Exportní strategie ČR 2023-2033
SP ČR souhlasí se strategickým směrováním Exportní strategie 2023 – 2033. Ve strategii je zakotvena podpora českého finálního produktu a vítáme skutečnost, že je kladen důraz na podporu exportu českých firem od začátku (věda, výzkum a inovace) až do konce (marketing a obchodní dovednosti) exportního procesu.
Exportní strategie si klade za cíl diverzifikovat export, posílit ambice českých exportérů a zlepšovat jejich pozici v dodavatelských řetězcích. Strategie však bude efektivní pouze a jen tehdy, bude-li schopná reflektovat a adaptovat se na změny v globálním měřítku, např. sílící vliv digitalizace, ale i na nové krize způsobující nové problémy v dodavatelských řetězcích či vyvíjející se geopolitické uspořádání. Proto bude důležité strategii v pravidelných intervalech aktualizovat.
Vítáme zachování mechanismu koordinace zapojených aktérů využívaném v předchozí Exportní strategii 2012-2020, tj. Řídícím výboru pro implementaci Exportní strategie. Navrhovaný Řídící výbor pro implementaci Exportní strategie, jehož bude SP ČR součástí, by měl mít zásadní roli při nastavování budoucích aktualizací strategie.
Zdroje jsou a vždy budou omezené. Proto je třeba se systematicky zaměřit na oblasti, které skýtají největší přidanou hodnotu pro české firmy. Identifikaci komparativních výhod pro české firmy v cizích zemích musí provádět silové ministerstva věnující se zahraničnímu obchodu, v poslední řadě však musí být jejich závěry konzultovány s podnikatelskou sférou, aby mohly sloužit jako podklad pro práci státní správy při podpoře českých exportérů.
Plný text Exportní strategie ČR 2023-2033 je ke stažení na webu MPO zde.
- Lukáš Martin
- /
-
kategorie Proexportní servis