Přehled pro byznys: Změny v legislativě v posledním červnovém týdnu

Ilustrační foto

1/ Sněmovna finálně schválila tzv. Lex Plyn 

(sněmovní tisk 883

Sněmovna odhlasovala přijetí Lex Plyn, a to v senátní verzi se zrušením individuálních kontrol FVE. Zákon představuje klíčové změny pro energetickou bezpečnost. Na jeho důležitost ukazuje i to, že pro zákon zvedli ruce zástupci vládní koalice i opozice.

Zásadní jsou související úpravy zákona č. 416/2009 Sb. o urychlení výstavby strategicky významné infrastruktury, které řeší konkrétní podmínky pro urychlení výstavby plynových výroben elektrické energie s celkovým instalovaným výkonem 100 MW+ mj. posílením pravomocí Dopravního a energetického stavebního úřadu (např. pravomoc řešení případných rozporů a protichůdných stanovisek dotčených orgánů), přednostní projednání, zkrácení lhůt (např. závazná stanoviska některých dotčených orgánů do 20 dní), zjednodušení doručování rozhodnutí účastníkům, procesní zjednodušení apod.

Nově je také stanovená pravomoc ERÚ uložit v případě nutnosti držiteli licence na výrobu elektřiny povinnost vyrábět elektřinu nad rámec licence, což by mělo řešit případné nedostatky ve výrobě v rámci odklonu od uhlí.

Mění se i další věci. Omezuje se například možnost podpory tzv. mařičů energie. Větrné elektrárny o výkonu od 15 megawattů budou prohlašovány za stavby podporující energetickou bezpečnost, což by mělo přispět k jejich rychlejšímu schvalování. Novela také zavádí tzv. nevratný poplatek za žádost o připojení nového zdroje, jehož cílem je zabránit spekulativním blokacím kapacity v distribuční a přenosové soustavě.

Svaz průmyslu a dopravy ČR dlouhodobě celý návrh Lex Plyn podporoval v připomínkovém řízení i na půdě Parlamentu ČR. Může totiž významně urychlit jak přípravu, tak i realizaci a uvádění nových plynových výroben elektrické energie do provozu, což bude s předpokládaným ukončením využívání uhlí zásadní pro energetickou bezpečnost. V tomto ohledu je schválení zákona krokem vpřed, a nic tak nekomplikuje i návaznou přípravu a notifikaci kapacitních mechanismů pro zdroje s řiditelným výkonem, které budou stejně zásadní pro energetickou bezpečnost ČR.

Přijetím senátní verze Sněmovna návrh rovnou poslala dále a prezident celý návrh již podepsal.

2/ Sněmovnou konečně prošel zákon o jednotném měsíčním hlášení zaměstnavatele (JMHZ) a doprovodný zákon upravující související zákony (odpočty na VaV, zdanění ESOP a další)

(sněmovní tisk 925 a sněmovní tisk 926

Poslaneckou sněmovnou schválený zákon o JMHZ pokládá základy pro to, aby mohl být podstatně zjednodušen systém povinných hlášení zaměstnavatelů vůči státní správě, konkrétně v první vlně vůči MPSV, Úřadu práce ČR, Institutu posuzování zdravotního stavu, ČSSZ (ÚSSZ), finanční správě, MF a ČSÚ.

Svazu průmyslu a dopravy ČR záleží na tom, aby systém JMHZ přinesl zejména zjednodušení a snížení administrativy pro zaměstnavatele. Ve spolupráci s členskými firmami usiluje o to, aby procesy v rámci JMHZ byly uživatelsky přívětivé, funkční a naplnily cíl. Stále však apeluje zejména na potřebu důkladného "odpilotování" tohoto nově zaváděného systému a na to, aby v praxi zavedená technická řešení digitálního přenosu dat v rámci JMHZ byla pro zaměstnavatele uživatelsky přívětivá, včetně nově navrhovaných řešení a změn (např. zkrácení lhůty pro hlášení zaměstnance).

Poslanecká sněmovna zároveň přijala ke změnovému zákonu k JHMZ další klíčové pozměňovací návrhy:

I/ Zlepšení situace hlavně pro malé a střední firmy v oblasti výzkumu a vývoje, které vychází z návrhů Svazu průmyslu.
Úpravy příslušné části zákona o daních z příjmů přináší například:

  • Navýšení odpočtu na 150 % pro výdaje na VaV do výše 50 milionů Kč
  • Prodloužení lhůty pro uplatnění odpočtu ze 3 na 5 let
  • Zjednodušení administrativy spojené s dokumentací

Jde o správný krok, ale je potřeba v něm pokračovat. Více ke schválenému návrhu k VaV zde.

II/ Efektivnější práce s pohledávkami

Po 20 letech se zvyšuje limit pro tvorbu daňově uznatelných opravných položek u menších pohledávek, a to z 30 000 Kč na 50 000 Kč. Firmy tak budou moci rychleji a jednodušeji odepisovat nevymahatelné pohledávky.

III/ Odstranění nejistot v souvislosti se zrušením srážkové daně

Zachovává se dosavadní stav, kdy poplatníci nyní podléhající této dani (např. brigádníci na dohodu o provedení práce nebo s přivýdělkem k hlavnímu zaměstnání) nebudou muset nadále podávat daňové přiznání a nebude se jim zvyšovat administrativní zátěž.  

IV/ Úprava zdanění pro zaměstnanecké akciové opční programy (ESOP) 

Je zavedena nová možnost - dobrovolný režim s příznivějším nastavením zdanění pro startupy. Návrh snižuje daňové zatížení zaměstnaneckých akcií během trvání opčního programu, čímž zatraktivňuje potenciální výnosy z držby těchto aktiv. Úprava je inspirovaná příklady ze západních zemí.

V/ Bohužel, ne vše je pozitivní. Došlo totiž k další omezující úpravě zaměstnaneckých benefitů

Nově nesmějí mít benefity podobu plnění mající vazbu na výkon práce, čímž může být řada z nich krácena na daňovém zvýhodnění (předkladatel konkrétní dopady neuvedl, nicméně může se jednat např. o oblíbené caffeteria programy). Hrozí tak, že mnohé prospěšné aktivity ze strany firem budou dále utlumeny. Svaz průmyslu s dalšími asociacemi jedná nyní o výkladu tak, aby byl případný negativní dopad eliminován.

VI/ Vyjasnění úpravy týkající se vstupních lékařských prohlídek

Dochází také ke zpřesnění lékařských prohlídek upravených v zákoně o specifických zdravotních službách. Zaměstnavatel bude povinen zajistit tuto prohlídku pro osobu přijímanou do pracovního poměru vždy, s výjimkou práce v kategorii 1; v případě dohod o pracích konaných mimo pracovní poměr pak pouze, pokud půjde o práci rizikovou. Nadále platí, že u mladistvých musí zaměstnavatel zajistit prohlídku vždy. Rovněž je zachováno právo zaměstnavatele vyžadovat vstupní lékařskou prohlídku, i když se nejedná o práci rizikovou.

3/ Sněmovna poslala do Senátu zákon o BIM 

(sněmovní tisk 851)

V pátek 27. června Sněmovna v legislativní smršti třetího čtení schválila mj. jeden nenápadný zákon – zákon o správě informací o stavbě a vystavěném prostředí („zákon o BIM“).

Ten stanovuje jednotné standardy pro informační model stavby BIM a umožňuje stavebníkům i dobrovolné využití, což je z pohledu Svaz průmyslu a dopravy ČR zásadní. BIM v sobě totiž kombinuje digitální informace pro návrh, výstavbu, provoz i odstranění stavby a jejího zařízení, což může zlepšit koordinaci, snížit náklady či zkrátit dobu výstavby. 

Zároveň však v rámci tohoto zákona prošly i další zásadní úpravy:

I) Návrh řešící ukládání energie a výstavbu obnovitelných zdrojů energie v průmyslových areálech. Nedostatek obnovitelné energie je v současnosti velký problém pro řadu podniků kvůli potřebě dekarbonizace. Nově se odblokují dvě hlavní překážky pro výstavbu OZE (FVE) v těchto areálech – povinný podíl zeleně a dlouhotrvající změny územních plánů. Rozvoj FVE v průmyslu pomůže i větší soběstačnosti daných firem ve spotřebě energie. Ukládání energie pak bude ve veřejném zájmu a díky úpravám ochranných pásem se zjednoduší umisťování takových staveb např. v průmyslových areálech.

II) Úprava řešící tzv. drobné stavby v blízkosti dopravní infrastruktury. Kvůli nedopatření se musely podle nového stavebního zákona všechny stavby u drah a silnic povolovat na stavebním úřadě, a to i ty drobné jako např. přípojky, antény, výměny sítí, skleníky, ale také běžné udržovací práce a stavební úpravy. Přitom podle starého stavebního zákona takové stavby a úpravy nevyžadovaly ani povolení od stavebního úřadu, ani souhlas vlastníka nebo správce dopravní infrastruktury. Nyní se proces výrazně zjednoduší a odpadne povinnost povolovat na přetížených stavebních úřadech řádově tisíce řízení ročně, a to mj. u technické infrastruktury. Přesto bude zajištěna bezpečnost drah i dálnic a silnic I. třídy, jejichž vlastník nebo správce bude muset se záměrem souhlasit, pouze nepůjde o zdlouhavý a administrativně náročný proces s dopady na stavební úřady i stavebníky.

Nyní je návrh v Senátu. Doufáme, že stejně hladce projde i tam.

4) Parlament schválil zavedení duálního vzdělávání 

(sněmovní tisk 829, senátní tisk 141)

Zvolení zástupci v Poslanecké sněmovně (28. 5.) a Senátu (3. 7.) schválili rozsáhlou novelu školského zákona, jejíž součástí je i zavedení možnosti duálního vzdělávání žáků u firem a jiných poskytovatelů praxe. 

Podmínkou bude certifikace firemního pracoviště ze strany střešní zaměstnavatelské organizace a ustavení instruktorů, coby osob pověřených firmou péčí o žáky a jejich vzdělávání. Za to si bude moci zaměstnavatel mj. zavázat žáka smlouvou, vč. požadavku odpracování až 3 let po ukončení vzdělávání u firmy. 

Schválení předcházela dlouhá pilotáž (kterou Svaz prováděl od roku 2017) a rozsáhlá jednání. Bohužel naše připomínky, že návrh neobsahuje důležité prvky, jako je příspěvek firmě na vzdělávání žáka nebo regionální poradenské pracoviště, nebyly vzaty v potaz. Budeme proto požadovat brzkou novelizaci daných ustanovení zákona.

Tiskovou zprávu k tomuto tématu naleznete zde.

Související články