První evropský raketoplán bude přistávat na podvozcích od českých firem vedených společností Frentech Aerospace

České konsorcium vedené brněnskou firmou Frentech Aerospace vyvine a vyrobí podvozky a další mechanické části pro první evropský raketoplán Space Rider. V tendru Evropské vesmírné agentury (ESA a Thales Alenia Space) nabídly české firmy nejlepší řešení. Získaly tak zakázku za necelých 6 milionů eur (150 milionů Kč). Jde o jeden z historicky největších kontraktů v oblasti kosmického průmyslu pro české firmy.

mise space rider frentcech
V roce 2023 vynese raketa Vega-C první evropský raketoplán Space Rider. Dveře nákladového prostoru, kde se budou ukrývat vědecké přístroje nebo experimenty, bude otevírat mechanismus a elektronika, které vyvine a vyrobí konsorcium českých firem Frentech Aeropsace, L. K. Engineering a esc Aerospace. Konsorcium dodá také podvozky, na které raketoplán při návratu dosedne na přistávací plochu.

„Musíme vyvinout mechanismy, které vydrží vibrace při startu nosné rakety, zvládnou velké tepelné rozdíly při cestě z přímořské odpalovací rampy do vesmíru a zpět a budou na raketoplánu bezchybně fungovat po celou dobu jeho mise. Projekt je náročný i kvůli velmi krátké době, kterou máme na dodání otestovaných mechanismů a podvozků,“ vysvětluje Pavel Sobotka, generální ředitel Frentech Aerospace.

Zakázku za 5,8 milionu eur získaly české firmy díky vítězství v tendru Evropské vesmírné agentury, která projekt Space Rider financuje. Jde o jednu z největších zakázek pro české firmy zabývající se vývojem a výrobou vesmírných technologií.

„Pro náš realizační tým je to obrovská výzva a odpovědnost. Zúročíme v něm špičkové technické znalosti a zkušenosti s vesmírnými technologiemi, které jsme za posledních více než deset let práce na nejrůznějších kosmických projektech získali,“ uvádí Pavel Sobotka, generální ředitel Frentech Aeropsace.

Srdcem systému pro ovládání dveří nákladového prostoru budou speciální elektromotory a soustava čidel. Díky nim se dveře budou moci libovolně během mise otevírat a zavírat a na konci mise se zajistí pro bezpečný návrat do atmosféry.

Naopak mechanismy pro otevření podvozkových dveří a podvozky pro bezpečné přistání raketoplánu se musí obejít bez aktivních elektromotorů. Budou založené na využití akumulované nebo externí mechanické energie. Podvozkový systém bude vybaven také sítí senzorů, které pomohou operátorům s urychlením přípravy na další misi. Jeden raketoplán Space Rider bude moci absolvovat minimálně šest vesmírných misí.

„Takové zakázky jsou pro české firmy velmi důležité při budování know-how v oblasti vesmírného průmyslu. Jde o klíčové reference, které jim otevřou dveře k dalším zakázkám. Bez nich nelze v tomto extrémně náročném oboru, který produkuje výrobky a služby s velmi vysokou přidanou hodnotou, uspět,“ dodává Pavel Sobotka, generální ředitel Frentech Aeropsace.

O společnosti Frentech Aerospace
Frentech Aerospace s.r.o. je česká společnost, která byla založena v roce 1994. Od roku 1997 firma vyrábí komponenty pro přední světové výrobce dopravních letadel. Od roku 2009 se Frentech Aerospace orientuje také na dodávky pro vesmírné aplikace pro projekty Evropské vesmírné agentury a pro komerční vesmírné projekty. Má za sebou desítky zakázek v oblasti kosmických aplikací, jako například to byly projekty IRIDIUM NEXT (komerční projekt), Meteosat Third Generation (ESA), Exomars2016 a Exomars2022 (ESA), OneWeb (komerční projekt), JUICE (ESA), Ariane 5 a Ariane 6, TELESAT a další.

O raketoplánu Space Rider
Raketoplán Space Rider je pokračováním plánů Evropské kosmické agentury ESA na provozování stroje, který bude schopný dopravit satelity či vědecké experimenty na oběžnou dráhu a vrátit se zpět na Zemi k dalšímu použití. Space Rider bude vynášet raketa Vega-C a bude vybaven servisním modulem, který zajistí hlavní pohon a elektřinu, a návratovým modulem, využívajícím tzv. „lifting-body“ principu – neokřídleného tělesa, které je schopné ovladatelného letu atmosférou pouze díky svému tvaru. Celý návratový modul je o velikosti většího osobního vozu. Bude schopný více než dvouměsíčního letu. Může nést až 800 kilogramů komerčního i vědeckého nákladu. Místo do oceánu bude schopný přistát pomocí ovladatelného padáku a výsuvného podvozku na pevné zemi, což umožní jeho opakovatelné použití.


Kontakt pro další informace:
Pavel Sobotka
Generální ředitel Frentech Aerospace
Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.
602 790 335
www.frentech.eu

Gbelec Ondřej
/
kategorie Z členské základny
zpět