Čtvrtý železniční balíček EU
V letech 2020 - 2035 bude nejvíce růst poptávka po vysokorychlostní železnici.
Evropský železniční sektor generuje obrat 73 miliard euro a zaměstnává 800 000 osob. Každý šestý Evropan užívá železnici nejméně jednou týdně. V šetření mezi spotřebiteli se železniční služby z 30 trhů se službami umístily až na 27. místě, zejména z důvodu špatných výsledků ohledně srovnatelnosti a spokojenosti.Ve středu 30. ledna 2013 předložila Evropská komise sdělení „Čtvrtý železniční balíček – završení jednotného železničního prostoru za účelem nastartování konkurenceschopnosti a růstu“ (COM(2013) 25).Sdělení navazuje na Bílou knihuz roku 2011(COM(2011) 144), v níž si Komise určila ambiciózní cíl vytvořit jednotný evropský železniční prostor (SERA) a zajistit tak v EU v dlouhodobém horizontu konkurenceschopnou dopravu.
Čtvrtý železniční balíček má doplnit pět již existujících legislativních aktů (tři směrnice a dvě nařízení) a zrušit Nařízení Rady (EHS) č. 1192/69 o společných pravidlech normalizace účtů železničních podniků. Balíček si klade za cíl otevřít vnitrostátní železniční sítě konkurenci, navýšit investice do železnice a podnítit kvalitnější služby pro cestující (jedno z 12 opatření Aktu o jednotném trhu II (KOM(2012) 573)):
- Snížení administrativní zátěže: Podle návrhu by se odpovědnost za vydávání povolení k provozu železničních vozidel a osvědčení o bezpečnosti přesunula od orgánů členských států na Evropskou agenturu pro železnice (tzv. ERA). Tím by se urychlil proces schvalování a provozovatelé železniční dopravy by do roku 2025 na nákladech ušetřili dle odhadů až 500 milionů eur.
- Liberalizace: Navrhovaná pravidla by otevřela veškerou vnitrostátní osobní dopravu po železnici konkurenci. Toto by se mělo vztahovat i na nabídková řízení na správu sítí ve veřejném vlastnictví. V současné době tvoří veřejně vlastněné sítě přes 90 % železničních cest v EU. Pouze ve Švédsku a ve Velké Británii jsou trhy zcela otevřené. Německo, Rakousko, Itálie, Česká republika a Nizozemí své trhy částečně zpřístupnily.
- Provozní a finanční oddělení: Díky novým pravidlům by nezávislí provozovatelé kolejí získali provozní a finanční nezávislost na provozovatelích vlaků. Návrh by tedy odstranil případné střety zájmů a umožnil by, aby žádný z dopravců nebyl diskriminován v přístupu na železnici.
- Ochrana pracovníků: Pravidla na úrovni EU by státům umožnila vyžadovat od nových dopravců, aby současně s převzetím smlouvy o veřejné službě převzali i stávající železniční personál.
Železniční balíček obsahuje legislativní návrhy na doplnění:
- Směrnice 2012/34/EU o vytvoření jednotného evropského železničního prostoru;
- Nařízení (EK)1370/2007 o veřejných službách v přepravě cestujících po železnici a silnici;
- Nařízení (EK) No 881/2004 o zřízení Evropské agentury pro železnice;
- Směrnice 2004/49/EK o bezpečnosti železnic Společenství;
- Směrnice 2008/57/EK o interoperabilitě železničního systému ve Společenství
a ruší:
- Nařízení (EHS) 1192/69 o společných pravidlech normalizace účtů železničních podniků.
Vladimíra Drbalová
Mezinárodní vztahy - Mezinárodní organizace EU
- Blízková Marta
- /
-
kategorie Evropská komise