Hledat mince již nebude třeba


parkuj v kliduUrčitě to znáte také. Několik minut netrpělivě kroužíte městem a hledáte, kam byste mohli zaparkovat. Když už konečně místo najdete, je tu další problém – mince. Parkovací hodiny „berou“ pouze mince. Těch se však ve vaší peněžence nedostává. Spěcháte-li, risknete to a odcházíte bez placení. Anebo si předplatíte jen několik minut parkování a doufáte, že až se vrátíte, nenajdete „pozdrav“ od městské policie v podobě „botičky“ znemožňující odjezd. Poctivci, kterým ještě zbývá čas i trpělivost, se s bankovkami v ruce vydají „loudit“ drobné po místních trafikách.

Podobné je to i v případě městské hromadné dopravy. Snad každý se dostal do situace, kdy marně lovil po kapsách „drobné“, aby si v automatu mohl koupit jízdenku.

Tyto starosti ale naštěstí postupně občanům českých měst ubývají. Digitalizace a inovativní projekty ve veřejné správě, v průmyslu i ve službách mění podobu měst. Města stojí na začátku revoluce, ve které hrají hlavní roli moderní technologie a internet. Digitalizaci služeb podporují nejen municipality, ale i korporátní sektor. Největší domácí banka Česká spořitelna například vyvíjí se společnostmi Telmax či MPLA platební řešení, která občany zbavují starostí s výše zmíněným ‚lovem‘ mincí v kapsách.

Chytře jde parkovat i jezdit v MHD

Starosti s placením parkovného přes parkovací automaty umístěné v ulicích odpadly například řidičům v Liberci. Magistrát města loni zprovoznil ve spolupráci s Českou spořitelnou a společností MPLA platební bránu, která umožňuje placení parkovného bezhotovostně. Vše se odehrává prostřednictvím webové aplikace v internetovém prohlížeči vašeho mobilního telefonu, tabletu, či počítače. Služba nejenom ušetří starosti s hledáním parkovacích automatů, umožní také parkování na dálku prodloužit a vyhnout se tak v případě pozdějšího návratu k vozidlu pokutě. Prostřednictvím aplikace MPLA lze platit platebními kartami MasterCard a Visa, ale také palivovou kartou CCS. Spolupráce obou firem usnadnila starosti řidičů s placením parkovného i v Praze, Olomouci, Příbrami, Trenčíně a Rychnově nad Kněžnou.

Zavádění konceptu „chytrých měst“ nejvíce proniká do městské hromadné dopravy.

Například v Třinci začalo loni jezdit deset elektrobusů. Více jich má v provozu v Evropě jen Vídeň. Brno a Děčín zase zavedly s pomocí České spořitelny a jejích obchodních partnerů, společností Telmax a Global Payment Europe systém bezkontaktního odbavování v hromadné dopravě.

Nová chytrá platební karta v Děčíně umožnila nejen platit bezkontaktně jízdné, ale také k ní přiřazovat časové kupóny i osobám bez bankovního účtu. V rámci Česka jde o první projekt svého druhu, kdy lze předplacenou bankovní kartu využívat jako klasickou platební kartu a zároveň k ní přiřadit jízdné – jednorázové i ve formě časového kupónu. Děčín je po Londýnu a Ostravě teprve třetí město v Evropě s plně elektronizovaným jízdným bez nutnosti tisknout papírovou jízdenku.

Systém vyvinutý Českou spořitelnou, Telmaxem a GPE nabízí odbavení v hromadné dopravě čistě pomocí platebních karet. Čtečka platebních karet je kompatibilní se všemi bankami v Česku. Platební karta coby nosič časového jízdného slouží kromě Děčína i v jihomoravském regionu včetně Olomouce, nebo spojů zajišťovaných společností Arriva ČR. Dopravní odbavovací systém dodala spořitelna ve spolupráci s obchodními partnery i hlavnímu městu Praha.

Elektronické faktury již může využívat polovina Česka

V porovnání s některými evropskými městy jako například s Vídní či Barcelonou je zavádění konceptu „chytrých měst“ v Česku teprve na počátku. Jeho další rozvoj by měl podpořit i spolupráce České spořitelny a společnosti Gordic, která zpřístupní e-faktury více než polovině českých měst a obcí.

Díky této spolupráci mohou domácí města a obce změnit zavedenou praxi ve vybírání municipálních poplatků. Lidem tak odpadne nepopulární běhání se složenkami či hledání drobných k zaplacení.

Kooperace obou firem byla odstartována v loňském roce projektem e-faktura. Toto řešení umožňuje občanům komfortní způsob platby poplatků za odpad, parkovací stání atd. prostřednictvím internetového bankovnictví, a to díky jeho propojení s informačním systémem GINIS. Pilotní projekt města Tábor prokázal, že lidé hradí městské poplatky rychleji a ochotněji, pokud předpis dostanou elektronicky a pouze ho jednoduše autorizují.

Zkušenosti z Tábora ukazují, že elektronické platby nejen usnadnily placení občanům, ale také výrazně zefektivnily výběr poplatků. Již během prvních šesti měsíců od zavedení e-faktury narostl podíl uhrazených plateb v porovnání s platbami prováděnými klasickými složenkami ze 77 % na 94 %.

Výstavci e-faktur oceňují zejména efektivní a bezpečnou elektronickou komunikaci se zákazníky, která jim navíc může ušetřit až 70 % nákladů na tisk, obálkování a doručení. Podstatným přínosem je i dosažená rychlost v optimalizaci nákladů, jelikož banka může výstavcům významně pomoci zákazníky přesvědčit o přínosech služby.

Řešení v těchto týdnech spouští také magistrát v Prostějově a testuje ho řada dalších měst.

Kromě e-faktur roste i popularita plateb pomocí Portálu občana GINIS. Jeho integrace s platební bránou České spořitelny GPwebpay umožňuje občanům platit za elektronické služby samospráv kartou, tedy stejným způsobem, jako jsou zvyklí při nákupu jízdenek či elektroniky v e-shopech.

František Bouc

Česká spořitelna

Gbelec Ondřej
/
kategorie Z členské základny
zpět