Složitost daňového systému jako bariéra růstu

 

Daňový systém a jeho časová a administrativní náročnost

Firmy vnímají zajištění povinností spojené s placením daní jako jednu z bariér ubírající kapacitu pro jejich podnikatelskou činnost. Systém vidí jako nesrozumitelný, složitý, nepřehledný, často se měnící s novými a novými povinnostmi, namísto zjednodušení. V posledních letech byla zavedena spousta nových povinností a minimum pozitivních změn. SP ČR již dlouhodobě volá po pozitivních změnách, které například odstraní výkazní duplicity, umožní nezadržovat nesporné části vratky DPH či nebudou demotivovat podnikatele přístupem finanční správy. Nové povinnosti zvýšily opět časovou náročnost plnění daňových povinností či přenesly další rizika na podnikatele. SP ČR by ocenil, kdyby se konečně změnil i přístup finanční správy či některých zástupců ministerstva financí, který nebude penalizovat ty, kteří jsou úspěšní, pomáhají rozvíjet naší ekonomiku a snaží se dodržovat veškeré podmínky placení daní.
 

Diskutabilní je též i stabilita a předvídatelnost daňového systému, například v současné době nevíme, jakým směrem se bude ubírat strategické uchopení daně z příjmů. Připravuje se významná novelizace, ale podnikatelský sektor vůbec neví v jaké formě a kdy, a jestli vůbec, ke změnám dojde. Doufáme, že ale nějaká taková změna nejprve projde diskusí s dotčenými subjekty a nebude to další právně hezký návrh vytvořený za zavřenými dveřmi.

Zajímavé průzkumy a šetření Svazu:
  • ČR se pravidelně umisťuje na posledních pozicích žebříčku Paying Taxes, Svaz proto ve vlastním průzkumu v r. 2016 dle podobných pravidel jako Paying Taxes zkoumal situaci daňové byrokracie. I náš průzkum ale ukázal, že 92 % dotázaných firem vnímá zvýšení časové náročnosti plnění daňových povinností za posledních 5 let. Firmy konkrétně zdůraznily, že náročnost daňové administrativy zvyšují nepředvyplněné formuláře, množící se doplňující dotazy ze strany finančních úřadů, vyplňování různých příloh u DPPO nebo změny formulářů.
  • Z tohoto průzkumu, ale i z názorů členů Svazu, plyne, že systém není příliš přehledný, a proto je i zbytečně časově náročný. Z posledního šetření Svazu a ČNB za 4. čtvrtletí 2017 vyplývá, že podnikatelé téměř nevidí zlepšení v obecné kategorie byrokracie, ale naopak vidí spíše zhoršení.
  • V žebříčku Paying Taxes sestaveného PwC pro rok 2018 se uvádí, že v ČR je nutné na zprocesování daní obětovat 248 hodin, což je jedna z nejvyšších hodnot v EU, i poplatníci ve Francii potřebují pouze 139 hodin, nebo ve Velké Británii 110 hodin a ve Finsku jen 93 hodin. Na naši pozici má kromě jiného vliv také kontrolní hlášení, které zvýšilo počet hodin nutných pro správu daní, což zmiňuje i sama studie Paying Taxes.
  • Samozřejmě, tyto žebříčky mají řadu problémů, neboť shrnout pestrý daňový systém, kdy téměř každý daňový poplatník čelí jiným daňovým povinnostem, do jednoho přehledu je těžké. Proto se i metodika žebříčku mění, díky metodickým změnám byl počet hodin pro daňovou administrativu v ČR v roce 2016 téměř dvojnásobný ve srovnání s rokem 2017. I tak ale pozice v žebříčku ukazuje nelichotivou situaci v ČR.

Hlavní bariéry a nedostatky z hlediska firem

Firmám vadí nesystematičnost změn, složitost, neklientský přístup, opomíjení faktoru podnikání a tvorby přidané hodnoty, zvyšování rizik. Daně jsou také předmětem politických diskusí, které často vnáší další nejistoty. V posledních letech byla zavedena spousta nástrojů v rámci boje proti daňovým únikům, ale firmy by také rády viděly pozitivní změny. Řadu nástrojů jsme i podpořili, ale většina z nich znamenala náklady na zaškolení, úpravy systémů, zvýšenou administraci apod. Jeden z aktuálních problémů, který již několik let stále řešíme jsou daňové odpočty na VaV, kdy právě dlouhotrvající kontroly, stupňování důkazních povinností, tvrdost i v případě bagatelních formálních pochybení či obecně přístup některých finančních správců zejména malé a střední firmy odrazuje.
Firmy také musí často věnovat značné kapacity při různých kontrolách, včetně kontrol ze strany finanční správy. Proto voláme po vyšší cílenosti kontrol, aby kontroly probíhaly nikoliv ad hoc, ale již tam, kde má správa na základě dostupných dat podezření, že je potřeba firmu prověřit.
 

Kvantifikace náročnosti administrativy spojené s daněmi

Bez ohledu na konkrétní odhady týkající se daňové zátěže, které jsou z povahy věci pouze odhady, tak ze strany státu by měla být skutečně vidět snaha především daňovou administrativu zjednodušovat. Už samotné placení daní je zátěží a jestliže je taková platba spojena ještě s neúměrnou administrativní zátěží, pak jde o skutečný příklad neefektivity, která může snižovat ve výsledku i daňové inkaso pro stát. SP ČR počítal pro r. 2016 časovou zátěž na vzorku firem a opravdu to není málo, pohybujeme se cca kolem tisíce hodin ročně u průměrné střední firmy. Náklady a zátěž jsou ale samozřejmě individuální dle zaměření podnikatelské činnosti, velikosti firmy, míry elektronizace, spektra aktivit a produktů, záleží, zda jste plátci DPH, s jakými zeměmi a produkty obchodujete atd.

Zajímavé informace – problematika nákladů na správu daní na straně státu:
  • Náklady na správu daní můžeme počítat na straně státu a na straně poplatníků. Zde záleží na způsobu výpočtu, nejčastěji se srovnává, kolik procent z celkového inkasa daně stojí správa daní, tedy náklady konkrétního daňového správce. Takto bychom mohli poměřit např. výběr daní finanční správy a srovnat tento výběr s náklady na provoz správy daní a pohybujeme se cca ve výši 1,3 % z vybrané sumy.
Zajímavé informace – problematika nákladů na správu daní u firem:
  • Na straně firem se vyvolané náklady zjišťují ještě hůře. Máme k dispozici odhady VŠE, které říkají, že vyvolané náklady na straně poplatníků představují cca 4 až 6 % inkasa. Jednoduché stanovení administrativní daňové zátěže ale komplikuje to, že podnikatel může mít třeba s některou relativně méně významnou daní více problémů a stráví s ní více času (nebo peněz v případě, že si najme poradce) než s jinou daní, na které odvádí více. Záleží na povaze činnosti, kterou podnikatel vykonává, a tedy i na formě zdanění, která se jej týká. Odhady rovněž nereflektují, že podnikatelé mívají obtíže se zpracováváním daní většinou na začátku činnosti, nebo když podnikání rozšiřují do nové, pro ně dosud neznáme, oblasti. 

Problémy při snaze firem přizpůsobit se změnám v oblasti daní

Různé změny vyžadují v praxi odlišná řešení. Některé změny mohou dodavatelé SW v rámci aktualizace, některé i drobné změny mohou znamenat značné úpravy v systému. Je vždy proto potřeba o plánovaných změnách vědět včas dopředu a nejít nad rámec již dnes velmi náročných výkazních povinností. Nicméně například u kontrolního hlášení se náklady v době zavedení pohybovaly v některých případech i v řádech stovek tisíc, právě na přeprogramování, školení, odladění chyb či větší kontrolu hlášení v prvním roce v účtárně k eliminaci rizika sankcí.

Doplňující informace:
 
  • Každá daňová změna většinou v praxi představuje komplikaci, minimálně právě v přípravě na změnu. Z pohledu nejen Svazu, ale firem a podnikatelského prostředí obecně, je ideální nastavení zdanění dlouhodobě stabilní a jednoduché na správu. Pokud už dochází ke změnám, měly by být skutečně přínosné a měly by vést ke zjednodušení. Pro Svaz je samozřejmě zásadní, aby se sazby nezvyšovaly a aby administrace dané daně byla snadná.

Autoři: Bohuslav Čížek, Vladimír Štípek

kategorie Z hospodářské politiky
zpět