Stanovisko k návrhu zákona o změně daní a pojistného
Stanovisko k návrhu zákona o změně daňových a pojistných zákonů v souvislosti se snižováním schodků veřejných rozpočtů .
Obecné stanovisko:
Naše stanovisko k navrhovaným vládním úpravám jsme předložili na plenární schůzi RHSD dne 23. 3. 2012. Obecně jakékoliv zvyšování daní snižuje příjmy soukromého sektoru a podvazuje jeho rozvoj. Chápeme potřeby fiskální konsolidace, nicméně stále postrádáme opatření řešící daňové úniky, audity veřejných výdajů apod. Obáváme se i nejistoty spojené s označením řady návrhů jako „dočasných“. Neexistuje jasný dlouhodobý záměr stabilizující české podnikatelské prostředí. To platí i pro daně. Požadujeme, aby vláda vybrané prostředky efektivněji spravovala a nezvyšovala břemeno soukromého sektoru, který je reálným plátcem daní, tedy zdrojem veřejných financí. Český průmysl je ochoten akceptovat změny v oblastech DPH, spotřební daně a zavedení solidární sazby daně z příjmu FO jako jeho účast na fiskální konsolidace. Jsme si vědomi negativních dopadů, která tato opatření mají, ale požadujeme ve všech příjmových opatřeních větší koncepčnost (návaznost na strategie a celkový propočet dopadů na ekonomiku, včetně řešení výběru, administrativní náročnosti a daňových úniků), jednoznačnost a stabilitu.
Konkrétní připomínky:
- I. Zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů
§ 36 Zvláštní sazba daně
Znění dle současného návrhu:
„Zvláštní sazba daně z příjmů plynoucích ze zdrojů na území České republiky pro poplatníky uvedené v § 2 odst. 3 a § 17 odst. 4, s výjimkou stálé provozovny (§ 22 odst. 2 a 3), činí
- a) 15 35 %, a to
- 1. z příjmů uvedených v § 22 odst. 1 písm. c), f) a g) bodech 1, 2, 6 a 12, s výjimkou příjmů, pro které je stanovena zvláštní sazba daně v odstavci 2 písm. e),
- 2. z příjmů z nájemného [§ 22 odst. 1 písm. g) bod 5], s výjimkou uvedenou v písmenu c),
- b) 15 35 %, a to …..“
Návrh:
- Nesouhlasíme s úpravou výše sazby
- Nebude-li zohledněn návrh „1“ upravit dle Usnesení Vlády, tedy aby bylo uplatňováno skutečně pouze ve vztahu k rezidentům z bezesmluvních států
Zdůvodnění:
Ad1) Zvýšením sazby této daně není stále řešen problém výběru daně v této oblasti. Tato právní úprava tedy neřeší problém výběru daní a přenáší břemeno na ty poplatníky, kde je státní správa schopna daně vybírat. Výrazné zvýšení nemusí tak vést k naplnění příjmů dle očekávání a tato sazba může mít i opačné důsledky než je zamýšleno
Ad2) Zákonná úprava neodpovídá tomu, co bylo deklarováno politickou reprezentací a co je uvedeno v předkládací zprávě, a sice zavedení 35% daně vůči daňovým rájům. Ve skutečnosti jde o zavedení 35% srážkové daně vůči všem daňovým nonrezidentům. Je fakt, že ve vztahu ke smluvním státům bude v některých státech tato srážková daň snížena příslušnými smlouvami o zamezení dvojího zdanění. To však neplatí absolutně a navržené řešení může v některých případech způsobit nezákonnou diskriminaci.
§ 38g Daňové přiznání k dani z příjmů fyzických osoba a § 38ha
Solidární zvýšení daně u zálohy
Znění dle současného návrhu:
„§ 38g, odst. (4): je povinen podat poplatník, u něhož se zvyšuje o solidární zvýšení daně daň nebo záloha na daň z příjmů ze závislé činnosti a z funkčních požitků.“
§ 38ha, odst. (1) a (2):
- (1) Vypočtená záloha na daň se před snížením o měsíční slevy na dani a o měsíční daňové zvýhodnění zvyšuje o solidární zvýšení daně u zálohy.
- (2) Solidární zvýšení daně u zálohy činí 7 % z rozdílu mezi
příjmy zahrnovanými do základu pro výpočet zálohy a 4násobkem průměrné mzdy podle zákona
upravujícího pojistné na sociální zabezpečení.“
Návrh:
Solidární zvýšení daně neuplatňovat v rámci výpočtu záloh na daň ze závislé činnosti, ale až v rámci daňového přiznání.
Zdůvodnění:
V případě solidárního zvýšení daně vzniká povinnost poplatníkovi podat daňové přiznání. Z tohoto hlediska považujeme povinnosti uplatňovat toto solidární zvýšení daně i v rámci záloh za zbytečnou administrativní komplikaci pro plátce daně, zvláště pokud zohledníme, že jde o dočasné opatření. To by znamenalo, že by zaměstnavatelé museli na 3 roky měnit své softwary. Navíc (zřejmě) od 1.1.2014 dojde k další změně, kdy bude zrušen koncept superhrubé mzdy v souvislosti se zavedením JIM.
Přechodná ustanovení
Návrh: Doplnit výslovné přechodné ustanovení řešící aplikaci nové výše srážkové daně
Zdůvodnění:
K aplikaci srážkové daně chybí v přechodných ustanoveních výslovná úprava. Naopak přechodné ustanovení, které je zakomponováno (Čl. II. bod 1 návrhu) může být z tohoto hlediska matoucí. Pokud například zohledníme výše uvedené situace, kdy příjmy nerezidentů sice podléhají srážkové dani, ale je možné je prostřednictvím daňového přiznání zdanit v ČR, může vzniknout otázka, zda uvedenou srážkovou daň neaplikovat i na např. zálohy na tyto příjmy vyplacené před nabytím účinnosti dané novely, což by samozřejmě byla nepřípustná retroaktivita.
- II. Zákon č. 592/1992 Sb., o pojistném na všeobecné zdravotní pojištění
§ 3d
Znění dle současného návrhu:
„(1) Ustanovení § 3 odst. 15 až 18 se nepoužijí pro rozhodná období, která nastala v letech 2013 až 2015; to neplatí pro vymezení průměrné mzdy pro účely tohoto zákona.
(2) Ustanovení týkající se maximálního vyměřovacího základu v § 3a odst. 2 se nepoužijí pro rozhodná období, která nastala v letech 2013 až 2015.
(3) Ustanovení § 3a odst. 5 se nepoužije pro rozhodná období, která nastala v letech 2013 až 2015.“
Návrh:
Odstranit § 3d
Zdůvodnění:
Jedná se o zvýšení daňového zatížení ekonomicky aktivního pracujícího obyvatelstva. Vysoce příjmoví budou dle navrhované novelizace již zdaněny solidární zvýšenou daní. Odstranění stropů pojistného tak představuje další zatížení zdanění práce, snižující mezinárodní konkurenceschopnost a demotivující od ekonomické aktivity ze strany kvalifikované pracovní síly. Toto opatření zakládá velmi vysoký stupeň solidarity narušující princip pojištění
- Aliapuliosová Eva
- /
-
kategorie Stanoviska SP ČR