Rada pro konkurenceschopnost o situaci v silniční dopravě



Další zasedání Rady pro konkurenceschopnost (COMPET) v sestavě ministrů odpovědných za oblast vnitřního trhu a průmyslu se uskuteční v pondělí 20. února 2017 v Bruselu.  

V legislativní části bude projednán obecný přístup k návrhu nařízení o spolupráci mezi vnitrostátními orgány příslušnými pro vymáhání dodržování zákonů na ochranu zájmů spotřebitele, a dále zpráva o pokroku v jednáních o návrhu nařízení o schvalování motorových vozidel a jejich přípojných vozidel.

Nelegislativní část bude věnována prezentaci Evropské komise (EK) a  diskusi k prověrce konkurenceschopnosti (check-up) se zaměřením na investice do nehmotných statků. Proběhne  také tematická diskuze k problematice zadávání veřejných zakázek (v rámci Evropského semestru). EK bude v rámci ní prezentovat Iniciativu pro začínající a rychle se rozvíjející podniky.

V závěru jednání bude EK informovat o Evropském akčním plánu pro obranu, MT PRES a delegace Belgie a Švédska budou hovořit o pokroku v implementaci jednotného patentu  a Jednotném patentovém soudu.  Komise představí rovněž balíček legislativních návrhů týkajících se poskytování služeb na vnitřním trhu. MT PRES bude informovat o dosažení neformální dohody v trialogu k návrhu nařízení o přenositelnosti online služeb. Tématem společného oběda ministrů bude konkurenceschopnost evropského průmyslu.

Deklarace 9 členských států k tématu konkurenceschopnost na vnitřním trhu
Slovinsko rozeslali 13. února letošního roku informační nótu doprovázející žádost devíti členských států o zařazení nového bodu na program jednání s názvem „Konkurenceschopnost na vnitřním trhu“. Bulharsko, Česká republika, Maďarsko, Lotyšsko, Litva, Polsko, Rumunsko, Slovensko a Slovinsko společně poukazují na to, že vnitřní trh, zejména v oblasti silniční dopravy, čelí v poslední době vážným a nebývalým rizikům, a vyzývají Evropskou komisi, aby posoudila soulad vnitrostátních právních předpisů s příslušnými právními předpisy Evropské unie a zásadami diskriminace a volného pohybu služeb.


Stále větší počet přijímaných národních opatření narušuje základní principy, na kterých je EU založena. Jde zejména o volný pohyb služeb, jehož narušení může mít zároveň vážné škodlivé důsledky pro volný pohyb osob a zboží uplatňovaných v rámci vnitřního trhu. V této souvislosti Evropská komise již nějakou dobu posuzuje zavádění omezujících opatření v Německu a Francii pro jejich slučitelnost s právem EU. A přidávají se další země jako Itálie a Rakousko. Omezující opatření týkající se možnosti volně poskytovat dopravní služby v rámci vnitřního trhu budou mít negativní dopad i na jiná odvětví důležitá pro celou EU. Jedná se zejména o zbytečné překážky a nadměrnou administrativní zátěž, které ztěžují dopravcům jejich činnost.  

Evropská konfederace evropského podnikání BusinessEurope připravila před nadcházející Radou pro konkurenceschopnost své tradiční poselství adresované panu Christianu Cardonovi, maltskému ministru pro ekonomiku, investice a MSP, ve kterém opakovaně vyzývá EK k vypracování obnovené průmyslové strategie EU, tak jak ji k tomu vyzvala prosincová Evropská Rada. COMPET by v tom měl sehrát klíčovou úlohu. Poselství se dále zaměřilo na balíček ke službám a chystaný vymáhací balíček, začínající a rychle se rozvíjející malé podniky, jednotný patent EU a ochranu spotřebitele.

Vladimíra Drbalová
poradkyně GŘ pro Mezinárodní organizace a EU

Ke stažení: 
Poselství BusinessEurope Radě pro konkurenceschopnost
Kateřina Pavlíková
/
kategorie EU infoservis
zpět