Projekt Řemesla žijí! upozornit na problémy v technických oborech

Svaz organizoval v Hradci Králové debatu k nedostatku technicky vzdělaných pracovníků.   .

 Pokud rychle nedojde k nápravě a školství v České republice se výrazněji nezačne orientovat na vzdělávání v technických oborech, v nejbližších letech se řada firem dostane do existenčních problémů kvůli nedostatku lidí. Příkladem dramatického stavu jsou kovoobráběči. „Průměrný věk kovoobráběčů je v našem podniku padesát let. Pokud se situace nezmění, tak do deseti let nikdo nebude umět vzít do ruky soustruh,“ upozorňuje Otto Daněk, generální ředitel, ATAS elektromotory Náchod.

Podobných názorů se při kulatém stolu, který proběhl v úterý 11. ledna  v Hradci Králové v prostorách SŠ s SOU Hradební, za účasti dvou desítek zástupců firem, škol, krajského úřadu a médií.  Akci uspořádal v rámci projektu Řemesla žijí! Svaz průmyslu a dopravy ČR.

 Co se týká Královéhradeckého kraj, pro letošní školní rok bylo obsazeno pouze 55% kapacity středních škol. Z tohoto počtu bylo obsazeno 30% obory gymnázií a obchodních akademií či dalších ekonomických směrů.  Ovšem obory, které jsou nejvíce poptávány, to znamená obory strojírenské a elektrotechnické, případně chemické, získaly z celkového počtu pouze zhruba 2% nových studentů.

 Na problém nedostatku žáků v technických oborech poukázal i Pavel Jankovský, ředitel SŠ a SOU Hradební. „Aktuálním problémem je hluboký demografický pokles žáků, kteří vystupují z devátých ročníků základních škol. V polovině devadesátých let došlo k zřizovatelskému obžerství a současný stav škol nerespektuje tuto demografickou křivku. Hypertrofie humanitních oborů a víceletých gymnázií nám odebírá žáky, kteří by se za normálních situací stávali žáky průmyslových škol a SOU,“ uvedl Pavel Jankovský.  

 O problémech nedostatku technicky vzdělaných pracovníků se podle účastníků debaty hovoří již celé roky. Potvrdilo je i podzimní šetření Svazu mezi místními firmami v jednotlivých krajích (viz tabulka).

Význam nedostatku technicky vzdělaných lidí z pohledu zaměstnavatelů v krajích

                                                                              málo významný        významný      velmi významný

Ústecký, Karlovarský kraj*                                      20                           20                            60

Středočeský                                                               9                             25                           56

Olomoucký, Zlínský*                                                0                              46                           54

Jihomoravský, Vysočina*                                       11                            36                            53

Liberecký, Pardubický, Královéhradecký*           14                            34                            52

Plzeňský, Jihočeský*                                                0                            57                             43

 (°v uvedených krajích probíhalo šetření společně)

 

 Mnohá řešení již byla také odpovědných institucím předána a na stolech jich leží celé stohy. Potíž je v praktické realizaci. „Řešení se dají shrnout do dvou oblastí, tedy spolupráce průmyslu a škol a propagace technických oborů. Druhá oblast je systémová a v oblasti legislativy. Podnikatelé již dlouho volají po přijetí nástrojů, které by zvýhodňovaly ty, kteří investují do vzdělání. Součástí by mohla být stipendia firem pro žáky. Změnit by se měla struktura oborů tak, aby odpovídaly poptávce trhu,“ uvedl Miloš Rathouský, ředitel sekce regionálních zastoupení a rozvoje lidských zdrojů Svazu průmyslu a dopravy ČR.

Na slabou provázanost vzdělávání s praxí poukázal ostatně již průzkum Svazu mezi absolventy vysokých technických škol z roku 2008.  „Pouze polovina respondentů hodnotí kladně schopnost absolventů vysokých škol orientovat se po nástupu do zaměstnání v podnikových procesech. A to je právě to, co vadí mnohým podnikatelům a kvůli čemu kritizují stav českých vysokých škol,“ vyplynulo z šetření.

I proto se Svaz průmysl a dopravy ČR rozhodl vstoupit do výše zmíněného projektu Řemesla žijí!  „ Přesvědčit žáky, že mají studovat učební obor je jednoduché. Přesvědčit rodiče je mnohem složitější. Je na tom vidět, jak je spojené všechno se vším. Dítě nepůjde na učební obor, když se bez přijímacích zkoušek dostane na střední školy. Navíc úroveň žáků je v poslední době tak nízká, že je ani při jejich dostudování žádaného oboru, nelze zaměstnat, Jan Kopecký, vedoucí obchodního oddělení Hakel – Trade.

 Plénum účastníků, sestávající ze zástupců škol, zaměstnavatelů, krajského úřadu a státní správy na závěr setkání vytvořilo memorandum s následujícím textem, které bude rozesláno na odpovědné orgány státní správy samosprávy a všem partnerům tj. školám a zaměstnavatelům v kraji.

 

 Memorandum účastníků kulatého stolu k podpoře technických učebních a maturitních oborů

 V České republice chybí kvalifikovaní pracovníci v následujících technických oborech:

  • strojírenství
  •  elektrotechnika
  • stavebnictví
  • chemie

 Návrhy řešení : 

  • změna nastavení výše normativů a financování škol (nejen platba na žáka ale i diferenciace dle potřebnosti oborů a kvality absolventů)

MŠMT

  • definování vstupní a výstupní kvality absolventů základních a středních škol (testování v 9. ročníku ZŠ, jednotné maturity, přijímací zkoušky na SŠ)

MŠMT 

  •  zkvalitnění kariérového poradenství

MŠMT, MPSV, Úřad práce, školy, zaměstnavatelé, sdružení zaměstnavatelů 

  • větší spolupráce ZŠ a SŠ se zaměstnavateli (např. možnost exkurzí do firem pro učitele) tj. podpora projektů zabývajících se spoluprací škol a průmyslu

Zaměstnavatelé, školy, sdružení zaměstnavatelů 

  • obnovení polytechnické výchovy na ZŠ

MŠMT

  • možnosti daňových úlev pro zaměstnavatele v rámci poskytování stipendií a využívání jejich prostor k praktické výuce žáků

MPO, MF, MŠMT, MPSV

  •  legislativní úprava pro uzavírání smluv mezi zaměstnavateli a žáky

Ministerstvo Spravedlnosti, MŠMT, MPSV

  • regulace rozvoje dalších nepotřebných oborů

MŠMT, zřizovatelé škol

  • zohlednit vyšší provozní a investiční náklady středních škol s technickým zaměřením

MŠMT, zřizovatelé škol

  • medializace a popularizace učebních oborů

Všichni zúčastnění, media

  • podpora dalšího vzdělávání a dílčích kvalifikací (podpořit fungování systému NSK)

MŠMT, MPSV, zřizovatelé škol, školy, zaměstnavatelé

  • pokračování stipendií pro technické obory

Krajské samosprávy

Mostýn Milan
/
kategorie Tiskové zprávy
zpět