SP ČR k návrhu směrnice Evropské komise ke společnému konsolidovanému základu daně z příjmů právnických osob (CCCTB)

   .

Svaz průmyslu a dopravy ČR (dále jen „SP ČR“) sleduje jednání v Radě a vychází ze současné reality, že členské státy EU harmonizaci daňových sazeb obecně nepodporují a daň z příjmů právnických osob nepatří na evropské úrovni mezi tzv. harmonizované daně. Po harmonizaci volají především země s relativně vyššími sazbami u této daně. Jde také o to, zda půjde o sjednocení základu, jak bylo navrženo v původní verzi Paktu, nebo zda se půjde cestou rozdělení do pásem, což může být interpretováno jako krok k harmonizaci.

Pro Českou republiku (dále jen „ČR“) a další státy bude představovat největší problém otázka klíče pro rozdělení konsolidovaného zisku nadnárodních společností mezi jednotlivé členské státy. Zejména pokud jedním z faktorů bude objem mezd.

Na druhé straně jako největší podnikatelská a zaměstnavatelská organizace v ČR a člen evropské podnikatelské komunity chápe SP ČR navrhovanou směrnici jako nástroj na odstranění překážek jednotného trhu, který má přispět k transparentnosti daňových systémů v Evropě, efektivnímu daňovému zatížení a snížení administrativního břemene.

SP ČR obecně k pozici Ministerstva financí ČR z 12. 4. 2011

  • Rámcová pozice v podstatě připouští, že by ČR souhlasila s povinným společným avšak nekonsolidovaným základem daně z příjmů právnických osob (dále jen „DPPO“) (důvodem má být obava o zkrácení rozpočtových příjmů z DPPO a náklady na správu daně).  Ze závěru přímo vyplývá, že ČR preferuje delší časové období k projednání a hledání konsensu na evropské úrovni nejlépe takového, který by vedl k povinnému společnému a nekonsolidovanému základu daně v EU.
  • Ze stanoviska BUSINESSEUROPE podnikatelská veřejnost nepodpoří nekonsolidovaný základ daně a chce jeho volitelnost. Evropská podnikatelská veřejnost je v konečném důsledku ochotna akceptovat povinný evropský základ daně, ale určitě by neakceptovala nekonsolidovaný základ daně, protože by tím přišla o výhody, které by jí měl CCCTB přinést (tj., aby již podniky nemusely řešit transferové ceny v rámci EU a mohly konsolidovat zisky a ztráty dosažené v rámci jejich podnikání na území EU).
  • Postoj českých podnikatelů k projektu CCCTB není zatím nikterak výrazný a zdá se, že informovanost o projektu je velmi nízká. Nicméně v řadě průzkumů podnikatelé vyjadřují svoji nespokojenost s komplikovanou daňovou legislativou v ČR a samozřejmě, pokud své podnikání expandují i do dalších členských států, zatěžuje je povinnost plnit daňové povinnosti dle jednotlivých národních legislativ. Je však také pravdou, že obeznámení českých podnikatelů s projektem CCCTB je minimální, natož, aby jim byl tento projekt srozumitelně např. finančními orgány vysvětlen. K tomu přispívá i fakt, že se jedná o projekt dlouhodobý a  v čase stále posouvaný s relativně neodhadnutelným koncem, tj. uvedení projektu CCCTB do praxe.
  • Komise pro hospodářskou politiku SP ČR projednala informaci o CCCTB a následně doporučí představenstvu SP ČR podporovat přijetí modelu společného konsolidovaného základu při zachování principu volitelnosti. V případě, že dojde k přípravě reformy daně z příjmu, představuje princip CCCTB jeden ze základních nosných pilířů úpravy. ČR měla pragmaticky akceptovat snahy EU o stanovení evropského základu DPPO a snažit se vytěžit maximum z této iniciativy pro ČR. Z pohledu legislativních prací Ministerstva financí ČR by mělo dojít k vážné úvaze o propojení a sblížení evropského výpočtu společného základu daně z příjmů právnických osob s návrhem výpočtu základu DPPO v nově připravovaném českém zákoně o daních z příjmů s tím, že by pak český zákon o daních z příjmů mohl přinášet speciální pobídky pro zahraniční investory, např. zvýhodnění nákladů na výzkum a vývoj.
  • V pozici se říká, že ČR preferuje přístup, kdy hlavní správce daně (v rámci systému "one stop shop") se bude řídit vnitrostátními předpisy a bude docházet ke spolupráci mezi daňovými správami dle současných nástrojů. Podnikatelům asi bude jedno, jak si daňová správa proces zorganizuje, hlavně když budou komunikovat jenom s jedním daňovým úřadem v rámci EU ("one stop shop"). Neumíme si představit, že by jednotlivé státy mohly přezkoumávat rozhodnutí učiněná hlavním správcem daně v EU.

Specifické poznámky k rámcové pozici

  • V pozici se říká, že ČR preferuje přístup, kdy hlavní správce daně (v rámci systému "one stop shop") se bude řídit vnitrostátními předpisy a bude docházet ke spolupráci mezi daňovými správami dle současných nástrojů. Podnikatelům asi bude jedno, jak si daňová správa proces zorganizuje, hlavně když budou komunikovat jenom s jedním daňovým úřadem v rámci EU ("one stop shop"). Neumíme si představit, že by jednotlivé státy mohly přezkoumávat rozhodnutí učiněná hlavním správcem daně v EU.
  • V pozici se konstatuje potřeba 27 převodových můstků mezi národními účetními předpisy a společným základem DPPO. Zde při zpracování pozice nebyla dobře pochopena myšlenka CCCTB, že základ daně by měl být nezávislý na účetnictví. Účetnictví by bylo zdrojem informací pro výpočet daňového základu, tj. CCCTB umožňuje bez ohledu na účetní předpisy stanovit základ daně. Nicméně souhlasíme s tím, že v každé zemi by se musel vytvořit převodový můstek, ne však do národního účetního systému ale z národních účetních předpisů pro stanovení základu daně. Z tohoto pohledu je opravdu vhodnější, aby došlo ke sblížení základu daně dle CCCTB i dle národní legislativy.
  • V kapitole k dopadům na rozpočet je zmíněna analýza z 2007, která vyčíslila dopady na základě informací z Amadea. O tomto projektu SP ČR není informován.

Dne 16. dubna 2011

 

Blízková Marta
/
kategorie Stanoviska SP ČR
zpět