Na české předsednictví se musíme připravit i v oblasti daní

V druhé polovině roku 2022 bude Česká republika předsedající zemí Rady EU. Získá tak možnost významnou měrou ovlivňovat agendu a priority, byť klíčové bude samozřejmě nastavení spolupráce s  institucemi EU i kooperace se zeměmi předsednického tria (Francie a Švédsko). Předsedající země má po dobu půl roku možnost mnohem více ovlivnit dění v EU, než jako „řadový“ člen. Toho předsedající země samozřejmě využívají a snaží se upřednostnit témata, která jsou jim nejbližší.

České předsednictví musíme vnímat také v kontextu toho, že první polovinu roku 2022 bude předsedat Francie, tedy silná evropská země s výrazným vlivem a mnohdy výrazně odlišným pohledem na směřování EU. ČR může při dobře zvládnutém předsednictví přispět ke zlepšení legislativy v řadě oblastí, například v otázkách daní na nás bude čekat řada úkolů.

Daňová agenda ještě není plně známa, protože řada konkrétních návrhů regulací či směrnic nebo jejich novelizací zatím nebyla představena, k čemuž dojde často až na konci roku 2021 či během roku 2022. V některých oblastech se dosud vyjednává a diskutuje, takže například zatím nemůžeme předjímat situaci v roce 2022 v oblasti digitálního zdanění či globální sazby daně z příjmů, ukončena není ani debata o dalších vlastních zdrojích evropského rozpočtu, rovněž nová forma energetických daní je nyní na začátku diskuzí. Všechno toto budou velká témata, u nichž ČR musí být aktivní a zajistit nastavení, které bude funkční a neohrozí konkurenceschopnost ani ČR či EU jako celku, za níž formálně během předsednictví přejímáme část zodpovědnosti.

I když se konkrétní body agendy teprve připravují, již nyní víme, že na ČR bude čekat postupná realizace iniciativy „Fair and Simple Taxation“. Z našeho pohledu jde sice o dílčí, ale prospěšné změny, které by měly daňový systém v EU modernizovat a pokročit v sladění systému tak, aby lépe fungoval jednotný vnitřní trh.

Do iniciativy Fair and Simple Taxation patří například tyto cíle:  

  • Modernizace daňové správy – jde o využití dat poplatníků, zlepšení analytické práce s daty, realizace pilotního projektu k lepšímu využití dat (cíl č. 2) a k tomu využít též EU Tax Observatory (z cíle č. 11); s tím se pojí i cíl č. 5 rozvoj One Stop Shop pro DPH.
  • Modernizace a elektronizace reportování v oblasti DPH, kde je systém ještě v jednotlivých zemích rozdílný a nesjednocený (cíl č. 4).
  • Snaha zpřehlednit kolik a kde má poplatník zaplatit daně (cíl č. 7).
  • Transparentnost a spolupráce daňových správ, což považujeme za prospěšné pro poplatníky (cíl č. 8).
  • Zamezování podvodům různými nástroji – Eurofisc, spolupráce OLAF, Europol atd. (cíl č. 9).
  • Odstranit již dříve identifikované slabiny ověřování v DPH při přeshraničním obchodování (přechod z manuální výměny informací mezi státy EU k elektronickému systému v rámci cíle č. 12).
  • Náš podrobný článek k jednotlivým cílům naleznete zde.

Obecně ale bude moci Česká republika moderovat a postupně pomoci realizovat cíle jako je boj proti agresivnímu daňovému plánování, či řešit problém nespolupracujících daňových jurisdikcí. EU by mohla pod českým předsednictvím tedy nadále zlepšovat spolupráci daňových správců v rámci Unie, zefektivnit funkci především mezinárodních daňových systémů, typický příklad je DPH, tedy daň, jejich dobrý výběr závisí i na spolupráci jednotlivých států a eliminace šedých zón, kde je možné realizovat podvody. ČR může přispět k dalšímu zlepšení funkcionalit jednotného správního místa (tj. One Stop Shop, který nyní funguje pro DPH v rámci e-commerce). Pokud budou správci daní fungovat rychle a bez problémů, stejně jako by měla fungovat mezinárodní výměna informací a systém přeshraniční DPH, pak to daňoví plátci a poplatníci jedině ocení. ČR je otevřenou ekonomikou, kde je řada zahraničních subjektů a tuzemské subjekty působí na celém unijním trhu, proto zlepšení systémů, pokrok elektronizace a sladění spolupráce systémů a finančních úřadů v EU pomůže snadnějšímu a transparentnějšímu podnikání a podpoří evropský ekonomický růst.

Doporučujeme proto, aby se stát v rámci českého předsednictví připravil i na realizaci výše uvedených úkolů a cílů.

Autor: Vladimír Štípek

kategorie Z hospodářské politiky
zpět