Jak získat nové odborníky? Už na ZŠ jim ukažte to nejlepší, co máte

Akademie techniky a řemesel, Královéhradecká provozní

Cesta techniky do srdcí budoucích profesionálů začíná už na základních školách. Potvrzují to vysoké školy i zaměstnavatelé. Svaz průmyslu za tímto účelem pravidelně organizuje prezentace povolání a studijních oborů pro žáky na druhém stupni ZŠ. Letos uspořádal ve spolupráci s Královéhradeckým krajem a SOŠ Vocelova první Akademii techniky a řemesel. Dorazilo na ni 2000 návštěvníků. 

„Technika má určité kouzlo, které se na jiných školách nedá objevit. Každé dítě si rádo hraje, a pokud se dá na technický obor, bude si hrát celý život,“ poznamenává Lukáš Nepokoj, ředitel SOŠ Vocelova. V tomto duchu pojali pořadatelé také program, když obsadili celou jeho školu 25 interaktivními stanovišti. 

Předem registrovaní žáci se mohli ve školních dílnách zúčastnit robotické a dřevařské soutěže. V tělocvičně předváděly firmy a školy své nejzajímavější vybavení, které si děti mohly i samy vyzkoušet. Nejoblíbenější pak byly trenažery: Na náklaďák, motorku i bagr. Na plácku za školní budovou si žáci mohli zkusit ovládat psího robota, nakouknout do astronomického dalekohledu anebo si zavázat tkaničky ve velkých gumových rukavicích, ve kterých technici z ČEZ Distribuce opravují elektrické vedení. 

Prohlédněte si fotogalerii

„V prvopočátku jsme začínali nábor potenciálních zaměstnanců na vysokých školách, ale zjistili jsme, že to nestačí, že vysokoškolští studenti už jsou rozhodnutí, čemu se chtějí věnovat a kam půjdou,“ popisuje Karin Bílková, vedoucí oddělení People & Culture pro Česko a Slovensko ve společnosti Strabag. 

Na středních školách zase firmy narážely na nedostatek žáků. Aby mohly nadchnout studenty pro techniku, nejprve je musely vůbec přilákat k odbornému studiu. Tak došly až k věkové skupině dětí přibližně mezi 13 a 16 lety. 

„Základních škol je obrovské množství, takže tento model, kdy se setkáváme na jednom místě se školami z celého regionu, můžeme dětem vysvětlit, co je může čekat a co jim můžeme nabídnout, je nejlepší pro všechny,“ dodává Karin Bílková.

Jak najít to správné místo pro mě
S výběrem budoucího povolání pomáhá dětem také webová aplikace Můj život po škole od CIRI HK. Provede je příběhem, kde pokládá důležité otázky, nabízí varianty a vysvětluje jednotlivé kroky na cestě k pracovnímu uplatnění. Učitelé najdou na webu projektu i pracovní listy do vyučování. 

Pro silné ročníky deváťáků není v posledních letech na středních školách dostatek míst. Nejhorší situace je na všeobecných výběrových školách a v Praze. SOŠ Vocelova jako jedna z předních středních škol v Královéhradeckém kraji nárůst uchazečů také zaznamenala. Ve zbytku regionu však situace zůstává přibližně stejná. 

„V Královéhradeckém kraji máme pořád o třetinu více míst v prvních ročnících středních škol, než je počet deváťáků. Stále také trvá ten trend, kdy je vysoký zájem o gymnázia a menší o technické obory,“ říká Jana Berkovcová, náměstkyně hejtmana Královéhradeckého kraje. Kraj proto v první řadě pracuje na modernizaci škol, jejich dílen, odborných učeben i laboratoří. 

„Chceme změnit obecný stereotyp, že učební obor je něco podřadného. Kvalitní řemeslníci jsou velmi dobře uplatnitelní na trhu práce a společnost se bez nich neobejde, nyní i v budoucnosti,“ vysvětluje Jana Berkovcová.

Letošní Akademie techniky a řemesel naznačila, že prezentace těch nejmodernějších technologií a přímý kontakt s dětmi může být dobrý recept. 

„Jsme nadšení, protože děti měly opravdu veliký zájem. Představili jsme jim náš obor – práci s optickým vláknem, přenosy dat, jak to vypadá ve výrobě a jak by to vypadalo, kdyby se dali na technické studium. Musím říct, že jsme se celé dopoledne nezastavili, občas se u nás vytvořila i fronta,“ popsala Markéta Petrová, HR manažerka ze společnosti SQS Vláknová optika.  

O dalším pokračování Akademie techniky a řemesel se včas dozvíte na stránkách projektu. 

Související články