Stanovisko k novele energetického zákona
Stanovisko a vybrané argumenty Svazu průmyslu
V prosinci 2020 byl vládou schválen věcný záměr energetického zákona. Od té doby Svaz průmyslu a dopravy ČR čeká na předložení nového energetického zákona, který byl podle Plánu legislativních prací vlády vždy plánován ke konci každého roku. Předložený materiál se snaží prvky z věcného záměru včlenit do stávajícího energetického zákona, přestože věcný záměr konstatuje, že „energetický zákon již dnes neposkytuje vhodný základ pro fungování nového modelu energetického trhu se zapojením nových trendů, jakými jsou ukládání energie, agregace poptávky a nabídky elektřiny, aktivní účast zákazníků v domácnosti na trhu a další“. Zdůvodnění, proč jít cestou dílčí novely a nikoliv novým energetickým zákonem důvodová zpráva neposkytuje. Svaz proto žádá předkladatele Ministerstvo průmyslu a obchodu o zdůvodnění, proč se rozhodl jít cestou dílčí novely a nikoliv novým energetickým zákonem, který by zajistil úplnou transpozici směrnice Evropského parlamentu a Rady (EU) 2019/944 o společných pravidlech pro vnitřní trh s elektřinou a o změně směrnice 2012/27/EU, směrnice RED II a dalších předpisů z tzv. zimního energetického balíčku v souladu s věcným záměrem nového energetického zákona schváleným vládou.
Svaz dále žádá o vyjasnění dalších kroků. Může očekávat další novelu energetického zákona, která bude implementovat i ostatní oblasti z věcného záměru, které tato předložená novela neobsahuje nebo je v plánu předkladatele je implementovat do nového energetického zákona? Chce předkladatel od nového energetického zákona upustit?
Svaz upozorňuje, že navrhovaná právní úprava obsahuje velké množství nevyřešených otázek, což je zřejmé i z více než 100 konkrétních připomínek. Tyto otevřené otázky nebylo možné zcela vyřešit v tak krátké lhůtě, která byla stanovena pro konání meziresortního připomínkového řízení. Připomínky jsou dílčím návrhem možného řešení nezodpovězených problematických otázek, pro jejichž komplexní vyřešení je však nezbytné uskutečnit společné jednání ke každé oblasti a po vyjasnění příslušných principů teprve následně dopracovat návrhy na úpravu zákona.
Celé stanovisko zde.