Doprava během pandemie - rok druhý

Doprava patří mezi jedno z pandemií nejpostiženějších odvětví, přestože se letos neocitla v tak šílené situaci jako před rokem. Přečtěte si komentář prezidenta Svazu průmyslu a dopravy ČR (SP ČR) Jaroslava Hanáka, který vznikl pro Dopravní noviny.

Celkové Zhodnocení letošního roku - proměnlivá ekonomická a epidemiologická situace výrazně ovlivňuje dopravu

Doprava patří mezi jedno z pandemií nejpostiženějších odvětví, přestože se letos neocitla v tak šílené situaci jako před rokem. Komu se daří, je logistika a kurýrní služby. Slušně si vede i nákladní doprava celkově.

Výkony silniční nákladní dopravy rostly díky obnově hospodářství a růstu vývozu v prvním pololetí meziročně o více než třetinu. Silniční dopravci tak paradoxně během pandemie zvrátili dlouhodobý negativní trend a překonaly i předkrizové hodnoty. Mírněji rostla nákladní doprava na železnici a během pololetí se téměř vrátila na předpandemická čísla. V druhém pololetí ale očekáváme, že růst nákladní dopravy sníží, kvůli problémům s dodávkami některých klíčových surovin a materiálů výraznějšímu poklesu průmyslové produkce.

Naprosto rozdílné dopady ale měla pandemie na dopravu osobní. Mezi lidmi stále přetrvává nejistota ohledně hromadné dopravy a statistiky potvrzují, že stále častěji jezdí auty. Počet cestujících na železnici i v autobusech se pohybuje oproti předkrizovému období asi na polovině. Zejména u železnice jde o ohromné finanční ztráty. Proto je s podivem, že ministerstvo dopravy zatím nevyslyšelo náš návrh na podporu obnovy železničních vozidel, která by mohla zatraktivnit veřejnou dopravu a zároveň ulevit dopravcům. Katastrofální je pak stav letecké osobní dopravy. Přestože již nestojí jako v dubnu 2020, počet cestujících je i po oživení ve třetím čtvrtletí oproti normálu na desetinových hodnotách.

Sečteno a podtrženo, nákladní doprava to zvládá, ale dokud se nevyrovnáme s pandemií, veřejná doprava bude velmi trpět a bude potřebovat podporu.

Výhled do příštího roku

Další vývoj osobní dopravy je těžké odhadovat. Před rokem jsem psal, že bude záležet „zejména na tom, zda se vládě podaří natrvalo podchytit pandemii např. pomocí výraznějšího testování, opravdu chytré karantény či účinné vakcíny“. Bohužel v těchto věcech jsme jako Česká republika nebyli příliš úspěšní a po letošní zkušenosti jsem v očekáváních do následujícího roku skeptický.

Ale abych nebyl jen negativní. Přestože se dá čekat, že bude docházet ke konsolidaci dopravních firem a odkládání některých zbytných investic, doprava se s dopady pandemie vyrovná. Jen je potřeba, aby stát nekladl na firmy další regulaci a pomohl dopravcům zvládnout tu, kterou již zavedl.

Jaroslav Hanák, prezident SP ČR

kategorie Z hospodářské politiky
zpět