Fórum průmyslu a vysokých škol požaduje efektivnější systém terciálního vzdělávání

 Fórum průmyslu a vysokých škol za účasti ministryně školství Miroslavy Kopicové, ministra průmyslu a obchodu Vladimíra Tošovského, osmi rektorů technických vysokých škol a představitelů tuzemských zaměstnavatelů přijalo 15. září po svém jednání v Brně v rámci Mezinárodního strojírenského veletrhu prohlášení, které formuluje základní požadavky zúčastněných stran. Mezi tyto požadavky patří:

  1. Provedení reformy terciálního vzdělávání tak, aby umožnila efektivní řízení VŠ a sladění pravomocí a odpovědnosti v řídícím systému VŠ
  2. Fórum požaduje změnu financování výzkumu a vývoje s větší orientací na aplikovaný výzkum.
  3. Fórum souhlasí s principy reformy výzkumu, vývoje a inovací, schválenými vládou ČR.
  4. Fórum podporuje zavedení školného
  5. Fórum vyzývá k zavedení státní maturit. Žádá, aby jejich součástí byla matematika.
  6. Fórum požaduje, aby byla urychleně dosažena plná funkčnost Technologické agentur

 Zástupci Fóra zejména poukázali na potřebu reformy terciálního vzdělávání, bez níž se v budoucnu vzdělanost občanů České republiky sníží. Navíc již nyní jsou ohroženy některé obory nedostatkem kvalifikovaných pracovníků. „Například jen v energetice chybí patnáct tisíc kvalifikovaných pracovníků,“ poznamenal Vladimír Tošovský s tím, že časový skluz mezi poptávkou průmyslu a počty a kvalitou absolventů je značná. Na prohlubující se propast mezi akademickou sférou a potřebami průmyslu určovanými globální tržní konkurencí týkající se vytváření kvalifikovaných pracovní příležitostí poukázal i Pavel Kafka, předseda Fóra, generální ředitel Siemens s.r.o. a viceprezident Svazu průmyslu a dopravy ČR. „Naše dřívější šetření mezi zaměstnavateli jasně ukázalo, že ze dvou třetin absolventům VŠ chybí osobnostní kvalifikace a jen ze třetiny znalostní,“ poznamenal Pavel Kafka.

V souvislosti s požadavky na reformy informovala ministryně Kopicová o přípravě řady změn v termálním vzdělávání, ať už jde o způsob financování školství, tak o nastavení efektivnějšího systému hodnocení VŠ. Poukázala také na to, že zavedení státních maturit je nezbytným požadavkem pro posílení účinnosti školského systému. Členové fóra se v této souvislosti shodli na tom, že součástí maturit musí být matematika. „Jsem zastáncem státních maturit a povinné matematiky. Je to jediný způsob, jak zastavit pokles matematického vzdělání,“ uvedl k tomu Jaroslav Míl, prezident Svazu průmyslu a dopravy ČR.

Tématem jednání byl i požadavek na zavedení školného. Jak ukazují průzkumy mezi vysokoškolskými akademiky, až 70% z nich podporuje zavedení školného. „Školné by nemělo snížit vysokým školám příjmy ze státního rozpočtu, naopak by mělo umožnit školám zvyšovat kvalitu vzdělávání a výzkumu,“ uvedl rektor ČVÚT Václav Havlíček. Již nyní vysoké školy ze dvou třetiny vytvářejí výzkum ČR, přitom získávají pouze třetinu celkového objemu financí.

Fórum se shodlo na tom, že zavedení školného by se nemělo postihnout nízko příjmové skupiny, proto by se měl nastavit systém stipendií.

„V případě zavedení školného by nejlepší studenti měli dostávat státní stipendium, další by mohli získávat stipendium přímo od průmyslových podniků,“ uvedl k tomu Pavel Kafka. A rektor Havlíček k tomu dodal, že na nastavení systému stipendií jsou vysoké školy připraveny.

Co je také v zájmu obou stran je to, aby se lidé z praxe dostávali bez výrazných problémů a nyní existujících bariér do akademických funkcí.

 Fórum chce zejména prosadit do praxe tzv. Bílou knihu a chce vyvolat diskusi právě na téma reforem a efektu užší spolupráce průmyslu a VŠ. Apeluje proto na politickou reprezentaci, která se podle účastníků jednání o řešení těchto témat zasazuje velmi nedostatečně.

Jiří Lešner
/
kategorie Tiskové zprávy
zpět