Francie přebírá předsednictví v EU s velkými ambicemi


Oživení, síla a pocit sounáležitosti

Francie bude tento půlrok předsednickou zemí EU již po třinácté. Má tedy potřebnou kontinuitu, historickou zkušenost a vůli vrátit Evropě její suverenitu. Bude to zlomový bod pro EU, jejíž politický program Zelené dohody bude muset přinést konkrétní opatření a zároveň se vypořádat s pandemickými nejistotami. Francie však také projde rozhodujícím okamžikem, první polovina roku 2022 se shoduje s obdobím kampaně pro francouzské všeobecné volby.

Francouzské předsednictví EU hodlá splnit závazky prezidenta Macrona přijaté od jeho zvolení v roce 2017. Samozřejmě se bude zabývat ekonomickými a sociálními důsledky pandemie s cílem prohloubit evropské sociální a zdravotní projekty. Bude se však zabývat i deziluzi občanů z multilateralismu v mezinárodních záležitostech, což znamená posílení strategické autonomie EU a poskytnutí nových vyhlídek na prosperitu a mobilitu v Evropě pro mladé generace. Jako ústřední motto svého předsednictví si FR PRES zvolilo heslo „Oživení, síla a pocit sounáležitosti“

Program FR PRES a hlavní prioritní oblasti FR PRES

I. Evropa více suverénní

Jednou z hlavních priorit FR PRES je reforma schengenského prostoru a proto se především zaměří na zavedení účinných ochranných mechanismů na vnější hranici EU. Prioritou je posunout debatu o migraci a azylu ke konkrétním krokům a posílit spolupráci s třetími zeměmi původu a tranzitu na základě připravených akčních plánů. V oblasti vnitřní dimenze migrace je cílem FR PRES nalezení rovnováhy mezi odpovědností a solidaritou. FR PRES dále plánuje pracovat na posílení policejní spolupráce v EU s cílem zajistit vysokou úroveň bezpečnosti evropských občanů.

FR PRES věnuje značný prostor Africe a klade velký důraz na připravovaný summit EU-AU ve dnech 17–18. února 2022 v Bruselu. V kontextu pandemie covidu-19 také zaměřuje na posílení rozvojové spolupráce. V oblasti rozšíření EU bude FR PRES pokračovat ve vyjednávání s kandidátskými státy v souladu s novou metodologií. V oblasti vnějších vztahů bude usilovat další o upevňování vztahů mezi EU a Spojenými státy (v oblastech energetiky, obchodu a technologií). Ústředním tématem v oblasti obrany a bezpečnosti bude dokončení přípravy Strategického kompasu. Vztahy EU se Spojeným královstvím po jeho vystoupení bude FR PRES bedlivě sledovat a chce udržet jednotný postoj členských států směrem k dodržování závazků UK.

II. Nový model evropského růstu

FR PRES bude pokračovat v projednávání legislativního balíčku Fit for 55. Zaměří se na směrnici o energetické náročnosti budov, uhlíkové clo, EU ETS, ESR, Sociálně klimatický fond, limity CO2 pro osobní vozidla nebo LULUCF. Další jeho prioritou je revize plynového balíčku a ceny energií.

V oblasti konkurenceschopnosti a vnitřního trhu klade FR PRES důraz na další prohlubování, odstraňování neopodstatněných překážek a lepší provádění pravidel vnitřního trhu. V kontextu pandemie covid-19 se FR PRES zaměří na zahájení projednávání nouzového nástroje pro vnitřní trh (SMEI). Bude usilovat dosažení podstatného pokroku v projednávání návrhů Aktu o digitálních službách (DSA) a Aktu o digitálních trzích (DMA).

V oblasti průmyslové politiky bude FR PRES s cílem prohlubovat strategickou autonomii EU usilovat o posílení odolnosti evropského průmyslu a to s důrazem na významné projekty společného evropského zájmu (IPCEIs), průmyslové aliance či program Horizont Evropa.

V oblasti ochrany spotřebitele bude pro FR PRES klíčové dosáhnout pokroku v projednávání návrhů nařízení o obecné bezpečnosti výrobků a směrnice o spotřebitelských úvěrech. V oblasti technické harmonizace se bude předsednictví zabývat návrhem emisní normy Euro7, jednotné nabíječky či návrhy týkajícími se stavebních výrobků či strojních zařízení.

Prioritou FR PRES v oblasti výzkumu je posilování synergií mezi akademickou, výzkumnou a inovační sférou v kontextu Evropského výzkumného prostoru a plánovaného vytvoření Evropského inovačního prostoru. V oblasti vesmíru je jednou z klíčových priorit iniciativa budování nové družicové konstelace zabezpečené konektivity (tzv. Secure Connectivity). V rámci kybernetické bezpečnosti je hlavní prioritou FR PRES dosažení dohody v rámci trialogů s EP ohledně směrnice o opatřeních k zajištění vysoké společné úrovně kybernetické bezpečnosti v Unii.

V rámci digitální agendy jsou mimo jiné pro FR PRES klíčové také další aktuálně projednávané návrhy. Program priorit zmiňuje vývoj spolehlivé umělé inteligence zaměřené na člověka, čímž se odkazuje na projednávání návrhu nařízení stanovující harmonizovaná pravidla pro umělou inteligenci (AI Act). FR PRES pokročí v práci na novém rámci evropské digitální identity a zaměří se na připravovaný Data Act.

Za jednu z klíčových oblastí pro dosažení klimatických cílů považuje FR PRES oblast dopravy a stanovení ambiciózního a udržitelného časového rámce pro dekarbonizaci všech dopravních módů. V rámci projednávané legislativy se zaměří mimo jiné na návrhy z balíčku Fit for 55 (AFIR, FuelEU Maritime, ReFuelEU Aviation) a prosincový Balíček efektivní a zelené mobility.

FR PRES zaměří na implementaci a plnění národních plánů obnovy. FR PRES bude usilovat o vznik koordinované strategie pro investice a strukturální reformy; zároveň bude FR PRES také pokračovat v diskusích o přezkumu evropského rámce pro správu ekonomických záležitostí EU. Dalším důležitým tématem bude revize finančního nařízení Unie, zelené rozpočtování a práce na prosazení nových vlastních zdrojů EU.

FR PRES klade důraz na environmentální legislativní návrhy vázané na Fit for 55 (zejména nástroj na uhlíkové vyrovnávaní na hranicích (CBAM), směrnici o energetickém zdanění či směrnici o podávání zpráv o udržitelnosti podniků (CRSD) a bude se také zasazovat o pokrok ve vytváření spravedlivějšího a účinnějšího daňového systému. Prioritní bude dosáhnout co největšího pokroku v návrhu EK zajišťujícím globální minimální efektivní zdanění nadnárodních společností v EU, vycházející z dohody Inkluzivního rámce OECD.

FR PRES bude usilovat o posílení příspěvku společné obchodní politiky k evropské autonomii, a to v souladu se Sdělením k revizi obchodní politiky z února 2021. Kromě závazku pokroku v reformě Světové obchodní organizace se FR zaměří na oblast udržitelnosti (dokončení revize akčního plánu kapitol k obchodu a udržitelnému rozvoji, opatření pro zajištění souladu importovaných výrobků s unijními standardy nebo due-diligence dodavatelských řetězců). V případě legislativních návrhů posunu v diskuzi k revidovanému nařízení GSP i pokrok v oblasti autonomních obchodních nástrojů.

III. Evropa humánní

V rámci Konference o budoucnosti Evropy se ujme pozice spolupředsedy Konference a v květnu zorganizuje ve Štrasburku akci na nejvyšší úrovni a zhodnotí vývoj Konference. Prioritu posílení evropské demokracie FR PRES promítne i do návrhu na zlepšení legislativního rámce při přípravě příštích evropských voleb. Bude také pokračovat v práci na souboru společných nástrojů pro čelení hybridním aktivitám. FR PRES předně hodlá pokračovat v Dialogu Rady o právním státu.

V oblasti zdraví bude FR PRES pokračovat v diskuzi předchozích PRES o rozvoji evropského veřejného zdraví s ohledem na vznik skutečné evropské zdravotní unie a bude ve spolupráci s dalšími mezinárodními orgány usilovat o posílení aktivit EU v oblasti globálního zdraví. FR PRES bude pokračovat v posilování sociální Evropy. Zahájí také jednání s EP o návrhu směrnice o přiměřených minimálních mzdách v EU a diskuse o navrhované směrnici o zlepšení pracovních podmínek lidí pracujících prostřednictvím digitálních platforem. Bude usilovat, aby Rada přijala doporučení o individuálních vzdělávacích účtech.

FR PRES se chystá pokročit v trialozích k návrhu směrnice o posílení uplatňování zásady stejné odměny mužů a žen za stejnou nebo rovnocennou práci prostřednictvím transparentnosti v odměňování a mechanismů prosazování. FR PRES je odhodláno pokročit i v diskusích o navrhované směrnici o zlepšení genderové vyváženosti ve správních radách společností. Bude věnovat i tématu zlepšení sociální a ekonomické účasti osob se zdravotním postižením a jejich přístupu k právům. V oblasti vzdělávání je FR PRES odhodláno pokročit v návrzích předložených Komisí v rámci evropské strategie pro univerzity. Zahájí diskuse o evropském prostoru pro odbornou přípravu a profesní dráhu učitelů s cílem usnadnit mobilitu učitelů a podpořit evropskou iniciativu Erasmus akademie pro učitele. FR PRES učiní z mládeže prioritu (Evropský rok mládeže).

  • Podrobný program FR PRES zde

Také evropský byznys má své ambice

BusinessEurope, Konfederace evropského průmyslu a podnikání, ve svém dopise adresovaném Emmanuelu Macronovi, presidentovi Francie, definuje své priority pro FR PRES:

  • Boj proti COVID: Pandemie bohužel neskončila. Je zapotřebí dalšího pokroku, pokud jde o očkování a koordinaci vnitrostátních opatření, aby se minimalizovalo narušení mobility v Evropské unii.
  • Hospodářská politika: I když je třeba zabránit předčasnému zrušení opatření na podporu společností a pracovníků postižených krizí COVID, trvalé zotavení a návrat do fiskálně udržitelných pozic ve střednědobém horizontu vyžaduje další zlepšení tvorby hospodářské politiky EU. Ambiciózní průmyslová politika je nejlepším způsobem, jak posílit inovace a globální konkurenceschopnost evropských podniků.
  • Lepší regulace: V podnikatelské komunitě rostou obavy z legislativních návrhů, které znevýhodňují evropské společnosti v soutěži na globálních trzích. Společnosti se nemohou vyrovnat s nikdy nekončícím hromaděním administrativních požadavků a omezení. Musí se zaměřit na zotavení z krize COVID a jejich zelený a digitální přechod.
  • Jednotný trh a digitalizace: Pro posílení našeho jednotného trhu a urychlení jeho digitalizace musí FR PRES hájit obecné přístupy Rady při dokončování přijímání zákona o digitálních službách a zákona o digitálních trzích a pracovat na zákonu o umělé inteligenci, který bude vstřícný k inovacím.
  • Balíček Fit for 55: Ambice v oblasti klimatu a průmyslová konkurenceschopnost mohou fungovat ruku v ruce, pokud se FR PRES bude zabývat balíčkem Fit for 55 jako celkem a upřednostní přístup k cenově dostupné obnovitelné a nízkouhlíkové energii a palivům, jakož i k propojené a flexibilní energetické infrastruktuře nezbytné pro úspěch evropské ekonomiky a energetické transformace.
  • Zaměstnanost a sociální politika: Modernizace evropských trhů práce a rozvoj kompetencí pracovníků je důležitější než kdy jindy. Je třeba vyvážený přístup k práci na platformě, minimální mzdě a transparentnosti v odměňování. Doporučení Rady o individuálních vzdělávacích účtech musí lépe odrážet názory vyjádřené v tripartitním stanovisku Poradního výboru pro odborné vzdělávání, které zdůrazňuje, že existuje mnoho dobrých nástrojů pro poskytování školení.
  • Due diligence, udržitelná správa podniků a podávání zpráv: Aby byly zavedeny proveditelné požadavky, měly by všechny probíhající iniciativy do sebe zapadat, nikoli se překrývat, být vhodné pro malé a střední podniky a nestaví firmy do pozice, kdy budou muset vykládat nejasné legislativní požadavky v nereálných termínech. To je nezbytné pro právní nejistotu.
  • Mezinárodní obchod: Obchod a mezinárodní spolupráce se spolehlivými partnery je klíčem k udržení hospodářské obnovy Evropy a francouzské předsednictví by se nemělo vyhýbat podpoře udržitelného obchodu založeného na pravidlech a otevírání nových obchodních a investičních příležitostí pro evropské společnosti.
kategorie EU infoservis
zpět