Stanovisko k nařízení vlády č. 484/2006

Stanovisko k návrhu Nařízení vlády č. 484/2006 Sb. ve znění pozdějších předpisů  .

Zásadní připomínky:

 

  • 1.    §4a odst. 2

(2) Pokud výše mýtného za časové období přímo zjištěného, nebo doplaceného v systému elektronického mýtného v průběhu časového období podle odstavce 1 u vozidla provozovaného v systému elektronického mýtného překročila…

 Zdůvodnění: 

V systému elektronického mýtného se stále vyskytuje mnoho chyb z důvodu nefunkčnosti mýtných bran či OBU jednotek, případně způsobených lidským faktorem například v případě nesprávného nastavení počtu náprav. V případě, že tyto tzv. „nedoplatky“ jsou uhrazeny v průběhu rozhodného období, není důvod je do nároku na slevu nezapočítat.

2.    Čl. I §4b a Čl. II Přechodná ustanovení - obecně

 Paragraf 4b řeší obecně povinnost registrace a následné žádosti o slevu. Stanovuje výčet údajů nutných pro uznání slevy na mýtném a zároveň uvádí, že sleva na mýtném za období před poskytnutím těchto údajů nebude zohledněna.

Vzhledem k tomu, že dodnes není známo, jakým způsobem bude zakázka na zavedení slev na mýtném realizována, je ohroženo nejen čerpání slev v roce 2012, ale i v roce 2013. V případě otevřené veřejné soutěže se při započítání veškerých legislativních lhůt dostáváme s realizací zakázky na přelom roku 2012/2013 a v případě, že dopravci nebudou schopni poskytnout zmiňované údaje před koncem roku 2012 z důvodu neexistence elektronického sytému (viz §4b, odst. 5), nebudou oprávněni čerpat slevy.

To samé se týká i roku 2012, kde je sice stanoveno v přechodných ustanoveních, že časové období se stanoví na období od účinnosti tohoto nařízení do konce roku 2012, ale nikde není stanoveno, že se v tomto období neuplatní povinnost dle §4b odst. 1 a 4, tzn. poskytnout údaje před zasláním žádosti o slevu.

Navrhujeme jednoznačně právně vyjasnit a naformulovat postup registrace a žádostí o slevu v roce 2012 i 2013. Za standardní období se dá považovat až rok 2014. Za právně čistý postup považujeme stav, kdy povinnost poskytnout údaje podmiňující časové období pro nárok na slevu, bude počítána až od zveřejnění příslušných formulářů ze strany provozovatele systému.

Příklad: softwarové zabezpečení slev na mýtném bude vysoutěženo a připraveno v březnu 2013. Všichni žadatelé, kteří do 3 měsíců od uvedení SW řešení v provoz poskytnou údaje dle §4b odst. 1 budou mít nárok na započítání slev zpětně za rok 2012 i následně celý rok 2013 bez ohledu na §4b odst. 4.

 

  • 3.    §4b odst. 1 a 5

 

 V odst. 1 jsou stanoveny údaje, které je dopravce povinen poskytnout provozovateli mýtného systému „v písemné podobě“. V odst. 5 je uvedeno, že provozovatel systému elektronického mýtného uveřejní „způsobem umožňujícím dálkový přístup formulář žádosti o registraci a formulář žádosti o slevu“.

 Připomínka: text je velmi nejasný a oba odstavce spolu nekorespondují. V 1. odst. není žádná zmínka o registraci a formuláři „žádost o registraci“ a naopak ukládá poskytnout údaje v písemné podobě. Jaký tedy bude správný postup?

 

  • 4.    §4b odst. 2

 

 Varianta I

(2) Žádost o slevu na mýtném se podává provozovateli systému elektronického mýtného na základě jeho veřejné výzvy, která musí být zveřejněna . Provozovatel systému elektronického mýtného vyzve provozovatele vozidla k podání žádosti o slevu na mýtném nejpozději do konce června kalendářního roku následujícího po kalendářním roku, za který má být sleva poskytnuta. Zároveň ve výzvě určí lhůtu k podání žádosti, která nesmí být kratší než 30 dnů. Žádost se podává elektronicky způsobem umožňujícím dálkový přístup.

Varianta II

(2) Žádost o slevu na mýtném se podává provozovateli systému elektronického mýtného na základě jeho výzvy. Provozovatel systému elektronického mýtného vyzve elektronicky registrované provozovatele vozidla k podání žádosti o slevu na mýtném nejpozději do konce června kalendářního roku následujícího po kalendářním roku, za který má být sleva poskytnuta. Zároveň ve výzvě určí lhůtu k podání žádosti, která nesmí být kratší než 30 dnů. Žádost se podává elektronicky způsobem umožňujícím dálkový přístup.

Zdůvodnění:

Není důvod zbytečně administrativně zatěžovat provozovatele mýtného systému i žadatele o slevy.

 

  • 5.    §4b odst. 4

 

 (4) Částku odpovídající výši slevy na mýtném zaokrouhlenou na celé koruny odešle provozovatel systému elektronického mýtného provozovateli vozidla vždy souhrnně za uplynulý kalendářní rok, a to nejpozději do šestitřech měsíců od obdržení žádosti…..

 Zdůvodnění: Jestliže provozovatel systému elektronického mýtného má za povinnost vyzvat provozovatele vozidel k podání žádostí nejpozději do 30. června a následně je dána minimální lhůta pro podání žádostí 30 dní, je výplata slev do šesti měsíců značně neproporční i vzhledem k tomu, že provozovatel systému elektronického mýtného bude mít v tomto čase k dispozici všechna potřebná data. Časově bychom se navíc mohli dostat s výplatou slev až do dalšího roku, což je v souvislosti s kompenzačním charakterem slev za zvýšené sazby nepřijatelné.

 Příklad: výzva k podání žádostí 30.6. 2013 – možnost podat žádosti do 30.8. 2013 – výplata slev do 28.2. 2014 … a to vše za rok 2012.

 

 

 

                                                                                                         

25.6.2012

 

Aliapuliosová Eva
/
kategorie Stanoviska SP ČR
zpět