Česko vysílá podnikatelskou misi do země vycházejícího slunce

mise Japonsko

Cílem mise, které se zúčastní 18 společností, je posílit česko-japonskou spolupráci v oblastech, které jsou klíčové pro budoucí rozvoj obou zemí, zejména v oblasti cirkulární ekonomiky, udržitelnosti a moderních řešení pro nakládání s odpady a vodami. České firmy představí v Japonsku své inovace, know-how a hledají příležitosti k navázání nových partnerství.

„Ministerstvo životního prostředí se dlouhodobě snaží pomáhat českému byznysu, a proto tyto exportní mise také organizujeme. Podnikatelská mise do Japonska je významnou příležitostí k rozšíření ekonomické spolupráce a sdílení know-how i technologií českých firem s touto vyspělou zemí. Hlavními tématy mise jsou recyklace a cirkulární ekonomika – oblasti, ve kterých potřebujeme do budoucna inovovat a vzájemná spolupráce s Japonskem pro nás může být cenným přínosem. Během cesty absolvuji bilaterální jednání se svými japonskými protějšky a zahájím také podnikatelská fóra v Tokiu a v českém pavilonu na výstavě EXPO v Ósace. Světová výstava EXPO je cennou platformou pro mezinárodní spolupráci a sdílení zkušeností. Česká republika se zde navíc může pochlubit spirálovitou stavba z českého dřeva a skla, která se stala vůbec první CLT dřevostavbou bez kovové nosné konstrukce v celém Japonsku,“ uvedl ministr životního prostředí Petr Hladík (KDU-ČSL), který zároveň doplnil: „Japonská strana projevila zájem například o spolupráci s odborníky z ČHMÚ na tématu prevence přírodních katastrof, v níž naši odborníci hrají klíčovou roli. Potvrdilo se to i při zářijových povodních, kdy díky přesným předpovědím a včasnému varování pomohli zmírnit dopady povodní.“ 

Mise zahrnuje business fóra v Tokiu a Ósace, návštěvu zařízení na zpracování odpadů v rámci komplexu Super Eco Town Tokio, účast na světové výstavě EXPO 2025 v Ósace i cílená B2B jednání. Čeští podnikatelé tak dostanou příležitost jednat s japonskými partnery a zástupci institucí.

„Zaměříme se na klíčová témata jako jsou cirkulární ekonomika, udržitelnost a moderní řešení v oblasti nakládání s odpady a vodou. České firmy mají v tomto co nabídnout, dodávají progresivní, efektivní a škálovatelná řešení, která jsou v souladu s udržitelnými cíly a pokročilým přístupem k environmentálnímu managementu,” říká Petr Jonák, člen představenstva SP ČR vedoucí tuto misi. 

Očekávání vybraných firem

"Jako německý a český advokát působící v Praze a partner mezinárodní advokátní kanceláře bpv BRAUN PARTNERS, která má zastoupení v klíčových středoevropských městech (Praha, Bratislava, Budapešť, Bukurešť a Vídeň), si od účasti na obchodní misi do Japonska slibuji především navázání nových kontaktů s japonskými podniky se zájmem o investice ve střední Evropě, zejména v České republice. Účast na této obchodní misi vnímám jako příležitost k navázání nových obchodních i profesních vazeb. Věřím, že kombinace právní expertízy, mezinárodního zázemí a porozumění regionálním specifikům může být pro japonské investory přidanou hodnotou při vstupu na trhy střední Evropy,”  říká k cestě jeden z účastníků,advokát Robert Matas, partner mezinárodní advokátní kanceláře bpv BRAUN PARTNERS. 

“Naše účast na misi představuje možnost nasbírat inspiraci, ale i sdílet zkušenost a úspěšnost našich udržitelných iniciativ v rámci českého Decathlonu, jako jsou například cirkulární business modely Buy back, Second life nebo Rent, které mají skvělé výsledky i na celosvětové úrovni skupiny Decathlon. Meziroční růst těchto modelů v České republice představuje desítky procent,” komentuje cestu do Japonska Tomáš Gall, Chief Sustainability Officer společnosti Decathlon.

„Do Japonska vyrážíme s cílem zmapovat exportní příležitosti pro naše plošné dřevěné materiály NOVATOP. Zaměříme se na zákazníky, kteří dokáží ocenit přednosti našich desek z masivního dřeva — zejména jejich řemeslné zpracování, stabilitu, přesnost a pohledovou kvalitu, patřící mezi nejvíce oceňované vlastnosti tohoto materiálu. Velký potenciál vidíme zejména v oblasti třívrstvých desek a akustických panelů, které mohou své uplatnění najít v moderní japonské architektuře. V případě úspěchu jsme připraveni jednat o širší spolupráci při realizaci větších projektů, a to vždy za předpokladu, že generálním dodavatelem bude japonská stavební společnost — podobně jako tomu bylo při výstavbě českého pavilonu na EXPO. Velmi se těším, že pavilon konečně uvidím na vlastní oči. Považuji ho za majstrštyk dřevařského inženýrství, který důstojně reprezentuje český dřevozpracující průmysl na mezinárodní scéně. Být součástí takto odvážného projektu je pro nás velká čest a zároveň mimořádně emotivní zážitek — podobně silný pocit člověk zažívá snad jen při nástupu na led v národním dresu,“ říká Radek Oslizlo, technický ředitel společnosti AGROP NOVA a.s., vyrábějící systém NOVATOP.

Účastníci: 

  • ASEKOL a.s.
  • bpv Braun Partners s.r.o. advokáti
  • Decathlon Česká republika (Decasport s.r.o.)
  • Diakonie Broumov, sociální družstvo
  • EKO - UNIMED s.r.o.
  • Ekoltes Hranice, a.s.
  • ENVIRON, s.r.o.
  • Filbec
  • HRDLIČKA spol.s r.o.
  • INSTAR ITS Ostrava, a.s.
  • Kimchilove
  • NOVATOP
  • Pedip s.r.o.
  • RED- BETON s.r.o.
  • Servisní společnost odpady Olomouckého kraje a.s.
  • Siteco GmbH
  • Technická univerzita v Liberci
  • Tomas Bata University
     

Související články