Rozvoj textilního průmyslu, opravy silnic a modernizace na železnici

Zajímavosti pro podnikatele z dění v Jihomoravském kraji v posledních měsících.

Jaký názor má hejtman Bohumil Šimek na sektorovou dohodu textilního průmyslu?  A jaké opravy na silnicích plánuje Jihomoravský kraj či proč chtějí jihomoravští radní omladit vozový park krajské železnice? Podrobnosti se dozvíte v našem informačním přehledu.

Regionální sektorová dohoda podpoří rozvoj textilního průmyslu

Obnovení kapacity i pověsti textilního a oděvního průmyslu na jižní Moravě je hlavní cíl regionální sektorové dohody pro Jihomoravský kraj v oblasti textilního, oděvního, kožedělného a obuvnického průmyslu. Tu v pondělí 28. srpna 2017 podepsal hejtman Bohumil Šimek spolu s dalšími představiteli institucí působících v tomto oboru. Podpisu byla přítomna také krajská radní Jana Pejchalová.

„Jihomoravský kraj zřizuje tři střední školy poskytující vzdělávání v oborech, které souvisejí s textilním a oděvním průmyslem - Střední škola Brno, Charbulova, Střední škola Strážnice a brněnská Střední škola umění a designu a Vyšší odborná škola. Je tedy i v zájmu kraje jako jejich zřizovatele, aby tyto školy navázaly úzkou spolupráci s potenciálními zaměstnavateli svých absolventů, využívaly jejich zkušeností s novými metodami a technologiemi. Rádi bychom navázali na tradici a pověst Brna jako moravského Manchesteru. První vlaštovkou v tomto směru je již například spolupráce Nové Mosilany a Střední školy Brno, Charbulova,“ uvedl hejtman Bohumil Šimek.

K cílům podepsané dohody patří mj. navázání úzké spolupráce středních škol a zaměstnavatelů při doplňování či tvorbě školních vzdělávacích programů i zajišťování odborné praxe studentů či spolupráce krajského úřadu, škol a podniků při prezentaci podniků z oblasti textilního, oděvního a kožedělného sektoru na veřejnosti. Více...

Program rozvoje Jihomoravského kraje 2018–2021

Jihomoravský kraj zahájil zpracování Programu rozvoje Jihomoravského kraje na období 2018–2021. Návrh mimo jiné zmiňuje důležitou roli výzkumu a vývoje pro budoucí rozvoj kraje. Podle rozsahu vědeckých a výzkumných kapacit má totiž Jihomoravský kraj po Praze nejvhodnější podmínky pro rozvoj znalostní ekonomiky. Regionální inovační systém lze při zjednodušení rozdělit na tvůrce nových znalostí (nejčastěji výzkumné organizace) a jejich uživatele (zejména firmy a další subjekty aplikační sféry). Pozice Jihomoravského kraje je pozitivně ovlivněna koncentrací vysokých škol (5 veřejných, 1 státní a 6 soukromých). Důležité postavení mají také veřejné výzkumné organizace, mezi něž patří i 8 ústavů Akademie věd ČR (např. Biofyzikální ústav, Ústav přístrojové techniky, Ústav fyziky materiálů, Ústav analytické chemie, Ústav biologie obratlovců a Ústav výzkumu globální změny CzechGlobe), Výzkumný ústav veterinárního lékařství (zřizován Ministerstvem zemědělství) a Centrum dopravního výzkumu (zřizováno Ministerstvem dopravy). Celá síť je doplněna dynamickým růstem počtu firem, které realizují vlastní vědu a výzkum. Podle Regionální inovační strategie Jihomoravského kraje 2014–2020 patří mezi klíčové hospodářské domény kraje: pokročilé výrobní a strojírenské technologie, přesné přístroje, vývoj software a hardware, léčiva, lékařská péče a diagnostika, technologie pro letecký průmysl. Vědecké a výzkumné kapacity v kraji mají jak domácí firmy (např. Alta, Tescan), tak i zahraniční firmy (např. Zetor, Honeywell, ThermoFisher Scientific, ABB). Více...

Jihomoravský kraj opraví dalších osm silnic

Zařadit dalších osm oprav do plánu výstavby pro rok 2017 umožnilo Jihomoravskému kraji navýšení příspěvku ze Státního fondu dopravní infrastruktury. O tom, že stát poskytne krajům dalších téměř 400 milionů korun na opravy komunikací II. a III. třídy, rozhodla vláda v první polovině července. Peníze mají krajům kompenzovat náklady, které musely vydat na navýšení mezd řidičů v autobusové dopravě. Na jižní Moravu poputuje přibližně 59 milionů korun.

„Letos tak díky těmto penězům opravíme i silnice mezi Rudkou a Sulíkovem, Drysicemi a Vyškovem, Čejkovicemi a Mutěnicemi, Boleradicemi a Diváky, Lechovicemi a Boroticemi nebo Moutnicemi a Jaloviskem. Spravíme také komunikace III. tříd u Petrova či Únanova,“ vypočetl náměstek hejtmana Jihomoravského kraje pro oblast dopravy Roman Hanák.

Zároveň s doplněným plánem výstavby schválili dne 21. srpna jihomoravští radní i okamžité zahájení zadávacích řízení na čtyři z osmi nových staveb za celkem čtyřicet a půl milionu korun (bez DPH). Jde o akce:

• „III/3652 Rudka – Sulíkov“
• „III/4217 Boleradice - Diváky“
• „III/39918 Únanov“
• „III/0462 Drysice – Vyškov, SO 101“

U druhé poloviny doplněných staveb nepřesáhnou podle silničářů náklady 6 milionů korun, nepodléhají proto schválení radních. Opravy všech osmi úseků silnic II. a III. třídy by však měli stavbaři zvládnout nejpozději do listopadu letošního roku. Vyvrcholením čtvrtečního programu bylo předání Cen Ministerstva vnitra za kvalitu ve veřejné správě v kategoriích „Organizace zvyšující kvalitu veřejné služby“ a „Organizace dobré veřejné služby“ během slavnostního večera na Špilberku. Oceněným za Jihomoravský kraj blahopřála náměstkyně hejtmana Taťána Malá.

Jihomoravský kraj podá žádost o dotaci na nové vlaky

Radní Jihomoravského kraje dnes (7. srpna) schválili podání žádosti o dotaci na pořízení 36 nových elektrických železničních jednotek, které mají brázdit koleje na linkách S2 a S3 Integrovaného dopravního systému.

„Železnice tvoří páteř Integrovaného dopravního systému Jihomoravského kraje. Jsem proto rád, že jsme učinili další krok ve snaze výrazným způsobem omladit vozový park na našich kolejích, aby lidé mohli cestovat po jižní Moravě pohodlnými a moderními vlaky. Stáří některých dnes jezdících souprav dosahuje téměř 50 let. Chceme, aby železnice i nadále představovala pro cestující plnohodnotnou alternativu individuální dopravy. Postupujeme proto tak, abychom mohli pro její modernizaci maximálně využít evropské dotace,“ komentoval dnešní rozhodnutí radních hejtman Jihomoravského kraje Bohumil Šimek. Více...

David Vondrák
/
kategorie Svaz v regionech
zpět