Opatření vlády v souvislosti s růstem cen pohonných hmot

Výrazný růst cen v důsledku konfliktu na Ukrajině se týká i pohonných hmot. Válka na Ukrajině spojená s nejistotami na trzích a obavami o dodávky během pár dní vyhnala ceny benzínu a nafty k historickým nominálním maximům kolem 50 Kč. Skokové nárůsty začaly negativně dopadat na domácnosti i firmy a promítají se výrazně do jejich hospodaření. Silný šok to byl a je zejména pro dopravu, a to jak osobní tak i nákladní, firemní logistiku či například svozy odpadů a stavebnictví. Vyšší dopravní náklady se pak projevují i v dalších sektorech. V našem březnovém šetření mezi členy označilo dopad vysokých cen pohonných hmot na své podnikání za vysoký zhruba 40 % a za fatální 8 % firem. Ceny se přitom výrazně zvýšily teprve na začátku března. Svaz proto jednal s vládou a například s ministrem dopravy o možných opatření. Navrhovali jsme například jasnou komunikaci ke snížení nejistot, jednání o navýšení plateb u veřejné dopravy či snížení spotřební daně. Jsme si vědomi, že ani toto není úplné řešení s ohledem na volatilitu a skoky cen na trzích, ale vnímáme mimořádnost situace. Aktuální korekce na trzích či zmírnění paniky kolem možných zásob a dodávek ropy již skrze silnější kurz koruny a snížení cen ropy vede ke snižování cen.

Vláda představila několik daňových opatření s ohledem na rychlý nárůst cen benzínu či nafty. Zde je přehled konkrétních návrhů, které se nejvíce dotýkají podniků:

1) Zrušení silniční daně pro vozidla do 12 tun

Zrušení silniční daně bylo teprve avizováno, ke konkrétní realizaci dojde prostřednictvím novely zákona o dani silniční, kterou předloží MF. Ministr financí Zbyněk Stanjura dříve uvedl, že pokud se legislativu nepodaří včas schválit, odpustí dotčeným subjektům (tj. provozovatelům vozidel do 12 t.) placení pravidelných dubnových záloh – provozovatelé vozidel do 12 tun by tedy neměli zálohy platit.

2) Zrušení záloh k silniční dani pro vozidla nad 12 tun a žádost o úplné zrušení daně na EU úrovni

Silniční daň pro vozidla nad 12 tun podléhá evropské úpravě, nelze ji jednoznačně zrušit. Česká republika proto podle ministra dopravy Martina Kupky navrhne její zrušení na úrovni EU.

Ministr financí Stanjura v této souvislosti doplnil, že dokud nebude daň anulována, plánuje usnadnit její placení a zavést jednu platbu ročně namísto dosavadních pěti záloh - jinými slovy budou moci všichni dopravci odložit placení daně v dubnu a posléze i v červenci a vyhnou se mj. přebytečné administrativně.

3) Odložení platby DPH

Dopravci, kteří budou mít problém zaplatit v termínu DPH, budou moci na základě avizovaného opatření odložit její úhradu. Týkat se to bude jak měsíčních plátců, tak i menších podnikatelů, kteří platí zálohy jednou za čtvrtletí. Opatření bude platit již koncem dubna a bude záležet na podnikatelích, zda danou možnost využijí.

Další přijaté kroky

Vláda také rozhodla, že pomocí novely zákona zruší povinnost přimíchávání biopaliv do nafty. Zde jsou ale pozitivní dopady diskutabilní. Mimo to začal stát kontrolovat čerpací stanice kvůli jejich maržím u prodeje pohonných hmot.

Další možné změny

Vláda neuzavírá debatu o dalších změnách s ohledem na růst cen paliv, vývoj na trhu bude stále sledovat. V tuto chvíli odmítá snížit DPH na pohonné hmoty, podle ministra financí Stanjury není zaručeno, že se snížení DPH odrazí ve výsledné ceně. Navíc by toto nic neudělalo s cenou pro plátce DPH. Vláda má také mluvit o řešení konkrétních problémů, jako jsou např. úhrady leasingových splátek.
kategorie Z hospodářské politiky
zpět