Stanovisko k novele zákona o silničním provozu (autonomní řízení)

Novela zákona z díly MD

Novela reaguje na technologický vývoj a odpovídající regulační vývoj na úrovni mezinárodního práva a práva Evropské unie v oblasti navrhování, výroby a schvalování technické způsobilosti automatizovaných vozidel. Navržené změny zákona o silničním provozu a zákona o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích pamatují v tuto chvíli pouze na automatizovaná vozidla, nikoli na vozidla plně automatizovaná. 

Novela nepřichází se svébytnou definicí automatizovaného vozidla, ale užívá tento pojem při současném využití normativního odkazu na přímo použitelný předpis Evropské unie.

Návrh obsahuje změnu definice pojmu řidič v zákoně o silničním provozu s cílem vyloučit pochybnosti o tom, že i v případě, kdy je automatizované vozidlo řízeno tímto vozidlem, je ve vozidle osoba, na kterou je nutno nahlížet jako na řidiče. Osoba, která sedí na sedadle řidiče v automatizovaném vozidle, bude vždy řidičem.

Do zákona o silničním provozu se dále navrhuje zakotvit stěžejní princip, dle něhož po dobu řízení automatizovaného vozidla tímto vozidlem se na řidiče nevztahují pravidla provozu na pozemních komunikacích ani jiné povinnosti řidiče týkající se řízení vozidla, jejichž dodržení zajišťuje automatizované vozidlo. V případě řízení automatizovaného vozidla tímto vozidlem tedy řidiči nebudou nést veřejnoprávní odpovědnost za porušení povinností, týkajících se přímo řízení vozidla, podle zákona o silničním provozu. Obdobně provozovatelé automatizovaných vozidel nebudou nést objektivní odpovědnost za přestupek spočívající v tom, že nezajistili, aby při užití vozidla na pozemní komunikaci byly dodržovány povinnosti řidiče a pravidla provozu na pozemních komunikacích stanovená zákonem o silničním provozu. Do zákona o silničním provozu se navrhuje v této souvislosti doplnit odpovídající liberační důvod ve prospěch provozovatelů vozidel. Těmito změnami návrh zákona reaguje na vlastní podstatu automatizovaných vozidel, která sama řídí a musí zajistit splnění s tím souvisejících povinností.

Zákonná výjimka z pravidel provozu na pozemních komunikacích a povinností řidiče týkající se řízení vozidla se uplatní ve prospěch řidičů toliko po dobu řízení automatizovaného vozidla tímto vozidlem a krátkou chvíli poté, co byl řidič vyzván k převzetí řízení. Pakliže řidič na výzvu vozidla jeho řízení neprodleně nepřevezme, bude nést veřejnoprávní odpovědnost za porušení pravidel provozu na pozemních komunikacích nebo svých povinností, a to i v případě, že vozidlo nadále řídilo.

Vedle zbavení řidiče automatizovaného vozidla jeho vybraných povinností návrh zákona současně zakládá i jeho novou povinnost, a to být připraven převzít řízení vozidla a na výzvu vozidla tak neprodleně učinit. Takováto výzva ze strany vozidla může navazovat na vybrané události, buď plánované (například výjezd vozidla z dálnice) nebo neplánované (například práce na silnici nebo přibližující se vozidlo záchranné služby).

Návrh dále pamatuje na to, aby policie, Vojenská policie i správní orgány vedoucí řízení o přestupku řidiče či provozovatele vozidla měly efektivní nástroje k ověření toho, zda je určité vozidlo vozidlem automatizovaným a zda bylo v určitém okamžiku řízeno namísto řidiče tímto vozidlem. Za tímto účelem se navrhuje
  1. stanovit novou povinnost řidiče automatizovaného vozidla umožnit policistovi nebo vojenskému policistovi ověřit, zda bylo automatizované vozidlo v určitém okamžiku řízeno tímto vozidlem,
  2. stanovit novou povinnost výrobců automatizovaných vozidel či jejich akreditovaných zástupců poskytnout údaje o tom, zda bylo automatizované vozidlo v určitém okamžiku řízeno tímto vozidlem, policii, Vojenské policii nebo správnímu orgánu,
  3. rozšířit seznam technických údajů o vozidle, které jsou vedeny v registru silničních vozidel, a to o údaj o tom, zda je vozidlo automatizovaným vozidlem.

Stanovisko SP ČR

Svaz průmyslu a dopravy ČR (SP ČR) navrhuje doplnění důvodové zprávy tak, aby bylo jasně deklarováno, že kontrolní orgány (policie) jsou připraveny aplikovat řešení, které stahování dat z vozidla zajišťuje, a že celý proces bude probíhat ve spolupráci se zástupci výrobců automobilů a bude vycházet z již existujících řešení, která se v praxi osvědčila v Německu.

Stanovisko naleznete zde.

Jan Šebesta
/
kategorie Stanoviska SP ČR
zpět