Novou nabíječku v ÚJV Řež bude napájet i elektřina z vodíku

Před vjezdem do areálu ÚJV Řež vyrostla dobíječka pro elektromobily, které bude dodávat elektřinu vodíkové uložiště energie. Jde o další krok ve využití vodíkových technologií v energetice.

Na parkoviště před ÚJV Řež přijede elektromobil a připojí se k nově zprovozněné nabíječce. Řídící software místní distribuční sítě vyhodnotí, kolik elektřiny auto potřebuje. Pokud ji nemůže dodat solární elektrárna, která je na jedné z budov řežského areálu, zapne se v nedaleké stanici palivový článek a potřebnou elektřinu vyrobí z vodíku. Ten si v Řeži vyrábějí elektrolýzou vody z přebytečné elektřiny, kterou dodávají solární panely. Od prosince 2018 tento scénář funguje v praxi.

Nová dobíječka v Řeži s propojením na vodíkové hospodářství je první veřejné zařízení svého druhu v Česku. Vodík v místní síti funguje jako akumulátor, který vyrovnává rozdíly ve výrobě a spotřebě elektřiny. „Systém má v principu zajistit, aby na nabíjení elektromobilu nebylo třeba dodávat elektřinu z venkovní distribuční sítě,“ vysvětluje Aleš Doucek, vedoucí oddělení vodíkových technologií ÚJV Řež.

ujvrez dobijeci stanice1

Bílá nádrž v areálu firmy, která je členem Svazu průmyslu a dopravy ČR, pojme deset kilogramů vodíku. „To odpovídá 330 kilowatthodinám celkové energie. Pokud to porovnáme s elektromobilem s kapacitou baterie 40 kilowatthodin, tak jich čistě z vodíku umíme bez problémů nabít pět,“ dodává Doucek.

V ÚJV Řež se vývoji a uplatnění vodíkových technologií v energetice a dopravě věnují už více než deset let. „Dobíjecí stanice pro elektromobily propojená s vodíkem do tohoto konceptu zapadá. Kromě „elektrické“ dobíjecí stanice chceme v Řeži do dvou let zprovoznit i vodíkovou čerpací stanici pro malé dopravní prostředky. Vodíku věští velkou budoucnost i Evropská unie a my chceme nejen být u toho, ale zůstat v tomto oboru v Česku i nadále lídrem,“ zdůrazňuje Daniel Jiřička, generální ředitel ÚJV Řež.

Kombinaci solární elektrárny a vodíkové stanice v Řeži testují už několik let jako možné domácí uložiště elektřiny. Nově se místní experti zabývají kromě vývoje malé plnící stanice na vodík také konstrukcí malého elektromobilu s vodíkovým zařízením na prodlužení dojezdu. „Chtěli bychom tím vstoupit do nového segmentu trhu, protože plnící stanice, které jsou dnes k dispozici, jsou velké, a tím i drahé. Snažíme se přijít s řešením, které bude levné a využitelné například pro manipulační techniku nebo malá vozidla pro rozvoz zboží a potravin ve městech,“ říká Aleš Doucek.

ujv rez vodik ilustracka2

Malá plnicí stanice bude také napojená na systém vodíkové akumulace. Využije plyn, který se vyrobí elektrolýzou vody z přebytků elektřiny. V pilotním provozu v Řeži bude plnící stanice využívat elektřinu z místní solární elektrárny. V komerční praxi bude ale záležet jen na jejím provozovateli, jestli bude pro výrobu vodíku používat obnovitelný zdroj elektřiny nebo elektřinu ze sítě.

Ve spolupráci s Vysokou školou chemicko-technologickou experti z ÚJV Řež vyvinuli také prototyp vodíkového kufříku, který slouží jako přenosný zdroj elektřiny. Desetikilové zařízení, k němuž se připojí tlaková lahev s vodíkem, v sobě skrývá palivový článek, řídící elektroniku a vyrovnávací akumulátory. Základní verze dokáže dodat krátkodobě výkon až 650 wattů. Může nahradit klasické dieselové generátory. Protože je výrazně tišší a vypouští jen vodní páru, dá se použít v uzavřeném prostoru, například v polních nemocnicích pro napájení lékařských přístrojů. Příští rok by první čtyři exempláře měli začít testovat v reálném provozu potenciální uživatelé. To mohou být třeba složky integrovaného záchranného systému.

vodikovy kufrik

Svaz průmyslu a dopravy ČR výzkum a rozvoj vodíkových technologií podporuje. Jde o další z alternativních technologií, které mohou Česku pomoci v budování nízkoemisní ekonomiky.

Jan Stuchlík
/
kategorie Z členské základny
zpět