Vyhláška o Pravidlech trhu s elektřinou
Obecně o vyhlášce
Energetický regulační je podle energetického zákona povinen stanovit vyhláškou o Pravidlech trhu s elektřinou způsob a postup stanovení rozdílu mezi hodinovou cenou a výkupní cenou a jeho úhrady operátorovi trhu, způsob stanovení hodinového zeleného bonusu na elektřinu, hodinové ceny a ceny za činnost povinně vykupujícího, termíny a způsob informování výrobce povinně vykupujícím nebo vykupujícím o dosažení záporné ceny na denním trhu s elektřinou a o situaci, kdy nedojde k sesouhlasení nabídky a poptávky elektřiny na denním trhu, a způsob a termíny účtování a hrazení složky ceny služby distribuční soustavy a složky ceny služby přenosové soustavy na podporu elektřiny mezi operátorem trhu a provozovatelem přenosové soustavy a provozovatelem regionální distribuční soustavy a mezi provozovateli distribučních soustav.
Jaké změny nová vyhláška zavádí
Navrhované úpravy vyhlášky reflektují změny, které na trhu s elektřinou probíhají. Objevují se nové trendy ve výrobě a spotřebě elektřiny, noví aktéři na trhu s elektřinou, z národních trhů s elektřinou se stávají lokální trhy s elektřinou v rámci jednotného evropského trhu s elektřinou. V důsledku těchto ale i mnohých dalších faktorů se rovněž mění regulatorní prostředí. Je nutné neustále reagovat úpravou právních předpisů a podzákonných právních předpisů, které stanovují pravidla fungování trhu s elektřinou.
Hlavním cílem úpravy platné vyhlášky o Pravidlech trhu s elektřinou je úprava:
- postupu registrace odběrných a předávacích míst,
- postupu pro rezervaci kapacity,
- postupu pro stanovení ceny regulační energie pro účely vyhodnocování odchylek, a
- typů měření elektřiny (uvedení do souladu s vyhláškou č. 359/2020 Sb., o měření elektřiny).
Stanovisko a vybrané argumenty Svazu průmyslu
- Navrhovaná účinnost bude pro Svaz a z pohledu účastníků trhu s elektřinou akceptovatelná za předpokladu, že procesy změny dodavatele, zajištění služby distribuční soustavy a zasílání údajů budou nadále probíhat na úrovni předávacích míst (v rámci odběrného místa, výrobny, připojené distribuční soustavy) bez nutnosti kontrol ze strany OTE nebo PDS
- Svaz požaduje upřesnit, k čemu se vztahují žádosti o uzavření smlouvy, kdy se žádosti podávají opět k jednotlivým předávacím místům.
- Svaz požaduje Doplnit do ceny služby přenosové soustavy cenu za naměřené ¼ hodinové maximum (v Kč/MW/měsíc).
- Svaz požaduje snížit hranici pro dodávku do přenosové nebo distribuční soustavy pro výrobce první kategorie na 70 %
- Svaz požaduje zachovat stávající ustanovení, podle kterého výrobce druhé kategorie hradí platbu za maximální naměřenou hodnotu čtvrthodinového elektrického výkonu v případě, kdy odebírá elektřinu z přenosové nebo distribuční soustavy v souvislém období maximálně 4 týdny za kalendářní rok a tuto skutečnost oznámí provozovateli přenosové soustavy nebo distribuční soustavy nejméně 2 týdny před zahájením odběru elektřiny.
Celé stanovisko Svazu průmyslu najdete zde.
- Anna Novotná Perlínová
- /
-
kategorie Stanoviska SP ČR