SP ČR proti znovuzavedení poplatku za vážení vozidel

V rámci projednávání poslanecké novely zákona o pozemních komunikacích (silniční zákon), který měl za cíl ulehčit odtah autovraků, se v Poslanecké sněmovně objevily snahy o znovuzavedení poplatku za vážení nákladních vozidel. Svaz průmyslu a dopravy ČR je proti zavedení tohoto poplatku.


Již dnes se uplatňují tak vysoké pokuty za nedodržení předepsané váhy, že v kombinaci se zmíněným poplatkem by došlo k neúnosnému navýšení finančního trestu pro dopravce i řidiče, který navíc dopadá disproporčně na tuzemské dopravce.

V současnosti činí výměra pokuty 9 000 Kč za každou započatou tunu, která překračuje největší povolenou hmotnost vozidla nebo jízdní soupravy (není-li nejvyšší povolená hmotnost překročena o více než 500 kg, činí výměra pokuty 5 000 Kč). Nadto jsou obvykle pokutováni i řidiči těchto vozidel.

Nyní se navrhuje, aby v případě překročení maximální povolené váhy byly dopravcem hrazeny i „náklady“ za samotné vážení ve výši 6 000 Kč, tedy při překročení povolené hmotnosti do 1 tuny o 66,7 %. SP ČR nerozporuje snahu bojovat proti přetížení silnic, ale s tímto poplatkem nesouhlasí z následujících důvodů:

  • Současné pokuty jsou i při relativně malém přetížení řádově vyšší než v okolních státech
  • Pokuty jsou pro dopravce velkou finanční zátěží – doprava patří mezi sektory s téměř nulovou marží a nízkou až zápornou ziskovostí
  • Poplatek za vážení není v okolních státech obvyklý a pouze navyšuje již tak vysoké pokuty
  • Již dnes jsou pokuty příjmem správce komunikace, který může provoz i pořízení vah z těchto příjmů hradit – jednalo by se o další motivaci co nejčastěji „pokutovat“ řidiče
  • V případě vysokorychlostní vážení (bez odklonění vozidla z provozu) jsou obvykle pokutování pouze tuzemští dopravci a jejich řidiči – přestupek za překročení maximální povolené váhy nepatří mezi dopravní delikty, které se povinně sdílejí mezi členskými státy na základě směrnice 2015/413 (směrnice Evropského parlamentu a Rady (EU) 2015/413 ze dne 11. března 2015 o usnadnění přeshraniční výměny informací o dopravních deliktech v oblasti bezpečnosti silničního provozu) a úřady se díky tomu často ani nepokoušejí zahraniční dopravce pokutovat
    • Řešením je používat vysokorychlostní váhy pro předvýběr následného nízkorychlostního vážení, kde budou pokutování všichni řidiči stejně, a zároveň proběhne přesnější vážení
    • Tuzemští dopravci jsou již nyní neúměrně vytlačováni zahraniční konkurencí a jejich přepravní výkony jsou nejnižší od roku 1998. Tímto by se situace ještě více zhoršila. (podrobnosti o přepravních výkonech a vytlačování dopravců naleznete zde)
  • V jiných případech porušení předpisů silničního provozu neexistují žádné poplatky (např. rychlost apod.).
  • Ministerstvo dopravy samotné bylo v minulosti pro zrušení tohoto poplatku
Jan Šebesta
/
kategorie Stanoviska SP ČR
zpět