Rodinné firmy se stávají podnikatelským vzorem

Rodinné firmy zažívají boom, věří si a více než dvě třetiny jejich majitelů má zájem o předání podniku nástupníkům. Ačkoliv osm z deseti rodinných firem podporuje společensky prospěšné aktivity, drtivá většina z nich to nezveřejňuje. Nebojí se zaměstnávat starší pracovníky a umožňují ženám po mateřské dovolené zkrácené úvazky. Equa Bank společně s AMSP ČR vyhlašuje rok 2018 Rokem rodinného podnikání. Průzkum byl realizován mezi 400 rodinnými firmami napříč obory a regiony ČR v květnu 2017 agenturou IPSOS.
 

Rodinné firmy zažívají velmi dobré časy, polovina z nich očekává další růst a jen jedno procento z nich se bojí většího poklesu tržeb. Dvě třetiny majitelů vnímají statut rodinné firmy jako konkurenční výhodu, necelá polovina je názoru, že rodinná firma se těší u obchodních partnerů větší důvěře.

Již druhým rokem za sebou považují majitelé rodinných firem za nejvyšší prioritu udržení nebo získání kvalitních pracovníků. Z průzkumu vyplývá, že roste problém s výběrem kvalitních pracovníků mimo rodinu, daří se jim ale na druhé straně motivovat rodinné příslušníky pro angažmá v podniku. 82 % firem přijímá zaměstnance starších 50 let, většina přitom na jakoukoliv pozici. Celkový počet zaměstnanců nad 50 let je u rodinných firem přibližně pětinový. 44 % firem poskytuje zkrácené úvazky pro matky po mateřské, pouze 3 % firem to odmítá.
 

Státní podpoře se rodinné podniky nevyhýbají, zejména firmy podnikající v nerozvinutých venkovských oblastech by přivítaly snížení odvodů za zaměstnance. Uvítaly by i cílené dotační programy pro rodinné firmy nebo investiční pobídky.

Pakliže by majitelé prodávali rodinný podnik, necelá polovina z nich by upřednostnila jinou tuzemskou rodinnou firmu, přibližně stejný počet respondentů ale mezi investory nerozlišuje. 70 % z nich ale cílí na předání firmy svému rodinnému následovníkovi, přičemž svoje další angažmá vidí nejčastěji v roli konzultanta nebo dozorčí radě. „Předání je vhodným okamžikem pro přenastavení firemních procesů a vlastnických vztahů ve společnosti, které jsou v souvislosti s růstem podnikání často již nevyhovující,“ upozorňuje Jan Spáčil, partner advokátní kanceláře Ambruz & Dark Deloitte Legal.
 

Osm z deseti rodinných firem podporuje společensky prospěšné aktivity, nejvíce sport, charitu, spolky, aktivity mládeže nebo handicapované. 87 % z nich ale tyto příspěvky nepublikuje na veřejnosti.

Rodinným firmám chybí možnost kvalitního benchmarkingu s ostatními podniky podobné vlastnické struktury, stejně jako kvalitní a prověřené poradenské služby. “Je pochopitelné, že s růstem rodinných firem roste také jejich potřeba poradenských služeb. Je jen otázkou času, kdy se rodinné firmy zorientují na trhu a začnou poradce využívat ve větším rozsahu,“ míní Jan Spáčil.
 

Karel Havlíček, předseda Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR, shrnuje výsledky průzkumu: „Potvrzuje se, že rodinný byznys není jen o majetku a zisku, ale že majitelům jde ve velké míře o to, aby vytvářeli slušné podmínky pro své zaměstnance a podpořili okolí svých podniků. S rostoucím byznysem roste i jejich chuť nezištně podporovat společensky prospěšné aktivity. Rodinné firmy se tak postupně stávají podnikatelským vzorem, a to jak s ohledem na jejich efektivitu, tak ve smyslu solidarity.“

Tereza Řezníčková
/
kategorie Z členské základny
zpět