Pozice Svazu průmyslu k možné revizi nařízení o leteckých službách

Ilustrační foto

Evropská komise v rámci hodnocení dopadů regulace zvažuje vydání revize nařízení o leteckých službách a vyzývá ke zpětné vazbě. Celkovým cílem je podpořit rovnováhu mezi konektivitou, ochranou spotřebitelů, kvalitou pracovních míst a klimatickými cíli EU.

Revize nařízení (ES) č. 1008/2008 by s i v tomto případě kladla za cíl posílit odolnost odvětví leteckých služeb vůči krizím (např. pandemie COVID-19, geopolitické konflikty). Během krizí se ukázaly slabiny – dopravci často neměli dostatečné finanční rezervy a cestujícím nebyly včas propláceny zrušené lety. Návrh proto zvažuje úpravu pravidel pro dohled nad finanční způsobilostí, flexibilitu při mimořádných opatřeních, rychlejší zavádění závazků veřejné služby a řešení dopadů stávky řízení letového provozu na volný pohyb služeb.

Dalším cílem by dle EK mělo být zvýšení konkurenceschopnosti leteckých dopravců z EU, kteří čelí vyšším nákladům než jejich konkurenti ze třetích zemí s nižšími klimatickými požadavky. Revize má proto zvážit zmírnění vlastnických a kontrolních pravidel, která omezují přístup ke kapitálu, a zavedení opatření proti úniku uhlíku. Rovněž se má řešit potřeba transparentního informování cestujících o letech nad konfliktními oblastmi a zpřesnění pravidel pro spolupráci dopravců z EU a mimo ni.

Iniciativa se rovněž zaměřuje na posílení udržitelnosti, ochrany spotřebitelů a pracovních práv v rámci letecké dopravy. Cílem je umožnit členským státům efektivněji uplatňovat ekologická omezení, například zákazy letů na krátké vzdálenosti tam, kde existují alternativy v podobě železniční dopravy. Současná pravidla omezují použití těchto zákazů pouze na případy, kdy existuje srovnatelná služba a maximálně na tři roky, což se ukázalo jako neflexibilní. Komise proto zvažuje revizi těchto podmínek, aby bylo možné pružněji reagovat na klimatické výzvy.

Dále chce EK v revizi nařízení řešit lepší vymáhání pracovněprávních předpisů pro posádky, větší transparentnost cen, pravidla pro příruční zavazadla a práva spotřebitelů.

Pozice SP ČR k možné revizi nařízení o leteckých službách

Z pohledu Svazu průmyslu a dopravy ČR by revize nařízení (ES) č. 1008/by měla upřednostnit technologickou dekarbonizaci letectví před omezováním letů na krátké vzdálenosti. Ačkoliv tyto lety tvoří jen malou část emisí, jejich zákaz by mohl mít neúměrné dopady na konektivitu. Důležité je podporovat vývoj a zavádění udržitelných leteckých paliv (SAF), elektrických a vodíkových letadel.

Letecká doprava má strategický význam pro hospodářskou soudržnost EU a dostupnost služeb v odlehlých regionech. Každé zvýšení přímé letecké konektivity má prokazatelný pozitivní dopad na HDP, a proto je třeba zajistit, aby opatření v oblasti udržitelnosti neohrozila sociální a ekonomické vazby. Namísto restriktivního přístupu je vhodnější podpořit růst letectví prostřednictvím inteligentních investic, které umožní sladit klimatické cíle s potřebou dostupné dopravy.

Letiště hrají klíčovou roli nejen jako dopravní uzly, ale i jako součást udržitelných řešení – ať už díky lepšímu napojení na železnici a další nízkoemisní dopravu, nebo jako centra pro skladování, distribuci či výrobu SAF. Kromě toho je nezbytné zajistit odolnost letištní infrastruktury vůči klimatickým změnám. Nařízení by mělo umožnit financování těchto investic a uznat letiště jako důležitý prvek multimodální, klimaticky odolné dopravy.

Kompletní vyjádření Svazu průmyslu v rámci výzvy k předložení informací pro posouzení dopadů naleznete v sekci Ke stažení. ⇣⇣⇣

 

Související články