Pozice Svazu průmyslu k navrhovaným závazným cílům pro firemní vozidla

  • Doprava
  • 10. 9. 2025
  • 2 min čtení
Ilustrační foto

Evropská komise nyní diskutuje možnosti posílení poptávky po čistých vozidlech mj. možným zavedením nařízení o čistých firemních vozidlech, které by mohlo stanovit závazné cíle pro nákup firemních vozidel.

Různé možnosti politiky, které mají být posouzeny, budou zahrnovat stanovení vnitrostátních cílů, pravidla pro finanční pobídky pro firemní vozidla a cíle pro konkrétní subjekty. Mají být formulovány s přihlédnutím k těmto aspektům:

• rovnováha a kompromisy mezi účinností a flexibilitou, například v souvislosti s možností stanovit závazné cíle pro členské státy, jednotlivé společnosti nebo vozové parky,

• úloha a dopad různých forem finančních pobídek, včetně preferenčního daňového zacházení s firemními vozidly a možnosti omezit tyto pobídky pouze na vozidla s nulovými emisemi, a potenciální dopady větší soudržnosti v celé EU,

• složení vozového parku, provozní omezení a obchodní důvody pro různé typy firemních vozových parků (např. pronájem, leasing, taxislužba, car-sharing, služební automobily) a příslušné možnosti přechodu na vozidla s nulovými emisemi,

• příspěvek k udržitelnosti a odolnosti evropského automobilového průmyslu,

• složení vozového parku silniční nákladní dopravy, dynamika trhu a interakce mezi velkými společnostmi, subdodavateli a menšími nezávislými provozovateli a příslušné úlohy a sdílení úsilí při dosahování cílů nulových emisí,

• potenciální úloha funkcí obousměrného nabíjení a požadavků na komunikaci vozidlo-síť (V2G),

• požadavky na monitorování a podávání zpráv a odpovídající administrativní zátěž pro podniky a veřejné správce.

Pozice Svazu průmyslu

Podle názoru Svaz průmyslu a dopravy je stanovení závazných cílů pro firemní vozidla nevhodné. Tyto cíle jsou kontraproduktivní a ohrožují konkurenceschopnost firem i provozovatelů nákladní dopravy. Navíc nesprávně určují původy problému.

Nelze ignorovat náročné tržní podmínky, kterým čelí celý automobilový průmysl EU a které vedou ke stagnaci poptávky po elektrických vozidlech navzdory značným investicím ze strany výrobců. Vzhledem k současné nestabilní situaci na trhu nepovažujeme za vhodné diskutovat o dalších regulačních požadavcích na firemní vozové parky. Není možné zavádět plošná řešení pro celou EU, která by vyhovovala specifickým podmínkám každé země.

Jakékoli další regulační požadavky nebo povinnosti v oblasti podávání zpráv by zvýšily zátěž pro provozovatele vozových parků, výrobce, leasingové společnosti a nákladní dopravce, a proto je třeba se jim vyhnout.

Nutné je zachovat vyvážený přístup, který bude zahrnovat systémy pozitivních pobídek a posílí evropský automobilový a dopravní sektor i celou ekonomiku.

Podrobnosti naleznete v sekci Ke stažení. ⇣⇣⇣

 

Související články