S rozšířením mýta na silnice I. tříd se nemělo nikdy počítat

Ministerstvo dopravy nemělo nikdy požadovat rozšíření mýta o dalších 900 km silnic první třídy. Svaz průmyslu a dopravy od prvopočátku upozorňoval, že je neefektivní a neekonomické. Potvrdily to i analýzy, které si nechalo Ministerstvo dopravy zpracovat.

Kraje a města mají vybrat úseky nově zpoplatněných silnic I. třídy, na kterých bude od roku 2020 nulová mýtná sazba, a kde se naopak bude mýto platit. Ministerstvo dopravy se na tom dohodlo se samosprávami bez účasti podnikatelů, kteří ale samosprávu i stát živí.

Ministerstvo dopravy mělo od začátku nastavit parametry soutěže o nového provozovatele mýtného systému bez zbytečného zavedení poplatků na silnice prvních tříd. Mohla tak proběhnout soutěž o skutečně nejefektivnějšího a pro stát nejvýhodnějšího provozovatele mýta. Ten by mohl celý systém v následujících letech provozovat levněji. „Tím, že ministr dopravy zpětně zrušil zpoplatnění 900 km silnic prvních tříd, potvrdil chybu v zadání tendru o provozovatele mýta,“ komentuje Jaroslav Hanák, prezident Svazu průmyslu a dopravy ČR.

„Protože ministerstvo ruší tento požadavek až po ukončení veřejné soutěže, soutěžili potenciální provozovatelé podle jiných parametrů, než podle jakých se bude mýto skutečně provozovat a vybírat,“ dodává Jaroslav Hanák. To se to v důsledku prodraží všem lidem. Stát tak zbytečně vynaloží prostředky daňových poplatníků na něco, co se ve finále nebude využívat.

Lenka Dudková
/
kategorie Tiskové zprávy
zpět