Spolupráce se zaměstnavateli jako klíčový bod rozvoje kraje

To nejzajímavější pro podnikatele z dění v Ústeckém kraji v prvních měsících tohoto roku.

V krajské tripartitě posílili zaměstnavatelé o dva zástupce z řad členských firem SP ČR a v dubnové volbě na post místopředsedy má Svaz průmyslu a dopravy ČR svého kandidáta. V lednu tohoto roku vláda odsouhlasila Strategický rámec hospodářské restrukturalizace Karlovarského, Ústeckého a Moravskoslezského kraje a SP ČR se podílí na tvorbě regionálně specifických opatření.

V ústecké tripartitě budou hájit zájmy zaměstnavatelů další zástupci SP ČR

Na 83. setkání tripartity Ústeckého kraje v polovině února byli do orgánu Předsednictva přijati další delegovaní zástupci Svazu průmyslu a dopravy ČR. Na půdě krajské tripartity regionální zastoupení SP ČR hájí zájmy zaměstnavatelů a podnikatelů již od září 2016, kdy se společně s Ústeckým krajem a regionální radou Českomoravské konfederace odborových svazů stalo jejím řádným členem. Nyní její předsednictvo posílilo o dva členy z řad členských firem SP ČR.

Veřejnost i školy volají po větší spolupráci se zaměstnavateli

Střední školy i odborná veřejnost považují za nejdůležitější podporovat odborné vzdělávání a spolupráci zaměstnavatelů a škol, zaznělo na závěrečné konferenci ke Krajskému akčnímu plánu vzdělávání v Ústeckém kraji (KAP ÚK). Setkání, jehož se zúčastnili aktéři pracovních skupin přípravy dokumentu KAP ÚK z řad zástupců zaměstnavatelů vč. regionálního zastoupení SP ČR, škol i veřejné správy, proběhlo na sklonku února v zastupitelském sále Krajské úřadu Ústeckého kraje. SP ČR je považován za významného regionálního partnera, který se bude aktivně podílet na realizaci činností ve vazbě na definované cíle a opatření KAP ÚK. V návaznosti na žádoucí potřebu propojení odborného vzdělávání se světem práce se mezi ně zařadily například exkurze, které budou tematicky zapracovány přímo jako učivo do výuky či větší míra zapojení odborníků z praxe. Finální podobu KAP ÚK musí ještě schválit Regionální stálá konference Ústeckého kraje.

Podpora státu Ústeckému a Karlovarskému kraji nabírá konkrétní podoby

Začátkem března se na půdě Ústeckého a Karlovarského kraje sešly Krajské dozorčí rady složené ze zástupců zaměstnavatelů, škol, měst, úřadů a dalších významných osobností veřejného života. Cílem bylo projednat připravovaná opatření a konkrétní aktivity vedoucí k znovu nastartování prosperity a zlepšení konkurenceschopnosti strukturálně postižených krajů, mezi které Ústecký a Karlovarský kraj bezpodmínečně patří.

V lednu tohoto roku vláda odsouhlasila Strategický rámec hospodářské restrukturalizace Ústeckého, Moravskoslezského a Karlovarského kraje, který obsahuje návrh postupu, jak těmto regionům pomoci zlepšit hospodářskou i sociální situaci. Materiál připravilo Ministerstvo pro místní rozvoj společně s úřadem vládního zmocněnce a dotčenými kraji.

Ve své implementační části Strategický rámec zřizuje odborné struktury, které byly pověřeny dohledem nad naplňováním dokumentu. Na úrovni krajů se jedná právě o Krajskou dozorčí radu, jejímž členem jsou i regionální zastoupení SP ČR.

Konkrétní národní i regionálně specifická opatření mají podobu finančních prostředků či systémových změn a jsou detailně rozpracována v akčním plánu, který bude vládě předložen na konci května tohoto roku. Opatření a aktivity, které v prvním akčním plánu nebudou zohledněny, budou zapracovány do dalších akčních plánů v následujících letech. Již v červnu 2017 naváže příprava druhého akčního plánu, který bude vládou ČR schvalován v roce 2018. Takovýto proces bude probíhat každý rok ve stejné časové ose.

Přehled typových opatření naleznete na www.restartregionu.cz, kde se můžete zapojit do procesu i Vy a vyplněním formuláře navrhnout vlastní opatření k přeměně regionu.

Žáci získají během studia nejen řidičský a profesní průkaz, ale také nabídky k práci

Pořídit si profesní řidičský průkaz pro autobus nebo kamion vyjde na desetitisíce korun. Pro většinu zájemců o práci jde o příliš velkou počáteční investici, kterou nejsou ochotni zaplatit. Tento fakt ruku v ruce s nefungujícím systémem vzdělávání, který neumožňuje získat potřebnou licenci během studia, má za následek malý počet lidí s oprávněním řídit autobus nebo nákladní automobil. Na českém trhu tak chybí až 10 tisíc řidičů v nákladní a osobní dopravě.

V Ústeckém kraji se rozhodli na nepříznivou situaci zareagovat otevřením ročního studia oboru Karosář - řidič silniční dopravy. Vytvoření zkráceného studia je úspěšným splněním cíle, který si stanovili zástupci dopravních firem, Institutu silniční dopravy ČESMAD Bohemia, Svazu průmyslu a dopravy ČR, Krajské hospodářské komory, Ústeckého kraje a středních škol při podpisu Regionální sektorové dohody pro oblast autodopravy v létě loňského roku.

Tento typ studia propojuje učňovské školství s procesem tvorby budoucích řidičů a je určen pro absolventy všech oborů středního vzdělání. V rámci výuky žák získá řidičský průkaz skupiny C + E a absolvuje vstupní školení v rozsahu 280 hodin pro složení zkoušky odborné způsobilosti řidiče. Při studiu bude kladen důraz na propojení teorie s praxí u dopravních firem. Výuka bude dále doplněna dalšími předměty jako je práce s mapou, jazyky, celní předpisy apod. Takovéto studium pilotně odstartuje na Střední škole technické, gastronomické a automobilní v Chomutově a Střední průmyslové škole stavební v Ústí nad Labem od školního roku 2017/2018. Žáci se s novým typem studia mohli seznámit během náborových dnů, které proběhy dne 7. února na střední škole v Chomutově a 15. února na střední škole v Ústí nad Labem. Kromě toho zde také získali představu o tom, co obnáší práce profesionálních řidičů či jaké jsou trendy v osobní a nákladní dopravě.

V rámci studia nabízejí dopravní firmy žákům současně možnost částečné úhrady nákladů na získání řidičských a profesních průkazů s následným uzavřením pracovní smlouvy.

David Vondrák
/
kategorie Svaz v regionech
zpět