Nová asistenční služba pro exportéry do Japonska

Obchodujete s Japonskem? Zajímá vás fungování nové dohody o volném obchodu EU-Japonsko? Zaznamenáváte problémy při vývozu do Japonska? Využijte novou službu.

Na podporu evropských firem, zejména malých a středních podniků, zřídilo Evropsko-japonské středisko pro průmyslovou spolupráci tzv. helpdesk, asistenční službu pro implementaci dohody o hospodářské spolupráci uzavřené v minulém roce mezi Japonskem a EU (tzv. EU-Japan EPA), která vstoupila v platnost 1. února 2019.

EU-Japan EPA Helpdesk zodpovídá dotazy ohledně provádění evropsko-japonské hospodářské dohody, organizuje webináře a zveřejňuje informační balíčky pro jednotlivé sektory. Tyto informační balíčky obsahují jak factsheet - srozumitelný přehled relevantních ustanovení dohody o hospodářské spolupráci mezi EU a Japonskem k danému tématu, tak praktickou exportní příručku pro danou oblast.

Asistenční služba byla spouštěna v reakci na několik problémů, které se po spuštění preferenčního režimu na začátku února v praxi objevily. Ačkoli celkově probíhá naplňování dohody vcelku hladce, někteří exportéři z EU museli po vstupu dohody v platnost čelit v Japonsku obtížím při využívání tzv. zjednodušeného prohlášení o původu, kdy byly ze strany japonské celní správy vyžadovány dodatečné podpůrné doklady. Dalším problémem je velký převis žádostí ze strany evropských exportérů o podíl na celních kvótách pro dovoz mléčných produktů.

Ačkoli v rámci pracovních skupin Evropsko-japonského střediska pro průmyslovou spolupráci již bylo nalezeno vhodné řešení (zavedení tzv. dočasných zjednodušených postupů od 1. srpna, vhodné přepracování postupů japonské celní správy a plný přechod na tzv. zjednodušené postupy od 1. prosince 2019) nebo zahájeno detailnější šetření (kvóty na mléčné výrobky), za přínosné bylo považováno i zřízení asistenční služby, která by pomohla se zvyšováním informovanosti byznysu o nové evropsko-japonské hospodářské dohodě, aby mohly firmy efektivně využívat všech příležitostí, které jim dohoda poskytuje.

Nejbližší plánované webináře proběhnou 3. září (téma: pravidla původu) a 24. září (téma: práva duševního vlastnictví).

Obsah minulých webinářů zůstává k dispozici na webových stránkách asistenční služby:
www.eu-japan.eu/epa-helpdesk

Svaz průmyslu a dopravy ČR uvítá informace o jakýchkoli obtížích, se kterými se Váš podnik případně setká při vývozu zboží do Japonska podle nové dohody o hospodářské spolupráci mezi EU a Japonskem. Zjištěné zádrhele praktického naplňování dohody pro Vás budeme řešit v rámci Japan Network fungující v konfederaci evropského podnikání BusinessEurope. 
Informace můžete zasílat na e-mail: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.

Fára Pavel
/
kategorie Obchodní politika
zpět