Podnikání 2020 - Akční plán pro podnikání v Evropě

Evropa potřebuje více podnikatelů. Nové a mladé podniky jsou zdrojem růstu a nových pracovních příležitostí.

Svaz průmyslu a dopravy ČR vítá novou iniciativu Evropské komise zaměřenou na zviditelnění podnikání v Evropě a zkvalitnění podnikatelského prostředí, vzdělávání a kultury.

Evropa ztratila chuť a nadšení pro podnikání. Ještě před třemi roky 45 % evropských občanů dávalo přednost samostatnému podnikání. Nyní jejich počet klesl na 37 %. Přitom podnikání je mocnou hybnou silou růstu a tvorby pracovních míst. Podnikání vytváří nové podniky a pracovní příležitosti, otevírá nové trhy a generuje nové dovednosti a schopnosti. Podnikání dělá ekonomiku konkurenceschopnější a více inovativní.

Evropská komise proto přichází s novým ambiciózním plánem na podporu podnikatelského ducha v Evropě - s Akčním plánem pro podnikání 2020: Přehodnocení podnikatelského ducha v Evropě“. Komise se domnívá, že je stále mnoho důvodů zahájit podnikatelskou kariéru. Být dnes v Evropě podnikatelem není jednoduché: vzdělávání nenabízí dobré základy pro podnikatelskou kariéru, přístup k financím a trhům je obtížný, převádění podniků provází komplikace, v případě bankrotu mohou přijít trestné sankce a administrativní zátěž je značná.

Roční analýza růstu 2013 proto zdůraznila potřebu zlepšit podnikatelské prostředí v zájmu zvýšení konkurenceschopnosti ekonomik EU. Přitom řada členských států stále ještě odmítá vzít na vědomí specifika malých a středních podniků, zejména mikropodniků, při tvorbě své legislativy.

Ve světle současné ekonomické krize a mechanismů nové ekonomické správy v EU sdělení Komise zdůrazňuje a akcentuje akce v těch oblastech, kde Komise v rámci revize Aktu pro malé a střední podniky (KOM(2011) 78 a KOM(2008) 394) identifikovala pokračující potřebu pro zlepšení na národní i evropské úrovni. Princip „zelená pro malé a střední podniky“ musí zůstat základním kamenem evropských a národních politik.

Akční plán tedy představuje cestovní mapu pro rozhodující společnou akci k uvolnění podnikatelského potenciálu Evropy, odstranění existujících překážek a obnovení kultury podnikatelství v Evropě. Komise navrhuje tři oblasti pro bezprostřední opatření:

  1. Podnikatelské vzdělávání a příprava na podnikání za účelempodpory růstu a zakládání podniků
  2. Posilování rámcových podmínek pro podnikatele odstraněním existujících strukturálních překážek a podporou podnikatelů v kritických fázích životního cyklu jejich podniku
  3. Znovunastolení kultury podnikání v Evropě: výchova nové generace podnikatelů

Akčním plánem pro podnikání 2020: Přehodnocení podnikatelského ducha v Evropě (AJ) [pdf 175 kB]

Tisková zpráva BUSINESSEUROPE (AJ) [pdf 62 kB]

Další informace

Vladimíra Drbalová
Mezinárodní vztahy – Mezinárodní organizace a EU

Blízková Marta
/
kategorie Evropská komise
zpět