Výchozí pozice SP ČR ke sdělení Komise COM(2011) 206 Akt pro jednotný trh: Dvanáct nástrojů k podnícení hospodářského růstu a posílení důvěry „Společně pro nový růst“

Svaz průmyslu a dopravy ČR (dále jen „SP ČR“) již dne 16. 11. 2010 zveřejnil své stanovisko k původnímu sdělení Komise „Akt pro jednotný trh“ (KOM(2010) 608) z 28. 10. 2010, který obsahoval 50 návrhů na podporu lepšího fungování jednotného trhu a komentoval každé z navržených opatření.

Nové sdělení (KOM(2011) 206) se sice zaměřuje na 12 návrhů, ale jak sama Komise říká, neznamená to, že by upustila od dalších kroků. Pozitivní či negativní připomínky k vybraným 12 projektům zůstávají v podstatě identické jako u původního stanoviska.

Komentář k jednotlivým klíčovým akcím:

  • 2.1 SP ČR plně podporuje iniciativy zaměřené na podporu malých a středně velkých podniků (dále jen „MSP“), zlepšení jejich přístupu k financím (revizi směrnice o trzích finančních nástrojů (MiFID) právě s ohledem na snadnější financování MSP) a revizi Aktu pro malé a střední podniky.
  • 2.2 SP ČR obecně podporuje snahu Evropské komise (dále jen „EK“) zlepšit mobilitu občanů, zjednodušovat procesy, revidovat rozsah regulovaných profesí a vytvořit Evropskou profesní kartu, Evropský pas dovedností. Podporuje i dlouho ignorovanou potřebu uznávání výsledků neformálního a informálního vzdělávání. Pokud jde o nové nástroje, doporučujeme jejich lepší provázanost se stávajícími nástroji.
    Směrnice o institucích zaměstnaneckého penzijního pojištění se netýká České republiky, nicméně z obecného podnikatelského hlediska SP ČR nepodporuje její revizi. Směrnice vytváří dostatečný rámec, je třeba jen zlepšit fungování přeshraničních elementů.      
  • 2.3 SP ČR podporuje návrhy spojené s realizací unijního patentu a jednotné evropské patentové ochrany. Efektivní ochrana duševního vlastnictví podnítí investice do rozvoje inovativních služeb a výrobků.
  • 2.4 SP ČR může podpořit snahu Komise o zlepšení práv spotřebitelů a jejich přístupu k nim. Podnikatelé nepodporují od počátku trend hromadných žalob a apelují na využívání alternativních způsobů řešení sporů.
  • 2.5 SP ČR od počátku podporuje rozvoj služeb, liberalizaci trhu se službami a usnadňování jejich poskytování přes hranice.
    - SP ČR podporuje snahu Komise důsledně sledovat proces implementace Směrnice o službách na vnitřním trhu a připravenost členských států.
    - Pokud jde o návrh na legislativní reformu rámce standardizace v zájmu efektivnosti a účinnosti procesu vytváření standardů a jeho rozšíření na oblast služeb, SP ČR podporuje standardizaci ve službách, ale měl by se respektovat specifický charakter služeb a neměl by se jen kopírovat model standardizace zboží. Další rozvoj standardizace ve službách by měl vycházet z potřeb trhu.
    - Naopak SP ČR vítá záměr Komise věnovat se službám pro podnikání a ustavit pracovní skupinu na vysoké úrovni, která by identifikovala hlavní překážky a úzká místa na trhu s nimi.
  • 2.6 SP ČR podporuje akce zaměřené na rozvoj a lepší fungování energetických a dopravních sítí a na zvýšení jejich interoperability a intermodality.
  • 2.7 SP ČR podporuje aktivity spojené s implementací Digitální agendy pro Evropu, vzájemné uznávání elektronické identifikace a autentizace a přezkum směrnice o elektronickém podpisu.
  • 2.8 Sociální podnikání: SP ČR principielně vnímá snahu Komise posílit sféru sociálního podnikání a „nových modelů podnikání“ a sociálních inovací. Lze však konstatovat, že na základě četných diskusí na úrovni Komise či EUROFOUNDU nikdo přesně neví, co se za tímto konkrétně skrývá. Nicméně z podnikatelského hlediska lze akceptovat evropský tržně-sociální model, ale tento trend musí vždy reflektovat principy podnikání a jednotného trhu. Pokud jde o připravované sdělení ke společenské odpovědnosti firem (dále jen „CSR“), SP ČR doporučuje navázat na sdělení k CSR KOM(2006) 136 z roku 2006, které jasně zdůrazňuje dobrovolný charakter CSR a skutečnost, že hlavním motorem CSR jsou podniky. Pokud jde o zveřejňování informací z oblasti ochrany životního prostředí, sociální oblasti a oblasti řízení podniku („ESG disclosures“), SP ČR se aktivně účastnil série workshopů pořádaných EK na přelomu roku       2009 – 2010 zaměřené na posílení transparentnosti podniků. Závěry těchto kulatých stolů ukázaly nerovnováhu mezi očekáváním zainteresovaných stran a skutečnou realitou a možnostmi podniků. Povinné podávání zpráv a jednotný model pro všechny je kontraproduktivní a nezohledňuje možnosti MSP.
  • 2.9 Daně: Návrhy Komise v daňové oblasti jsou nyní pečlivě analyzovány. Návrh Komise se dotýká řady relevantních otázek, ale na druhou stranu přináší i řadu obav. To musí být předmětem dalšího jednání.
    - Pokud jde o nízkouhlíkovou daň, SP ČR jde primárně o následující princip - nerozšiřovat dále systém pro obchodování s emisemi (dále jen „ETS“), u podniků, které jsou rámci ETS, už na jejich emise neuvalovat uhlíkovou daň, na sektory mimo ETS tuto daň aplikovat, ale žádné další navýšení uhlíkové daně, pokud nedojde k přehodnocení celkového přístupu včetně dohodnutých změn vyjednávání o klimatu na úrovni OSN.
    Revize směrnice o zdanění energie zakládá společnou energetickou daň založenou na obsahu energie, což přinese zásadní změny v úrovni zdanění různých druhů energií v mnoha členských státech. Je tedy důležité, aby byl zhodnocen dopad na podnikání a jednotlivé sektory při formulování konečné verze a aby ta přechodová fáze brala v úvahu běžný výrobkový cyklus.
    - U společného konsolidovaného základu daně z příjmů právnických osob (CCCTB) podporujeme postupnou harmonizaci na principu volitelnosti (viz naše samostatné stanovisko).
    - Podporujeme zjednodušení přeshraniční administrace daní u daně z příjmu a u DPH a opatření snižující administrativní náročnost a odstraňující dvojí zdanění.
  • 2.10 Sociální soudržnost: SP může podpořit takové akce směřující k lepší implementaci směrnice o vysílání pracovníků a lepší administrativní spolupráci mezi členskými státy. Rovnováhu mezi základními sociálními právy a právy jednotného trhu zakotvuje dostatečně článek 9 Smlouvy o fungování EU.
  • 2.11 Podporujeme návrhy na akce na podporu podnikání v EU, revizi iniciativy „Small Business Act“ a vítáme také, že Komise přihlédla k připomínce byznysu zařadit do sledované oblasti také status evropských soukromých společností.
  • 2.12 Podnikatelé jsou toho názoru, že není potřeba vytvářet nějaký nový legislativní rámec pro veřejné zakázky. Existující rámec zajišťuje dostatečně záruky a ochranu, je třeba zajistit jednotné vynucování stávajících pravidel.  

Závěr:

SP ČR obecně vítá snahy Evropské komise posilovat vnitřní trh jako motor integrace a platformu pro naplňování cílů strategie Evropa 2020. Sdělení Komise s výše uvedenými výhradami můžeme podpořit. V přístupu Komise a tedy i v dokumentu postrádáme důraz na externí rozměr jednotného trhu, na posílení pravidel vymahatelnosti a ofenzivnější přístup k třetím trhům.

Pro podnikatelskou sféru je však nejdůležitější samotný proces realizace Aktu pro jednotný trh a jeho implementace a zapracování do národních politik a legislativních rámců. Vnitřní trh EU začíná na národních úrovních.

 

Dne 21. dubna 2011

Blízková Marta
/
kategorie Stanoviska SP ČR
zpět