Cesty Ursuly von der Leyen k nové evropské prosperitě

18. července byla Ursula von der Leyen znovu zvolena Evropským parlamentem do funkce předsedkyně Evropské komise a nastínila svá politická vodítka na období 2024-2029, která otevírají cestu k novému plánu udržitelného prosperity a konkurenceschopnosti na podporu přechodu k zelené a digitální ekonomice.

Z projevu Ursuly von der Leyen:
„Ve světě plném protivenství závisí osud Evropy na naší nové volbě. Volbě, která bude formovat naši práci na dalších 5 let a definovat naše místo ve světě na dalších 50 let. Ta volba spočívá v tom, zda nás budou formovat události a svět kolem nás nebo zda se semkneme a postavíme si svou vlastní budoucnost. A tato volba je na nás. Evropa nemůže ovládat diktátory a demagogy po celém světě, ale může se rozhodnout chránit své vlastní demokracie. Evropa nemůže určovat volby na celém světě, ale může se rozhodnout investovat do bezpečnosti a obrany vlastního kontinentu. Evropa nemůže zastavit změnu, ale může se rozhodnout ji přijmout tak, aby to byla investice do nového věku prosperity a zlepšení kvality našeho života."

Europe Unlocked

(koalice organizací, včetně SP ČR, které se zavázaly, že se pod vedením příští Komise znovu zaměří na konkurenceschopnost na jednotném trhu).
"Souhlasíme také s tím, že Evropa potřebuje zvýšit investice, ale pokud chceme pokročit v zelené a digitální transformaci, prioritou musí být zejména soukromé investice," řekl O'Keeffe. "Musíme však uznat, že největší překážkou soukromých investic v Evropě je podnikatelské prostředí. Abychom se s tím vypořádali, potřebujeme se neúnavně soustředit na snižování složitosti a nákladů, aby investice byly pro podnikání atraktivní."
"Měli bychom se vyhnout přizpůsobování pravidel hospodářské soutěže jako prostředku k vytvoření evropských šampionů. Nejlepší odpovědí na geopolitické výzvy, kterým Evropa čelí, je zajištění otevřených a konkurenčních trhů, které mohou inkubovat vysoce výkonné firmy, aby se poté dostaly do světa. K tomu potřebujeme také ambiciózní obchodní program, který klade vyšší prioritu na rozvoj nových obchodních příležitostí se třetími zeměmi,“ řekl O'Keeffe.

BusinessEurope

Obecně vítá jako pozitivní, že nový plán pro udržitelnou prosperitu a konkurenceschopnost Evropy zahrnuje mezi klíčové priority jednotný trh a zjednodušení podnikatelského prostředí.
- Jednotný trh: Byly vyslyšeny výzvy byznysu, pokud jde o další integraci v síťových odvětvích (energetika, e-komunikace a obecněji digitální oblast), + kapitálové trhy + služby + nové návrhy pro jednotný trh pro obranné produkty a služby + důvěryhodný evropský průmysl kybernetické obrany. Vodítka však nezmiňují: zhoršující se problémy v regulaci produktů (fragmentace jednotného trhu prostřednictvím návrhů Zelené dohody, byrokracie, destrukce PPP v rámci standardizace).
- Regulační zátěž: Výzvy ke snížení administrativní zátěže a zjednodušení. Provádění a vymáhání budou součástí mandátu „každého komisaře/komisařky,, i závazek „zátěžovému testování celého acquis EU“. Obnovení interinstitucionální dohody o zdokonalení tvorby právních předpisů nyní přejmenováno na Interinstitucionální Dohodu o zjednodušení a zdokonalení tvorby právních předpisů. Není zcela jasné, co se rozumí pod „ MSP a test konkurenceschopnosti“. Důraz je kladen na implementaci a prosazování digitálních zákonů, došlo k oznámení Evropské strategie datové unie a panuje obava byznysu z nějaké nové legislativní iniciativy. Chybí i odkaz na celkové náklady na dodržování předpisů (řeší se pouze administrativní náklady).
- Veřejné Investice do hraničních technologií: Důraz na kontinuitu, pokud jde o investice a usnadnění rozvoje hraničních technologií, jako je AI (iniciativa AI Factories, strategie Aplikujte AI) nebo quantum computing, přičemž průmysl je jedním z hlavních příjemců. Přetrvávají však obavy, pokud jde o: úplnou revize právních předpisů o veřejných zakázkách, která ovlivní jakékoli zadávání zakázek na produkty nebo služby.

Klíčové návrhy nových politických vodítek EK 2024-2029

I. Usnadnění podnikání
• Dokončení jednotného trhu: Obnovené úsilí o dokončení jednotného trhu v odvětvích, jako jsou služby, energetika, obrana, finance, elektronické komunikace a digitální technologie.
• Politika hospodářské soutěže: Nový přístup k politice hospodářské soutěže, který podporuje růst společností na globálních trzích a zároveň zajišťuje rovné podmínky. To zahrnuje přehodnocení fúzí s ohledem na inovace a odolnost.
• Snížení administrativní zátěže: Upřednostňování rychlosti, soudržnosti a zjednodušení ve všech akcích. Každý komisař má za úkol snížit administrativní zátěž a zjednodušit provádění, což zahrnuje méně byrokracie, lepší vymáhání a rychlejší povolování. Budou se konat pravidelné dialogy se zúčastněnými stranami s cílem sladit provádění se základní realitou.
• Právní status pro inovativní společnosti v celé EU: Návrh nového právního statutu platného v celé EU, „28. režim“, který má v určitých oblastech poskytnout harmonizovaný soubor pravidel, která pomohou inovativním společnostem růst.
• MSP a test konkurenceschopnosti: Zavedení nové kategorie pro malé podniky se střední kapitalizací (mid-caps) a nový test MSP a konkurenceschopnosti.
• Lepší tvorba právních předpisů: Návrh na obnovení interinstitucionální dohody o zjednodušení a zlepšení tvorby právních předpisů, který zajistí, aby každý orgán posoudil dopad a náklady jejích změn. Komisaři budou připravovat výroční zprávy o pokroku v návaznosti na prosazování a provádění.

II. Čistá průmyslová dohoda
• Zákon o urychlení průmyslové dekarbonizace: Podpora průmyslových odvětví při přechodu investicemi do infrastruktury, energeticky náročných sektorů a hlavních trhů pro čisté technologie. To zahrnuje urychlení souvisejících procesů plánování, výběrových řízení a povolování.
• Obchodní a investiční partnerství: Navazování nových partnerství pro globální zabezpečení dodávek surovin, čisté energie a čistých technologií.

III. Akt o oběhovém hospodářství:
• Vytváření tržní poptávky po druhotných materiálech a jednotného trhu s odpady se zaměřením na kritické suroviny.
• Balíček pro chemický průmysl: Cílem je zjednodušit nařízení REACH a objasnit „stálé chemikálie“ (PFAS).
• Zákon o kritických léčivech: Návrh nového zákona, který se bude zabývat kritickými léčivy.

IV. Digitální technologie a inovace
• E-commerce platformy: Řešení problémů s platformami elektronického obchodu s cílem zajistit rovné podmínky s účinnými celními, daňovými, bezpečnostními kontrolami a standardy udržitelnosti.
• Přístup k údajům: Zlepšení otevřeného přístupu k údajům pro společnosti, zejména malé a střední podniky, aby mohly plnit ohlašovací povinnosti.
• Evropský biotechnologický zákon: Návrh v roce 2025 na podporu biotechnologických inovací.

V. Investice a produktivita
• Investiční komise: Uvolnění financování potřebného pro zelené, digitální a sociální přechody prostřednictvím maximalizace veřejných investic a využití soukromého kapitálu s Evropskou investiční bankou.
• Evropská unie úspor a investic: Navrhování nové unie, která by využila soukromé úspory pro inovace a přechody.
• Veřejné zakázky: Revize směrnice o veřejných zakázkách s cílem upřednostnit evropské výrobky ve strategických odvětvích, modernizace pravidel ve prospěch začínajících podniků a inovátorů v EU.
• Evropský fond pro konkurenceschopnost: V rámci nového návrhu rozpočtu bude tento fond investovat do strategických technologií, jako je umělá inteligence, vesmír, čisté technologie a biotechnologie, a bude podporovat důležitý projekt.

VI. Dovednosti a trh práce
• Unie dovedností: Zaměření na investice do vzdělávání dospělých a celoživotního vzdělávání, udržení dovedností a uznání v celé EU.
• Iniciativa přenositelnosti dovedností: Zajištění dovedností získaných v jedné zemi, které jsou uznávány v celé EU.

Politická vodítka 2024-2029 najdete zde.

Projev Ursuly von der Leyen 18. 7. 2024 v EP najdete zde

Vladimíra Drbalová, poradkyně SP ČR pro mezinárodní organizace a EU

kategorie EU infoservis
zpět