty důležité reformy, které nás čekají : důchodová reforma, zdravotnická reforma, by měly projít určitým mechanismem projednávání. A my máme pocit, že zatím ten mechanismus projednávání nebyl až tak dobře nastaven a o tom chci právě s panem premiérem jednat.
Ondřej ČERNÝ, redaktor
--------------------
A v tom je problém. Přeci jenom je zde k dispozici tripartita, té se tedy vyhýbá to jednání. Nebo jakým způsobem to vysvětlit.
Jaroslav ZAVADIL, místopředseda, ČMKOS
--------------------
Nenene, tripartita je jedna instituce a my jsme si už s panem premiérem před nějakou dobou řekli a slíbili, že oni budou, mám na mysli teda vláda pana Nečase, že bude ochotna jednati bilaterálně o některých věcech. Protože například k důchodové reformě nemáme svoji vlastní představu, máme svůj vlastní návrh, který teda koresponduje s tou druhou variantou Bezděkovy komise a samozřejmě o těchto věcech chceme jednat minimálně s K9, nebo s částí teda vlády Petra Nečase. Takže tripartitu já samozřejmě vnímám jako instituci, kde se bude hodně věcí odehrávat, a na druhou stanu my jsme připomínkovým místem a chceme, aby se tyhlety mechanismy dodržovaly a aby nám nebylo jenom řečeno, že se s námi počítá, že se s námi chce jednat, ale pak to projednávání se smrskne do velmi krátkého připomínkového řízení. A tečka. To si myslím, že není dobře. Takže pokud chceme zabránit jakýmkoliv zbytečným střetům, tak je potřeba si tyhle věci ujasnit.
Ondřej ČERNÝ, redaktor
--------------------
Podle dostupných informací máte dnes s premiérem jednat o vládních návrhu státního rozpočtu na příští rok, nebo o změnách zákoníku práce. Pokud tedy zůstaneme u rozpočtu, tak vy chcete, aby se vláda více orientovala na příjmovou stránku rozpočtu, ale co možná námitka, že nejdříve je potřeba v rozpočtu najít vatu a až potom se dá přistoupit ke změnám na příjmové straně rozpočtu, tedy navyšovat některé z daní.
Jaroslav ZAVADIL, místopředseda, ČMKOS
--------------------
Pane redaktore, to je jak s tou slepicí, co bylo dřív, jestli slepice, nebo vejce. My jsme vždycky deklarovali, v posledních letech, a už v roce 2007, kdy se připravovala reforma veřejných financí, že to přinese a zanese do budoucích rozpočtů velký problém. A taky to přineslo. Je to kolem 70 - 80 miliard, které se vlastně, o které se stát připravil tou reformou veřejných financí tehdy v tom roce 2007, která začínala platit potom v roce 2008. Takže je potřeba podle našeho názoru a je to nakonec názor i vlády Jana Fischera, že je potřeba objektivně zvážit otázky příjmů, ale i otázky výdajů. A zatím tahleta vláda, bohužel, jde jenom po těch škrtech. A to se nám taky nelíbí.
Ondřej ČERNÝ, redaktor
--------------------
Dobře, ale to tak vláda se rozhodla jít touto cestou. Ona to slibovala ostatně už před volbami, Voliči jí dali svůj hlas, tedy zdá se, že to budete muset respektovat v momentě, kdy se vám to nelíbí. Jaké jsou vaše další možnosti, kromě těch jednání s premiérem?
Jaroslav ZAVADIL, místopředseda, ČMKOS
--------------------
No tak jednání s premiérem znova jsem řekl a znova opakuji, by mělo nastavit určité mechanismy. Pokud se týká dohody, jestli se půjde dál cestou jenom škrtů a máte pravdu, že část voličů řekla ano, my chceme touto cestou jít, aniž by si možná uvědomila, to je právě to, co je právě potřeba těm lidem říkat, že pokud se půjde cestou škrtů, pokud se půjde cestou, snad teda ne, snižování daní, tak prostě na veřejné služby, to znamená na zdravotnictví a na školství peníze nebudou. Ať si říká kdo chce, co chce. Takže prostě když řeknu a, tak bych k tomu měl říkat taky b. A já neznám státy, které by se proškrtaly k prosperitě. To prostě takový stát neznám.
Ondřej ČERNÝ, redaktor
--------------------
Když se vrátíme zpátky k onomu zákoníku práce, tak vám vadí, řetězení smluv na dobu určitou, nebo také odstupné odstupňované podle odpracované doby, ale co je nefér na tom, že by lidé měli dostávat diferencované odstupné? Prostě pracují různou dobu v tom podniku, dostanou různé odstupné.
Jaroslav ZAVADIL, místopředseda, ČMKOS
--------------------
Za pravé, pokud se týká řetězení smluv na dobu určitou, tak tam došlo k určitým změnám a myslím si pozitivních, to znamená, že se řeklo dvakrát a dost. Což původně v těch návrzích bylo úplně jinak. Takže to je první věci, která se podle mého názoru, kde zvítězil rozum nad ideologií, pokud to takhle bude, je tam akorát ještě nevyjasněno v jakých dobách se bude moci použít to dvakrát a dost. Pokud se týká toho diferencovaného odstupného, tak to má samozřejmě vliv na to, že se může pak stát, že řada těch zaměstnavatelů bude chtít upřednostňovat různé ty prekérní formy zaměstnání, které nepřinesou prostě, podle našeho názoru nepřinesou zlepšení situace na pracovním trhu, Na pracovním trhu se zlepší situace jedině tehdy, pokud budou zakázky. Pokud stát udělá všechno proto, aby ta hospodářská politika státu byla lepší, aby se projevilo to na tom, že firmy budou mít zakázky a to se nám podle našeho názoru zatím se neděje.
Ondřej ČERNÝ, redaktor
--------------------
Když tedy náš společný rozhovor uzavřeme, tak dá se tedy říci, že se dnes symbolicky pokusíte premiérovi nabídnout ruku a pokud ji nepřijme, tak jeho vláda se může připravit na adekvátní reakce odborů, která by případně mohla vyústit až ve stávku?
Jaroslav ZAVADIL, místopředseda, ČMKOS
--------------------
Podívejte se, já si myslím, že dnešní jednání není o tom, jestli si podáme ruce. Ty ruce si podáme tak jako tak.
Ondřej ČERNÝ, redaktor
--------------------
Já jsem mluvil o symbolickém aktu.
Jaroslav ZAVADIL, místopředseda, ČMKOS
--------------------
Já vám rozumím, ale nicméně my chceme napřed s ním jednat o těch reformách, které se připravují a teprve podle toho, jestli se skutečně bude zanášet do důchodového systému to, že se zrujnuje, já se omlouvám za ten výraz, průběžný systém ze kterého je financována.
Ondřej ČERNÝ, redaktor
--------------------
Který, když bude premiér trvat na současné situaci a návrzích vlády, tak pak ....
Jaroslav ZAVADIL, místopředseda, ČMKOS
--------------------
No tahle, on, my jsme s ním o tom už jednali. A on má na některé věci, které se týkají právě té devastace toho průběžného fondu, na některé věci má i podobné názory, nebo má z toho obavy, protože to vyvedení těch finančních prostředků a snížení dalšího sociálního pojištění do tohoto fondu znamená ztrátu 70 miliard a to ten státní rozpočet, podle mě, neunese respektive to, odkud se čeká že se ty věci budou dofinancovávat, to nebude stačit jenom na tuhletu záležitost, která se týká průběžného důchodového fondu, ale budou se muset ty peníze počítat i na snížení rozpočtového schodku, který se snaží vláda dostat na úroveň 130 miliard.
Jaroslav ZAVADIL, místopředseda, ČMKOS
--------------------
Zpátky k té otázce tedy, pokud se nebudete s to dohodnout a premiér neustoupí od těch restriktivních opatření, jste připraveni tedy skutečně ještě v letošním roce na stávky?
Jaroslav ZAVADIL, místopředseda, ČMKOS
--------------------
Vy pořád chcete slyšet jenom slovo stávka.
Ondřej ČERNÝ, redaktor
--------------------
Lidi to zajímá, předpokládám.
Jaroslav ZAVADIL, místopředseda, ČMKOS
--------------------
Já vám opakuju znova, že pokud by byla jasná cesta zaťatá, to znamená, že by nechtěli přistoupit vládní koalice na žádné, řeknu logické argumenty, tak potom se samozřejmě budeme a my v rámci té doby se pokusíme získat veřejnost pro ty naše návrhy a pak se uvidí.
Ondřej ČERNÝ, redaktor
--------------------
Předseda českomoravské konfederace odborových svazů Jaroslav Zavadil. Děkujeme a na slyšenou.
Jaroslav ZAVADIL, místopředseda, ČMKOS
--------------------
Na slyšenou.
Ondřej ČERNÝ, redaktor
--------------------
A naším dalším hostem k tématu je Jaroslav Míl, prezident svazu průmyslu a dopravy. Pěkné odpoledne i Vám.
Jaroslav MÍL, prezident Svazu průmyslu a dopravy ČR
--------------------
Dobré odpoledne.
Ondřej ČERNÝ, redaktor
--------------------
Začněme tím, že ČNB odhaduje růst tuzemské ekonomiky v příštím roce na 1,8 desetin procenta. Premiér Petr Nečas včera v České televizi řekl, že škrty, které jeho vláda připravuje růst zpomalí o 6 - 7 desetin procentního bodu, Jak výrazně by ty škrty měly tedy dopadnout na průmysl a dopravu a posléze tedy na růst těchto sektorů?
Jaroslav MÍL, prezident Svazu průmyslu a dopravy ČR
--------------------
Tak já si nemyslím, že ty škrty budou znamenat takový pokles. Šeredně řečeno bych řekl, že to je tak trošku alibi, aby se vytvořila očekávání na menším čísle a pak jsme byli všichni příjemně překvapeni. Podívejte se jaké ty škrty jsou. V reálu budou možná nějakých 40 miliard korun. Podíváte-li se na rozpočet státu a na celkové HDP tak jsou to v podstatě zanedbatelné peníze. To je první věc. Druhá věc je, že naše ekonomika je skutečně hnaná a motivovaná ne spotřebou v České republice, ale tím jak se daří vyvážet především do Německa, do EU a Německo skutečně závisí na oživení na celosvětovém trhu. To znamená, z tohohle hlediska bych ani v nejmenším nepředpokládal, že by ten zásah do nějakých škrtů o kterých se bude ještě hodně diskutovat a kde vláda podle mě ztratí v řadě případů i odvahu udělat ty racionální opatření, tak si nemyslím, že to ten dopad mít bude.
Ondřej ČERNÝ, redaktor
--------------------
A tedy vy jste na ty škrty a na jejich strukturu připraveni, jste s nimi srozuměni? Sám říkáte, že vláda možná ztratí odvahu, nebo se po vzoru Jaroslava Zavadila ještě pokusíte Petra Nečase přesvědčit o možných změnách. Jen připomenu, že vy jste u premiérů také poměrně častým hostem.
Jaroslav MÍL, prezident Svazu průmyslu a dopravy ČR
--------------------
To je pravda, Já si myslím, že dojde k určitému přehodnocení škrtů v oblasti infrastruktury, dopravní infrastruktury především. A jinak co se týče, ono to přeci není jenom o škrtání, ono je to o nacionalitě, o tom nevyndavat, nevyhazovat peníze zbytečně oknem a abychom věděli, kde vlastně ty peníze vyhazujeme, potřebujeme trošku taky změnit zákon o státním rozpočtu, aby byl srozumitelnější a nebylo to co dneska vidíme, že se v tom vlastně nemůže zorientovat vůbec nikdo. Já si troufnu tvrdit, že velká část i členů vlády, nemluvím o parlamentu, poslanecké sněmovně, ani netuší, jak ten rozpočet v detailu je strukturován a kde se skutečně ušetřit dá. Dám jednoduchý příklad. Spočítejte si, kolik stovek milionů ročně dá státní správa za právní služby a kolik řekněme slovy milionů ročně dá na platy svých vlastních právníků. To znamená, že už jen tady se stačí zamyslet nad tím nevyhazovat peníze oknem, Konzultační služby za věci, které mnohdy nikdo nepotřeboval. To jsou další stovky milionů, kde se dá ušetřit. Takže tam si myslím, že se tomu nikdo bránit nebude, racionalita snížení nákladů na státní správu a zvýšení její efektivnosti, to je přeci krok naprosto správným směrem a tady se taky můžeme bavit o úsporách v řádu, já si troufnu tvrdit vysoko přes deset miliard korun. Podle mě ta cesta úspory je cestou správnou, protože je to cesta především přestat plýtvat. Není to ještě taková cesta, kde bychom skutečně škrtali brutálním způsobem a podřezávali si jaksi budoucí konkurenceschopnost, protože peníze na školství, vědu, výzkum v podstatě zůstávají v nezměněné míře pro příští rok, jako pro letošní.
Ondřej ČERNÝ, redaktor
--------------------
Když se podíváme na připravovaný zákoník práce, který by také mohl přinést úspory, Je tam z vašeho úhlu pohledu něco problematického?
Jaroslav MÍL, prezident Svazu průmyslu a dopravy ČR
--------------------
Já bych byl na rovinu řečeno razantnější, ale chápu ten určitý kompromis a v podstatě vláda a to zas řekněme po pravdě, jak to je, napravuje ty chyby, které byly způsobeny v roce 2006 přijmutím zcela nesmyslného nebo 2005 zcela nesmyslného zákoníku práce, který byl v rozporu s Ústavou a měl přes 80 věcných chyb. A dneska se řada věcí jenom napravuje a ty kroky, které připravilo ministerstvo práce a sociálních věcí já bych je jednoznačně podpořil, ale já je na rovinu za sebe považuji za hodně kompromisní, protože kdyby člověk chtěl být maximalista, tak řadu věcí prostě udělá, ještě zjednoduší, ještě víc udělá jednodušším způsobem, ale bohužel v některých oblastí například výpověď bez udání důvodu se u nás udělala taková mantra, že se absolutně nepřijatelné. A k čemu to vede se stačí podívat třeba na plzeňskou právnickou fakultu, kde po propuštění děkana se musela dělat speciální dohoda, protože v podstatě ani člověk, který působí na té fakultě pro takový chaos nemůže být propuštěn, ale by se musel vytvářet systém jedné upomínky, druhé upomínky, jednoho vytýkacího dopisu, druhého vytýkacího dopisu a možná by se po 7 měsících se dopracoval k nějakému propuštění z titulu špatné výkonnosti, nebo jak bych to nazval, to je přece nesmysl. Takže tady se prostě ukazuje, že to naše právo nechrání nakonec ty lidi, ono nakonec chrání mnohdy ty neschopný, kteří si to vůbec nezaslouží a ne ty, který by chránit v podstatě mělo, takže tam bych šel třeba touto změnou, ale to vláda neudělá, protože říkám ten návrh už je velice kompromisní a myslím si, že by měl být schválen.
Nesmělé oživení průmyslu
Podnikatel | 23.8.2010 | rubrika: Průmysl a doprava | strana: 5 | autor: (sp)
Průmyslová produkce ČR se v červnu 2010 meziměsíčně zvýšila pouze o 0,7 %, meziročně však vzrostla o 9,7 %. Hodnota nových zakázek meziročně stoupla o 12,3 %. To sice svědčí o pokračujícím oživování průmyslové výroby, ovšem tempo jejího růstu značně zvolnilo.
„Průmysl nepřekvapil a udržuje si trend růstu nastartovaný počátkem roku. Jeho tempo zvolňuje však tou měrou, že se v průběhu druhého pololetí bude doslova pohybovat od desíti k pěti. Návrat na předkrizovou úroveň se tím protáhne na delší období v řádu několika let,“ říká k tomu Oldřich Körner, analytik Svazu průmyslu a dopravy ČR.
Podstatným trendem je výrazná odlišnost oživování v jednotlivých průmyslových odvětvích. Oživení průmyslu není plošné, nýbrž je diferencované. Tahounem zůstávají výroba motorových vozidel, kovových konstrukcí a kovodělných výrobků, výroba počítačů a elektrických přístrojů. Nejvíce zakázek vykazují výroba PC, elektronických přístrojů a hutní výroba. Naopak zakázky u ostatních dopravních prostředků se dále propadají o významných 39,6 % a výroba strojů a zařízení zaznamenává pokles zakázek o 3,4 %.
Pokud jde o zahraničního obchod, vývoz se v červnu zvýšil meziročně v běžných cenách o 19,7 % a dovoz o 28,0 %. Obchodní bilance tak skončila přebytkem 10,4 mld. Kč, který byl meziročně o 9,9 mld. Kč nižší.
„V zahraničním obchodu se už výrazně zvedá i dovoz, což je spojeno s obnovující se investiční aktivitou a s vyšší důvěrou spotřebitelů. Bilanci obchodu bude však dále zatěžovat zejména rostoucí objem dovozu ropy a plynu, a zároveň růst jejich cen, což zmírní trend směřující k přebytku,“ předpokládá Körner.
Jaký bude vývoj objemu zahraničního obchodu, to závisí zejména na poptávce na zahraničních trzích. „Další ekonomický vývoj bude pozitivně oživovat příznivá hospodářská situace v Německu, které je pro naše výrobce a export rozhodující. Na druhé straně si musíme sundat růžové brýle při pohledu na americkou ekonomiku. Ta výrazně zvolňuje a odhady jejího růstu spadly s 3,8 % na 2,2 %,“ uvádí Oldřich Körner.
Spotřeba amerických domácností a firemní investice se nevyvíjejí příznivě, což se může s odstupem projevit i u německé lokomotivy evropského oživení. Pro exportéry se může stát bariérou také zpevňující koruna, zvláště pokud by se výrazněji „utrhla z řetězu“.
Další informace, včetně přehledných grafů, lze najít na: www.spcr.cz:80/statistika/zo.htm.
Také HDP mírně rostl Příznivější zprávou je ve srovnání se situací v loňském roce také meziroční růst hrubého domácího produktu ČR ve 2. čtvrtletí, a to o 2,2 %. Byť jde z části o důsledek velmi nízké loňské srovnávací základny. Zatím slabý ekonomický růst ještě nedokázal otočit vývoj na trhu práce, a celková zaměstnanost dokonce meziročně klesla o 1,0 %. „Přestože růst průmyslu a vývozu lámal ve druhém čtvrtletí 2010 rekordy, ekonomický vývoj není natolik příznivý a robustní, aby došlo k výraznější tvorbě pracovních míst. V recesi se dále nachází a bude ještě nacházet stavebnictví a ani služby nevykazují tak dobré výsledky jako průmysl,“ hodnotí Oldřich Körner.
Přes výše zmíněný růst vnější poptávky, zejména německé, která vytahuje celou eurozónu z recese, se nad globálním hospodářským růstem nadále vznášejí mnohá rizika. Nejen ochabující oživení ve Spojených státech, ale rovněž zpomalení importů do Číny, což signalizuje určité zmírnění tamního ekonomického růstu.
Růst české ekonomiky by mohla podle Körnera zpomalit i některá zamýšlená restriktivní opatření vlády a zvyšování daní. A z nich vyplývající oslabení obnovující se důvěry spotřebitelů v ekonomické oživení.
Hlavní téma: Strojírenství
Podnikatel | 23.8.2010 | rubrika: Průmysl v ČR | strana: 24 | autor: (pod)
Termínové sladění letošního Invex Fora s 52. mezinárodním strojírenským veletrhem se promítlo i do zaměření jednotlivých konferencí. Odborníci ze světa IT tak budou mít 14. a 15. září t. r. jedinečnou možnost zúčastnit se nejen zajímavých akcí v 1. patře pavilonu E, ale také navštívit největší veletrh v regionu střední Evropy.
Svět IT security 2010 V úterý 14. 9. se bude konat tradiční konference Svět IT security 2010 určená všem, kdo chtějí získat rozšířenou představu o aktuálních bezpečnostních problémech a rizicích v IT spolu s možnostmi efektivní cesty ke snížení těchto rizik. Diskutovat se bude zejména o bezpečnosti v podnikových informačních systémech, nových způsobech šifrování, nebezpečí hackingu a dalších zajímavých tématech. Spoluorganizátorem akce je společnost IDG Czech, a.s.
IT systémy pro strojírenství 2010 Druhý den Invex Fora, tedy ve středu 15. 9., jsou na programu hned dvě konference. První z nich - IT systémy pro strojírenství 2010 se bude věnovat speciálním informačním technologiím pro segment strojírenství. „Mezi hlavní témata konference budou patřit nástroje pro předvýrobní etapy, tedy CAD CAM CAE systémy či nástroje pro řízení životního cyklu výrobku,“ uvádí šéfredaktor spoluorganizátora akce, časopisu IT CAD, Karel Heinige a dodává: „Na konferenci však nebudou chybět ani příspěvky zabývající se MES systémy či pokročilým plánováním a řízením výroby, stejně tak správou majetku a řízením údržby.“ ICT a průmyslové inovace Poslední konferencí je akce konaná pod záštitou Svazu průmyslu a dopravy ČR a agentury CzechInvest nazvaná ICT a průmyslové inovace: budoucnost české ekonomiky po roce 2013. Zástupci politických stran zde budou diskutovat s top manažery o inovacích, spolupráci státu s inovativním sektorem či předními vědeckými pracovišti a o inovačních technologiích. Účast přislíbili například Dr. Eng. Lim Goh, Chief technology Office SGI, generální ředitel Svazu průmyslu a dopravy Ing. Zdeněk Liška, vedoucí katedry kybernetiky prof. Ing. Vladimír Mařík, DrSc., generální ředitelé společností Foxconn CZ, CzechTrade, Asseco Solutions Česko, poslanci Parlamentu ČR a mnozí další významní hosté. V roce 2013 končí současné dotace EU na podporu inovací a informačních technologií, lze tudíž očekávat, že se na této konferenci začnou formulovat konkrétní teze a programy pro další dotační období. Odborným garantem akce je Czech ICT Aliance a Technologická platforma pro IT služby.


