Jak dezinformace poškozují vaši firmu a jak tomu zabránit

Dezinformace, fámy a konspirace mají prokazatelný negativní dopad na českou společnost. Podle sociologického výzkumu agentury STEM z března 2021 přibližně 40 % populace věřilo dvěma či více konspiračním teoriím o koronaviru, což mělo za následek odpor vůči očkování a opatřením proti šíření nemoci. Dezinformační weby a servery přitom žijí převážně z reklamy. Inzerování na takových webech ale může poškodit i podnikání jinak seriózní firmy. Svaz průmyslu a dopravy ČR proto ve spolupráci s iniciativou NELEŽ uspořádal pro své členy webinář, kde se firmy dozvěděly, jak se inzerování na rizikových a dezinformačních webech můžou vyhnout. Pro všechny zájemce teď přinášíme shrnutí těch nejdůležitějších informací, které na webináři zazněly. 

Soukromé firmy si toho, že jejich reklama může živit šiřitele konspiračních teorií, často nejsou vědomy. Fámy v online prostoru přitom mohou firmy přímo poškodit, jako se to stalo v případě mýtů o 5G sítích. Fámy šířené na internetu, konspiračních webech a sociálních sítích zkomplikovaly testovací provoz 5G sítí na Jesenicku.

Umisťování reklamy na weby šířící konspirace může poškodit firmy i kvůli tomu, že konzumenti si této skutečnosti všímají a jsou méně ochotni koupit si výrobky společností, které nepovažují za sociálně odpovědné. Iniciativa NELEŽ se snaží firmy před těmito riziky chránit, například prostřednictvím návodu na zablokování zobrazování jejich reklamy na konspiračních webech.

Pokud ve vaší firmě nechcete přispívat k šíření konspiračních teorií a chcete ochránit svou značku před spojením s toxickými weby, můžete si nechat poradit od expertů. Základní rady a kontakty, na které se v případě potřeby můžete obrátit, naleznete v tomto informačním letáku.

Konkrétní rady, jak a proč se inzerování na dezinformačních webech vyhnout, představila na webináři SP ČR také Anna Zmátlová z Plzeňského Prazdroje. Záznam jejího vystoupení si můžete prohlédnout zde.

Tipy, jak se vyhnout inzerování na dezinfowebech

  • používat verifikační nástroje pro ověření kvality reklamního prostoru, např., zda se reklama zobrazuje reálným lidem (a ne podvodným botům) či zda se zobrazuje ve vhodném prostředí pro vaši značku
  • vytvořit si list témat a klíčových slov, vedle kterých nechcete zobrazovat reklamu (tragédie, násilí...)
  • spolupracovat na inzerci s experty z mediálních agentur
  • spolupracovat na detailech inzerce s experty z konkrétních mediálních domů
  • poskytovatele inzertního prostoru tlačit do co největší transparentnosti

Kromě toho se účastníci webináře dozvěděli, že dezinformační weby nabízejí často nekvalitní a neměřitelný mediální prostor. Ten bývá obvykle netransparentní ohledně návštěvnosti, objevuje se tam velké množství reklam vedle sebe a mají tak i horší vieabilitu reklamy.

signály, že se jedná o DEZINFORMAČNÍ WEB

  • má jasně převažující názorový proud
  • zpravodajství je silně emocionálně zabarveno
  • zpravodajství je vulgární, používá hrubý jazyk
  • není jasný zdroj financování/vlastník
  • není známo jméno šéfredaktora
  • publikované články nejsou vždy autorsky označeny
  • na webu není uvedeno sídlo redakce
  • na webu není uveden kontakt na redakci

Pokud vás zajímají i další informace k tématu dezinformačních webů, můžete se podívat na záznam celého webináře, případně na webové stránky iniciativy NELEŽ.

Svaz průmyslu a dopravy ČR se na konci roku 2021 jako první zaměstnavatelská organizace stal podporovatelem iniciativy NELEŽ, která bojuje proti dezinformačním webům. Mezi své členy navíc chce svaz šířit osvětu, aby byli zodpovědnými zadavateli reklamy, nepodporovali weby šířící nepravdivý obsah a chránili svou značku.

kategorie Aktuálně
zpět