Stanovisko ke stanovení prioritizace nákladních vlaků v mimořádném obecném zájmu

SP ČR podporuje zavedení priority nákladních vlaků v mimořádném zájmu, ale zároveň žádá o doplnění komodit, pro které tato priorita může být využita, o LTO pro výrobu tepla a také o mazut a energetickou štěpku. Zároveň však také žádáme o vyjasnění celkové úpravy stanovení prioritizace.

Postup stanovení prioritizace nákladních vlaků z dílny Ministerstva dopravy ČR

Účelem předmětného usnesení je stanovení procesů a postupů pro prioritní vybrané nákladní železniční přepravy, které by vláda mohla využít jako preventivní opatření ke snížení kritického nedostatku strategických zásob energetických surovin pro potřeby obyvatelstva a národního hospodářství.

Situace na evropském trhu s energetickými surovinami je negativně ovlivňována válkou na Ukrajině a nejistotou kolem dalšího vývoje dodávek strategických surovin, zejména plynu, ropy a uhlí, a z toho také následně vyplývajícího zásobování elektrickou energií a tepla z dálkového vytápění . Země Evropské unie jsou silně závislé na dovozu těchto surovin, přitom jejich značná část byla dosud dovážena z Ruské federace (45 % plynu, 25 % ropy, 45 % uhlí) a těmto přepravním proudům odpovídá i vytvořená přepravní kapacita (směrování plynovodů a ropovodů). V ČR činí spotřeba ruské ropy cca 50 % (3.417 kt) z celkového spotřebovaného množství z dovozu ropy v roce 2021 (6.841 kt). Podíl čistého dovozu kapalných motorových paliv na celkové spotřebě motorových paliv v roce 2021 činí cca 24,6 % (1.673 kt), z toho je 61,9 % přepravováno produktovodem ze Slovenské republiky a je zřejmě závislé na zpracování ruské ropy. Potenciální možnosti zásobování z jiných částí světa, které by byly realizovány především námořní přepravou, jsou limitovány kapacitou námořních přístavů a propustností navazujících pozemních tras z přístavů do cílových zemí.

Lze předpokládat, že potřeba přepravy energetických surovin vznikne náhle (ad hoc) a nebude možné ji plánovat s předstihem, odpovídající délce standardního procesu přípravy jízdního řádu. Cílem opatření je v rámci stanovených pravidel pro operativní řízení provozu postupovat tak, aby byla v případě potřeby zajištěna priorita vlaků přepravujících energetické suroviny jako mimořádných vlaků v obecném zájmu, a tím byl zabezpečen nepřetržitý provoz elektráren, rafinerií, elektrických sítí a další nezbytné infrastruktury důležité pro energetický systém. Obdobnou prioritu budou mít i vyrovnávkové vlaky zajišťující přepravu prázdných nákladních vozů zpět do místa nakládky.

Tento postup bude uplatněn u komodit hnědé uhlí, černé uhlí (energetické, nikoliv metalurgické), topný olej LTO (startovací palivo pro uhelné elektrárny), energetický kusový a mletý (pro elektrárny/teplárny) a pohonné hmoty (motorový benzín, motorová nafta, letecký petrolej).

Stanovisko Svazu průmyslu a dopravy ČR (SP ČR)

SP ČR podporuje zavedení priority nákladních vlaků v mimořádném zájmu, ale zároveň žádá o doplnění komodit, pro které tato priorita může být využita, o LTO pro výrobu tepla a také o mazut a energetickou štěpku. Zároveň však také žádáme o vyjasnění celkové úpravy stanovení prioritizace.

Celé stanovisko naleznete zde.

Jan Šebesta
/
kategorie Stanoviska SP ČR
zpět