SP ČR podporuje částečný bypass a zachování Portálu stavebníka
Svaz průmyslu a dopravy ČR (SP ČR) podporuje zachování Portálu stavebníka a zachování povinnosti využívání evidence elektronických dokumentací po datu účinnosti tzv. částečného bypassu.
Částečný bypass by měl ošetřit většinu problémů vzniklých při počáteční nefunkčnosti digitalizace stavebního řízení.
Z pohledu SP ČR je zároveň žádoucí vyřešit právní jistotu žádostí podaných od 1. 7. 2024, tedy u těch, u kterých se např. nepovedlo do evidence elektronických dokumentací v prvních měsících digitalizace stavebního řízení nahrát dokumentaci žádosti. V těchto případech by mělo stačit, že dokumentaci stavebník předal stavebnímu úřadu jiným způsobem. Využitelnost této výjimky z důvodů uvedených výše je ale nutné časově omezit např. do začátku přijetí/účinnosti tzv. bypassu či max. do konce roku 2024.
Důvody pro zachování Portálu stavebníka a zachování povinnosti využívání evidence elektronických dokumentací po datu účinnosti tzv. bypassu jsou mj.:
Důvody pro zachování Portálu stavebníka a zachování povinnosti využívání evidence elektronických dokumentací po datu účinnosti tzv. bypassu jsou mj.:
- existence jediné dokumentace vylučující riziko oběhu více verzí,
- s tím spojená možnost obstarání závazných stanovisek a vyjádření dotčených orgánů ze strany stavebních úřadů namísto zajišťování ze strany žadatele,
- možnost odkazovat úřady na elektronickou dokumentaci bez nutnosti jejího opakovaného a separátního fyzického (nebo elektronického) předávání úřadům,
- zrychlení řízení při předávání dokumentací mezi stavebními úřady, popř. i mezi dotčenými orgány,
- existence jasného záznamu na centrální úrovni (nezávislé) o přesném datu podání, a tedy o všech lhůtách s tím souvisejících včetně např. vzniku fikce souhlasu či termínu pro vydání rozhodnutí,
- využití datových zpráv kapacitně nestačí pro rozsáhlé dokumentace, nelze tedy např. u rozsáhlých staveb či většiny liniových staveb toto řešení využít,
- existence jednotného kontaktního místa pro podání stavebníků,
- zabránění praxe úřadů v preferenci či požadavku na papírové či jiné centrálně neevidované formy dokumentace ze strany stavebního úřadu (toto v minulosti i při rovnosti datových schránek s fyzickým podáním nebyl neobvyklý případ i přesto, že podle současné legislativy jde o nesprávný úřední postup),
- snížení nákladů spočívajících v dosavadní nutnosti tisknout dokumentaci a s tím spojená ekologická stránka věci,
- zabránění chaosu, vzniku nedůvěry a s tím spojené demotivace k dalším změnám systémů DSŘ (návrat k papírové dokumentaci je proti myšlenkovým tezím Nového stavebního zákona a mohl by zkomplikovat následnou digitalizaci (začínat zcela od začátku?)).
Zachování tohoto postupu a zajištění jeho funkčnosti bylo deklarováno ze strany min. Kulhánka a Kupky a NM Trpkoše na jednání dotčených stran 22. října 2024 v Poslanecké sněmovně. Je účelné, aby toto ujištění padlo rovněž při projednávání bypassu na půdě Poslanecké sněmovny.
-
kategorie Z hospodářské politiky