Čtvrtý železniční balíček EU

V letech 2020 - 2035 bude nejvíce růst poptávka po vysokorychlostní železnici.

Evropský železniční sektor generuje obrat 73 miliard euro a zaměstnává 800 000 osob. Každý šestý Evropan užívá železnici nejméně jednou týdně. V šetření mezi spotřebiteli se železniční služby z 30 trhů se službami umístily až na 27. místě, zejména z důvodu špatných výsledků ohledně srovnatelnosti a spokojenosti.

Ve středu 30. ledna 2013 předložila Evropská komise sdělení „Čtvrtý železniční balíček – završení jednotného železničního prostoru za účelem nastartování konkurenceschopnosti a růstu(COM(2013) 25).Sdělení navazuje na Bílou knihuz roku 2011(COM(2011) 144), v níž si Komise určila ambiciózní cíl vytvořit jednotný evropský železniční prostor (SERA) a zajistit tak v EU v dlouhodobém horizontu konkurenceschopnou dopravu. 

Čtvrtý železniční balíček má doplnit pět již existujících legislativních aktů (tři směrnice a dvě nařízení) a zrušit Nařízení Rady (EHS) č. 1192/69 o společných pravidlech normalizace účtů železničních podniků. Balíček si klade za cíl otevřít vnitrostátní železniční sítě konkurenci, navýšit investice do železnice a podnítit kvalitnější služby pro cestující (jedno z 12 opatření Aktu o jednotném trhu II (KOM(2012) 573)):

  1. Snížení administrativní zátěže: Podle návrhu by se odpovědnost za vydávání povolení k provozu železničních vozidel a osvědčení o bezpečnosti přesunula od orgánů členských států na Evropskou agenturu pro železnice (tzv. ERA). Tím by se urychlil proces schvalování a provozovatelé železniční dopravy by do roku 2025 na nákladech ušetřili dle odhadů až 500 milionů eur.
  2. Liberalizace: Navrhovaná pravidla by otevřela veškerou vnitrostátní osobní dopravu po železnici konkurenci. Toto by se mělo vztahovat i na nabídková řízení na správu sítí ve veřejném vlastnictví. V současné době tvoří veřejně vlastněné sítě přes 90 % železničních cest v EU. Pouze ve Švédsku a ve Velké Británii jsou trhy zcela otevřené. Německo, Rakousko, Itálie, Česká republika a Nizozemí své trhy částečně zpřístupnily.
  3. Provozní a finanční oddělení: Díky novým pravidlům by nezávislí provozovatelé kolejí získali provozní a finanční nezávislost na provozovatelích vlaků. Návrh by tedy odstranil případné střety zájmů a umožnil by, aby žádný z dopravců nebyl diskriminován v přístupu na železnici.
  4. Ochrana pracovníků: Pravidla na úrovni EU by státům umožnila vyžadovat od nových dopravců, aby současně s převzetím smlouvy o veřejné službě převzali i stávající železniční personál.

Železniční balíček obsahuje legislativní návrhy na doplnění:

  • Směrnice 2012/34/EU  o vytvoření jednotného evropského železničního prostoru;
  • Nařízení (EK)1370/2007 o veřejných službách v přepravě cestujících po železnici a silnici;
  • Nařízení (EK) No 881/2004 o zřízení Evropské agentury pro železnice; 
  • Směrnice 2004/49/EK  o bezpečnosti železnic Společenství;
  • Směrnice 2008/57/EK o interoperabilitě železničního systému ve Společenství  

a ruší:        

  • Nařízení (EHS) 1192/69 o společných pravidlech normalizace účtů železničních podniků. 

Kompletní železniční balíček

Další informace

Vladimíra Drbalová
Mezinárodní vztahy - Mezinárodní organizace EU

Blízková Marta
/
kategorie Evropská komise
zpět