Stanovisko k Národnímu plánu rozvoje sítí nové generace

SP ČR v rámci meziresortního připomínkového řízení k Národnímu plánu rozvoje sítí nové generace, který předložilo MPO, uplatnil zásadní kritické připomínky k obsahu tohoto dokumentu, který mj. tvoří předběžnou podmínku potřebnou pro čerpání evropských prostředků z OP PIK za výstavbu vysokorychlostního internetu.

Po období náročných jednání mezi MPO, ČTÚ a odbornou veřejností MPO zahájilo nové, v pořadí již třetí, meziresortní připomínkové řízení k tomuto strategickému dokumentu určujícímu směřování ČR v oblasti podpory rozvoje výstavby vysokorychlostních internetových sítí. I přes značný pozitivní posun v obsahu materiálu, vůli MPO komunikovat s operátory, kteří byli reprezentováni Platformou odborné veřejnosti pro rozvoj vysokorychlostních internetových sítí, jejíž činnost koordinuje SP ČR spolu s Hospodářskou komorou ČR, a zejména eliminaci vlivu MV ČR a jeho strategických záměrů na obsah dokumentu, přetrvává naše kritické stanovisko k obsahu materiálu.

Uplatnili jsme proto celkem 19 připomínek, z nichž většina je zásadních a v Národním plánu kritizujeme zejména tato fakta:

·         Pokrok v realizaci opatření na podporu výstavby internetových sítí, a to zejména opatření nedotačního charakteru, je příliš pomalý. Zákon o opatřeních ke snížení nákladů na výstavbu internetových sítí dosud ani neschválila vláda a není možné počítat s účinností dříve, než v průběhu roku 2017. Tím se však komplikuje realizace soukromých investic a současně se i deformují výsledky mapování aktuálního a perspektivního pokrytí ČR vysokorychlostními sítěmi. MPO však ani v této situaci neplánuje zpracovat k Národnímu plánu rozvoje sítí nové generace implementační či akční plán a má v plánu poprvé vyhodnotit naplňování Národního plánu až k 30. 6. 2017. Tyto skutečnosti jsou předmětem naší kritiky.

·         MPO nemá zcela jasnou představu o tom, jak chce v současné situaci i perspektivně ochránit soukromé investice, a to zejména investice do výstavby tzv. přípojných neboli backhaulových sítí. Tyto sítě nebyly vůbec zahrnuty do realizovaného mapování a jsou tedy pro účely informací o pokrytí „neviditelné“. V perspektivních intervenčních územích by proto měl proběhnout nový sběr dat o aktuálním umístění a parametrech těchto sítí tak, aby informace byly známy ještě před vypsáním výzev z OP PIK.

·         MPO neodůvodňuje percentuelní nastavení míry tzv. „tržního selhání“, tedy jedné z podmínek pro zaměření podpory z fondů EU do konkrétního intervenčního území. Tuto míru stanovuje MPO na 50% aniž by předtím provedlo jakoukoli sofistikovanou analýzu toho, zda je právě tato míra správná. Odborná veřejnost je toho názoru, že spolehlivé odůvodnění by mělo být v Národním plánu obsaženo a že by pro jeho stanovení měla být použita vícekriteriální analýza situace v intervenčních územích.

·         Materiál odporuje principu tzv. technologické neutrality – tj. principu, který je obsažen v OP PIK a jehož naplňování vyžaduje Evropská komise. Není možné, aby předkladatel Národního plánu ve strategické rovině a následně i řídicí orgán v rovině konkrétního nastavení ve výzvách a výběrových kritériích preferoval jednu technologii před jinými, neboť cílem je splnění indikátoru OP PIK – tj. dosažení 100% pokrytí ČR sítěmi o přenosové rychlosti 30 Mbit/s a 50% pokrytí sítěmi o rychlosti 100 Mbit/s do r. 2020. I přes tyto zásady Národní plán obsahuje na několika místech indicie o tom, že uvedený princip by mohl být z vůle MPO prolomen.

 

Celé stanovisko naleznete zde.

Jan Šebesta
/
kategorie Stanoviska SP ČR
zpět