Stanovisko k zákonu o globální minimální dani z nadnárodních korporací


Ministerstvo financí ČR zveřejnilo v meziresortním připomínkovém řízení Návrh zákona o dorovnávacích daních pro účely zajištění minimální úrovně zdanění velkých nadnárodních skupin a velkých vnitrostátních skupin, tedy zákon o globální minimální dani.

Hlavním cílem nové legislativy je stanovení globální minimální 15% daně pro velké podniky s obratem nad 750 milionů EUR ročně. Součástí pravidel je uvalení tzv. dorovnávací daně pro předmětnou společnost na úrovni celé skupiny, pokud by v konkrétní jurisdikci platila nižší efektivní sazbu korporátní daně. Směrnice rovněž umožňuje, aby členské státy zavedly vnitrostátní dorovnávací daň na úrovni jednotlivých dceřiných firem.

STANOVISKO SVAZU PRŮMYSLU A DOPRAVY ČR (SP ČR)

SP ČR dlouhodobě sleduje vývoj v oblasti mezinárodních daňových pravidel, které vyústily v implementaci globální minimální 15% daně z nadnárodních korporací. Pro Svaz průmyslu je v tomto ohledu důležitá zejména dostatečná právní jistota. Proto žádá upřesnění odhadu dopadů daně na konkrétní firmy po avizovaném zvýšení daně z příjmů právnických osob z 19 na 21 % od roku 2024.

Za klíčové téma předmětné firmy dále považují vliv daňové podpory investic či výzkumu a vývoje na efektivní sazbu DPPO, resp. zda firmy, kterým byly poskytnuty daňové úlevy, nebudou podléhat dorovnávací dani. S tím se pojí i dotaz na případnou parametrickou změnu této podpory v případech, kdyby na ni z výše uvedených důvodů některé subjekty nedosáhly.

Svaz taktéž požádal vyjasnění dílčích nejasností či nepřesností, které by mohly způsobit zbytečné komplikace pro firmy. Mezi jinými jde o správnou definici kvalifikace vnitrostátní dorovnávací daně. Její ustanovení mohou být implementována v každém státě odlišně a při striktním výkladu by mohlo dojít k tomu, že by právní úprava v některých zemích nebyla uznána českým správcem daně, čímž by poplatníkovi hrozilo dvojí zdanění.

Celé stanovisko najdete zde.

kategorie Stanoviska SP ČR
zpět