Stanovisko k poslanecké novele stavebního zákona (částečné odložení, 2021)

SP ČR sice kvituje zachování zahájení činnosti Specializovaného a odvolacího stavebního úřadu, ale výhody nového stavebního zákona by měly používat i další stavby důležité pro hospodářství ČR. Pokud v ostatních oblastech nebudou zachovány všechny benefity, pak považujeme za zásadní rozšířit vyhrazené stavby o stavby distribuční soustavy o napětí 110 kV, distribuční soustavy vysokotlakých plynovodů, veřejných komunikačních sítí a důležité stavby průmyslu.

Poslanecký návrh novely stavebního zákona

Poslanecký návrh cílí na alespoň částečné odložení účinnosti zákona o 1 rok, aby vznikl prostor pro nalezení co nejširší politické shody na principech stavebního práva, které budou akceptovat všechny hlavní politické síly v Parlamentu České republiky. Tím bude zajištěna tolik potřebná stabilita stavebního práva. Navržený zákon dle předkladatelů nový stavební kodex neruší, pouze odkládá jeho účinnost, a to jen částečně.

Nový stavební zákon dle návrhu nabude účinnosti k 1. červenci 2023 pouze ve vztahu k tzv. „vyhrazeným stavbám“, tedy stavbám v působnosti Specializovaného a odvolacího stavebního úřadu. Zbytek zákona, ač bude z velké části formálně účinný, se nepoužije, jinými slovy, na všechny ostatní stavby (ale i na vše ostatní, co stavební zákon upravuje) se stále použije stará právní úprava. Z toho důvodu bude zřízen Specializovaný stavební úřad, nikoliv však krajské stavební úřady. Nejvyšší stavební úřad musí být zřízen, bude však zřízen pouze organizačně (jeho úkoly bude fakticky plnit Ministerstvo pro místní rozvoj), nikoliv jako samostatný úřad.

Zákon, který byl na jaře roku 2021 schválen, nevychází dle předkladatelů z vládní předlohy, ale z komplexního pozměňovacího návrhu. Jak se však dle předkladatelů později ukázalo, na textu tohoto pozměňovacího návrhu – včetně jeho základních principů –nepanovala široká politická shoda, která je u podobných zákonů kodexového typu s výrazným dopadem na život v Česku, zásadní. V důsledku této situace dle předkladatelů hrozí, že stavební zákon se stane předmětem častých změn podle vůle aktuální politické většiny, což je situace krajně nežádoucí. Časté změny stavebního zákona znemožňují dlouhodobě plánovat, což je ale u stavebních projektů, které obvykle trvají mnoho let, nezbytné.

Pozice Svazu průmyslu a dopravy České republiky

Svaz průmyslu a dopravy České republiky (SP ČR) doporučuje vládě České republiky k návrhu poslanců na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 283/2021 Sb., stavební zákon (sněmovní tisk č. 63) přijmout nesouhasné stanovisko.

Nový stavební zákon (NSZ) obsahuje celou řadu ustanovení a mechanismů, které by měly zjednodušit a zkrátit stavební řízení. SP ČR podporoval rekodifikaci a považuje znění NSZ za vhodné a přínosné pro celou ČR. Takto zásadní změnu stavebního práva tak není z hlediska SP ČR vhodné odkládat. Vzhledem k tomu, že jsou pro Českou republiku povolovací procesy jednou z hlavních bariér rozvoje, jsme připraveni jako Svaz průmyslu na případných úpravách spolupracovat.

Kvitujeme sice zachování zahájení činnosti Specializovaného a odvolacího stavebního úřadu k 1. červenci 2023, ale zároveň nevidíme důvody, proč by výhody nového stavebního zákona neměly používat i další stavby, které jsou pro hospodářství ČR také velmi důležité.

Pokud by i přesto došlo k tomu, že bude v původním termínu zřízen pouze Specializovaný stavební a odvolací úřad a budou v jeho rámci zachovány všechny benefity nového stavebního zákona, pak považujeme i s ohledem na některá vyjádření, dle kterých se například zvažuje, že se na úrovni obecných stavebních úřadů ustoupí od významného a přínosného prvku stavebního zákona, jakým je integrace dotčených orgánů, za zásadní rozšířit přílohu č. 3 o

  • stavby a zařízení distribuční soustavy o napětí 110 kV včetně transformovny 110 kV,
  • stavby a zařízení vysokotlakých plynovodů distribuční soustavy a
  • stavby veřejných komunikačních sítí.
  • Důležité stavby průmyslu také musí býti zahrnuty.

Tyto stavby jsou stavby nadregionálního charakteru, u nichž je jinými zákony předjímán veřejný zájem. Jejich význam je doložen i úpravou v liniovém zákoně.

Je třeba rovněž zohlednit, že ustanovení Specializovaného stavebního úřadu je efektivním řešením často namítané systémové podjatosti v případě spojeného modelu výkonu státní správy a samosprávy. S tou se mnohdy tyto typy staveb nadregionálního charakteru potýkají, což má dopady zejména na rychlost řízení.

Rovněž se domníváme, že v oblasti průmyslu není příliš důvodů pro oddalování účinnosti nového stavebního zákona a ve světle politickou reprezentací avizovaných výše uvedených úprav ve vztahu k obecným stavbám požadujeme, aby byly do vyhrazených staveb v příloze č. 3 zařazeny i stavby průmyslu. Jsme si vědomi toho, že se má jednat o stavby s vyšším celospolečenským dopadem, a proto tento dopad navrhujeme podmínit rozlohou např. od 20 ha. Svojí povahou jde o stavby, které mají nadregionální význam a není důvod, proč by neměly plně těžit z benefitů rekodifikovaného stavebního práva.

Celé stanovisko naleznete zde.

Jan Šebesta
/
kategorie Stanoviska SP ČR
zpět