Národní AI platforma spouští mapu české AI, data odhalují raketový růst

Česká scéna umělé inteligence (AI) roste raketovým tempem, je silně proexportní a orientovaná na vývoj vlastních produktů. Za největší výzvu však AI dodavatelé považují získávání klientů na již existujících trzích. Problematické je také nedostatečné zastoupení žen v technických týmech.
Ukazují to data z první komplexní mapy České AI, kterou v pražském Planetáriu představila Česká národní AI platforma (CNAIP). Unikátní databáze propojující firmy, výzkumné týmy a případové studie vznikla za účasti více než 450 aktérů a nabízí dosud nejucelenější pohled na tuzemský AI ekosystém.
Nově spuštěná mapa České AI, která je veřejně dostupná na adrese ceska.ai, staví na datech z lokálních databází a z otevřené výzvy českým subjektům z oblasti AI. Jako první přináší jednotný přehled klíčových hráčů z celé republiky. Již při svém spuštění obsahuje téměř 500 subjektů a 70 případových studií.
„Už řadu let pomáháme rozvíjet ekosystém umělé inteligence v Česku a vždy pro nás bylo největší odměnou a motivací vědomí, že to má reálný dopad. Teď může český AI ekosystém kdokoli pozorovat prakticky v reálném čase. Data jsou na stole a je čas na nich společně stavět,“ říká Lukáš Kačena, předseda České národní AI platformy a ředitel prg.ai.
Kvalitativní výzkum
Analýza dat od 342 firem, z nichž se 312 zúčastnilo hloubkového průzkumu, odhalila několik klíčových trendů, které definují současnou českou AI scénu.
- Raketový růst: Téměř polovina firem (44 %) zaznamenala za poslední dva roky růst tržeb o více než 100 %.
- Mladá scéna: Značnou část ekosystému tvoří nové, agilní subjekty – 41 % společností vzniklo v posledních pěti letech.
- Orientace na produkt: Jádrem českého AI byznysu je vývoj vlastních produktů. Téměř 60 % firem se identifikuje jako produktová a polovina z nich generuje přes 75 % obratu právě z AI/ML řešení.
České AI firmy jsou silně proexportní a prosazují se na nejnáročnějších trzích – více než třetina (36 %) jich působí v Severní Americe. Přestože je expanze na nové trhy pro 52 % z nich jasnou prioritou, jako největší současnou výzvu vnímají získávání klientů na stávajících trzích (55 %).
Výraznou strukturální slabinou ekosystému je pak nízká diverzita. V téměř polovině firem (46 %) není v klíčových AI/ML týmech zastoupena ani jedna žena. Současně platí, že čím větší společnost, tím větší zastoupení žen.
„Data potvrzují to, co vidíme v praxi: obrovskou dynamiku a inovativnost. Zároveň ale pojmenovávají reálné překážky, kterým naše firmy čelí, zejména v oblasti obchodu a mezinárodní expanze. Pro nás v JIC i pro celý podpůrný systém je tato mapa neocenitelným vodítkem. Můžeme nyní naši podporu cílit mnohem efektivněji, abychom těmto nadějným firmám pomohli překonat jejich bariéry a uspět globálně,“ komentuje výsledky Petr Chládek, ředitel inovační agentury JIC.
O České národní AI platformě (CNAIP)
Česká národní AI platforma vznikla v roce 2024 jako společná iniciativa veřejného, soukromého a neziskového sektoru s cílem propojit všechny, kdo v Česku s umělou inteligencí pracují, a posunout naši zemi mezi evropské lídry v oblasti AI. Platforma staví na zkušenostech zakládajících členů, kteří dlouhodobě rozvíjejí inovační ekosystém. CNAIP podporuje integraci AI do praxe, prosazuje rozumnou legislativu a šíří osvětu, například prostřednictvím festivalu Dny AI a odborného ocenění AI Awards.