Skokové změny emisních cílů pro auta nakonec zaplatí občané

Členské státy EU se v úterý 9. října 2018 shodly na své pozici ke snižování emisí osobních automobilů. Navrhují, aby se emise do roku 2025 snížily o 15 procent a o do roku 2030 o 35 procent proti cílům pro rok 2021. To je větší snížení, než požadovala Evropská komise, ale nižší cíl, než požaduje Evropský parlament.

Pro Svaz průmyslu a dopravy ČR je nepřijatelné, že členské státy chtějí snižovat emise osobních automobilů rychleji, navrhuje Evropská komise. Paradoxně Evropská komise se ukázala svým návrhem jako nejvíce vstřícná k automobilovému průmyslu.

„Radou schválený návrh emisních limitů pro osobní automobily zůstává i nadále velice ambiciózní a přesahuje velmi výrazně to, co po zvážení všech možností navrhovala jak sama Evropská komise, tak i český automobilový průmysl, potažmo země V4 a Německo. Přesto oceňujeme intenzivní snahu českého premiéra, ministerstev životního prostředí, průmyslu a obchodu, velvyslance při EU i europoslanců za ČR, přesvědčit Brusel o nutnosti přijmout realizovatelná řešení,“ komentuje výsledky jednání Zdeněk Petzl, výkonný ředitel asociace automobilového průmyslu AutoSAP, která je členem Svazu průmyslu a dopravy.

Navržené cíle pro snižování emisí osobních automobilů

autosap - emisní cíle

Nyní začnou jednat zástupci Parlamentu, Komise a Rady v takzvaném trialogu o konečné kompromisní podobě tohoto nařízení. Nejambicióznější ve svých požadavcích jsou poslanci Evropského parlamentu. Ti chtějí snížit emise o 20 procent v roce 2025 a o 40 procent do roku 2030 ve srovnání s cíli pro rok 2021. Tyto cíle by znamenaly, že by se evropští výrobci měli dostat s průměrnými emisemi napříč jejich flotilou na úroveň zhruba 55 gramů CO2 na kilometr, což odpovídá spotřebě 2,5 litru nafty nebo benzínu na 100 kilometrů.

„AutoSAP bude nadále hovořit jak s finálními výrobci, tak s dodavateli a zkoumat hlouběji možné dopady. To, že skokové změny emisních limitů v takto rychlém sledu zaplatí přímo v ceně výrobku nebo nepřímo v daních občan, aniž by se mu zvýšila užitná hodnota vozů, je zřejmé. Přesto se český autoprůmysl hlásí k nízkoemisní mobilitě, udělá vše pro to, aby pro nástup elektromobilů byly vytvořeny co nejlepší podmínky. Nadále také bude přesvědčovat vládu, že je nutné naplnit všechny body Memoranda o budoucnosti automobilového průmyslu, včetně finančních pobídek pro občany tak, aby byly nákupy elektromobilů pro ně atraktivní,“ dodává Petzl.

Jan Stuchlík
/
kategorie Z členské základny
zpět