Konzultace s ekonomickými diplomaty: Směřování firem se mění, návštěvnost stoupá

Ilustrační foto

Tradiční Konzultace s ekonomickými diplomaty a zahraničními kancelářemi CzechTrade, v rámci kterých se setkávají zástupci českých firem s českými vyslanci v zahraničí, letos zaznamenaly rekordní počet návštěvníků i jednání. Počet schůzek vzrostl z loňských 1500 na 1900, zástupců firem dorazilo 365 oproti loňským 289. (Více výsledných čísel zde.)

„Zajímavý byl také posun v popularitě teritorií – vedle tradičně silného Německa, Ukrajiny a USA vzrostl zájem například o Rakousko, Bulharsko, Turecko nebo Saúdskou Arábii. Jejich stoly měly vloni každý jen několik schůzek, letos však byla jejich kapacita naplněna beze zbytku,“ poznamenává za pořadatele Irena Havířová ze Svazu průmyslu a dopravy. 

Přestože od loňska změnily Konzultace s ekonomickými diplomaty délku trvání i místo působení a vykrystalizovaly jen do jednodenní akce v kongresovém centru, zástupci českých firem si k nim stále nachází cestu a jejich návštěvnost má stoupající trend.
Jak již bylo zmíněno, první jedenáctka nejpoptávanějších stolů, u kterých seděli společně zástupci agentury CzechTrade a ministerstva zahraničí obsahovala letos tradiční šampiony, ale i překvapivé skokany. 

  1. Německo – 65 schůzek
  2. Ukrajina – 54 schůzek
  3. USA – 49 schůzek
  4. Polsko – 48 schůzek
  5. Velká Británie – 36 schůzek
  6. Kazachstán – 33 schůzek, Saudská Arábie – 33 schůzek
  7. Srbsko – 30 schůzek
  8. SAE – 29 schůzek
  9. Rakousko – 28 schůzek, Vietnam – 28 schůzek 

Německo: méně subdodavatelů, více inovátorů 

Tradičně nejvíce firem přilákala stanoviště odborníků na německý trh. Ve veřejném prostoru se o německé ekonomice diskutuje jako o zadřeném motoru Evropy, čeští podnikatelé zde však stále dokážou nacházet příležitosti bez ohledu na stagnaci. „Odvětví, jako jsou IT, digitalizace, defence a security, zelené technologie nebo biotechnologie, se rozvíjejí velmi dobře a myslím, že to vnímají i české firmy, které se tímto směrem více angažují,“ poznamenal Erik Siegl, velvyslanecký rada v Berlíně. 

Vedle tradičně široké škály výrobců spotřebního zboží dorazila ke konzultačním stolům větší část firem právě z výše zmíněných moderních a inovativních odvětví.

Podle Adama Jareše, ředitele regionálního centra CzechTrade pro střední Evropu, se na straně firem mění i povaha návštěvníků: „Přichází méně firem z oblasti subdodávek do průmyslu a roste počet konzultací s firmami nabízející finální výrobek a s firmami poskytujícími služby, zejména v oblasti IT.“ 

Klasické každoroční otázky mířily na vyhledávání partnerů, účast na veletrzích nebo fungování obchodních zástupců. 

Podle Kristýny Kubíčkové ze zahraniční kanceláře CzechTrade v Mnichově se často opakoval dotaz na správný způsob oslovení německých firem. „České firmy mají často představu, že když pošlou e-mail, je slušnost na něj zareagovat. Německý nákupčí ale dostane desítky nabídek denně a odpoví jen těm, které zná. Proto radíme – e-mail připravte v němčině, přidejte k němu profesionální podklady a certifikace, a po týdnu zavolejte a požádejte o feedback,“ popisuje Kristýna Kubíčková, u jejíhož stolu také vzrostl počet otázek na německou e-commerce a na specifika v provozování e-shopů. 

Ukrajina: velký zájem o obnovu i financování

Ukrajinské stoly patřily celkově mezi nejnavštěvovanější a dotazy příchozích firem naznačovaly, že v úvahách o expanzi na Ukrajinu už pokročily poměrně daleko. Zajímaly se o možnosti vstupu na ukrajinský trh, podmínky založení obchodního zastoupení, potenciální partnery a možnosti zapojení do projektů obnovy. 

„Některé společnosti již na Ukrajině aktivně spolupracují – například prostřednictvím ukrajinského partnera rozvíjí lokální výrobu kontejnerových řešení nebo se podílí na dekontaminaci území zasažených bojovými akcemi,“ vypočítal Ivan Galat z českého zastupitelského úřadu v Kyjevě.

Lvovská kancelář agentury CzechTrade byla letos na konzultacích vytížená o něco méně. Přesto se dostavili zástupci firem, které podnikají v důležitých oblastech vodohospodářství, smart cities nebo automatizace průmyslu. 

„Zajímaly se o standardní možnosti spolupráce s naší kanceláří přímo ve Lvově. Jaké poskytujeme individuální asistenční služby nebo co obnáší účast na misích a dalších akcích pořádaných na Ukrajině. Hodně poptávané téma byly možnosti financování,“ popsal Vojtěch Vraspír, ředitel zahraniční kanceláře CzechTrade ve Lvově. 

V rámci finanční podpory lze zatím využívat český program Aid for Trade Ukraine, evropský Ukraine Facility nebo tendry Evropské banky pro obnovu a rozvoj. 

USA: atraktivní, ale pro mnohé příliš brzy

Spojené státy patří mezi dlouhodobě atraktivní země a přitahují ve velkém i firmy na úplném začátku expanzní strategie. Komplexní trh USA však nemusí být pro nováčky na rozjezd zahraničního obchodu úplně vhodný. 

„Otázky  se většinou týkaly možností vstupu na trh, přestože mnoho firem bylo spíše v počáteční fázi příprav a mapování příležitostí,“ uvedl Pavel Eichner, ředitel regionálního centra CzechTrade Severní Amerika. „Společnosti, které vůbec neexportují, nebo exportují například jen do okolních zemí, by měly věnovat zvýšenou pozornost při vstupu na výrazně složitější trhy, jako USA, které vyžadují značné kapitálové, finanční i lidské zdroje,“ dodal Pavel Eichner. 

Pokud jde o nedávné změny v obchodní politice USA, Pavel Eichner dále vnímá zvýšený zájem českých exportérů o zakládání amerických poboček, ačkoliv se jedná spíše o dlouhodobý trend, který je současnou situací jen posilněn. „Zavedení cel přirozeně oddělí produkty, které mají na trhu USA potenciál, od těch méně konkurenceschopných, a to především v případech, které pokryje domácí výroba. V těch ostatních se clo bude muset promítnout do finální ceny produktu,“ poznamenává. 

Srbsko: prostor pro nové firmy

Srbsko je v posledních letech pro zahraniční investory populární destinací. Balkánská země má výhodnou polohu v blízkosti prostoru Evropské unie a nabízí relativně levnou kvalifikovanou pracovní sílu, přičemž srbská vláda vychází investorům vstříc pobídkami a úlevami. 

Srbské konzultace zajímaly především menší podniky. „Diskuzi v základu dominovala doprava, stavební materiály nebo vodohospodářství,“ uvedl Pavel Daněk z českého velvyslanectví. Potenciální nováčci zjišťovali první informace, zkoumali možnosti spolupráce a také účasti na projektech české ekonomické diplomacie. 

„Firmy, které doposud nemají zkušenosti s trhy západního Balkánu, se zajímaly především o podmínky vstupu českých subjektů na srbský trh a obchodní kulturu v regionu. S některými zástupci společností jsme toto setkání využili k upřesnění jejich požadavků v rámci připravovaných asistenčních služeb tak, aby pro ně naše podpora v teritoriu byla co nejefektivnější,“ uvedla Veronika Jelínková, ředitelka zahraniční kanceláře CzechTrade Srbsko.

Směr do budoucna

Letošní konzultace naznačily, že české firmy skutečně ve větší míře hledají nové příležitosti v dynamických regionech a snaží se tak diverzifikovat svou činnost. Potřebují více praktických rad a hlubší podporu při vstupu na nové trhy. V době, kdy se v mezinárodním obchodě dějí významné změny, očekáváme, že tento stav bude přetrvávat. 

Související články