První vodíková Tatra přijede již brzy

Ani jedna z nejstarších automobilek na světě nezavírá oči před moderními trendy. Výrobce unikátních nákladních automobilů Tatra připravuje svůj první vodíkový automobil – Tatra Force e-Drive.

Prototyp vodíkového automobilu Tatra by se mohl začít testovat na firemním polygonu na podzim. Do výroby by se vůz mohl dostat koncem roku 2025 nebo v roce 2026. „Při návrhu a vývoji jsme se toho hodně naučili“ řekl ředitel výzkumu a vývoje Tatry Radomír Smolka. Ten také upozornil, že vývoj vozidel s jinou technologií pohonu není jen změnou technickou, ale zároveň vyžaduje změny v uvažování týmu firmy a do budoucna otevře otázku rekvalifikace dělníků, kteří se budou muset naučit zcela nová technologická řešení.
Vzhledem k tomu, že Tatra získala celosvětovou proslulost, jako výrobce vozidel do náročných terénů, bude tomu odpovídat také prostředí, v němž se bude nový model testovat. Testování bude probíhat v prostředí důlního průmyslu, který patří mezi tradiční odběratele značky.

tatra vodik

Tento inovativní projekt zahájila Tatra s významnými partnery, kterými jsou ÚJV Řež, Centrum výzkumu Řež, VŠCHT Praha, a konstrukční firma DEVINN..
"Vývoj vodíkové Tatry je teď ve fázi, kdy se připravuje stavba prototypu. Dodávané díly, trakční baterie, trakční elektromotor, tlakové lahve, všechno už máme v naší partnerské firmě Devinn. Tam se testují a my v Tatře začínáme kompletovat podvozek tak, abychom někdy v červenci, srpnu mohli začít instalovat technologie do vozidla a postupně ho zprovozňovat," řekl Smolka.
Celková hmotnost nákladního vozu je 45 tun, přičemž uvádí nosnost náprav 9 + 13 + 13 + 10 tun. Samozřejmostí je vzduchové pérování všech náprav. Teď ale to důležité, co všechny v souvislosti s alternativními pohony zajímá: dojezd se bude logicky odvíjet od typu provozu, Tatra Force však avizuje minimální vzdálenost na jedno doplnění až 400 km. Obstarat ji má šest kompozitních tlakových nádrží s tlakem 350 bar o celkovém objemu 30 kilogramů. Maximální rychlost je omezena na 85 km/h.

"Náš optimistický plán je, že v říjnu začneme jezdit u nás v Tatře na polygonu, zprovozníme základní systémy, primárně jako bateriové elektrické vozidlo, nainstalujeme palivové články a následně začnou kolegové v Devinnu ladit systémy. Pak se vozidlo převeze do Jablonce, kde se doladí vodíkové technologie," uvedl ředitel Smolka.
Vodíkový pohon si postupně prokousává cestu nejen na český trh a Moravskoslezský kraj je obecně pro vodík zapálený. V Dolních Vítkovicích je již vodíková plnička a můžete zde potkat osobní vozy Toyota Mirai a Hyundai Nexo. Celkově však připravenost infrastruktury zatím zaostává za vývojem samotných vozidel.

kategorie Z členské základny
zpět