SP ČR k nařízením vlády o strategických ložiscích štěrkopísku a stavebního kamene

Ministerstvo průmyslu a obchodu předkládá návrh nařízení vlády o stanovení některých ložisek štěrkopísku ložisky strategického významu a návrh nařízení vlády o stanovení některých ložisek stavebního kamene ložisky strategického významu.
V souvislosti s avizovaným nedostatkem štěrkopísku a stavebního kamene zpracovala, na základě požadavku Ředitelství silnic a dálnic a Správy železnic, Těžební unie ve spolupráci s Českou geologickou službou Studii dostupnosti kameniva pro plánované stavby železniční infrastruktury a stavby dálnic a silnic I. Tříd.
Ze závěrů studie je zřejmé, že z hlediska budoucího vývoje lze očekávat alarmující nedostatek kameniva, neboť zásoby některých ložisek jsou časově krátkodobě omezené.
Většina otevřených ložisek štěrkopísku dotěžuje existující zásoby suroviny. Pokud nebudou do 10 let postupně vytvářeny územní předpoklady pro otvírku nových ložisek náhradou za postupně dotěžované lokality, dá se předpokládat ukončení těžeb na min. 45-50 % všech funkčních ložisek štěrkopísků na území ČR.
V případě kamenolomů pak bude na území ČR do 8 až 12 let docházet na jednotlivých těžených ložiskách k dotěžení dostupných zásob drceného kameniva, a tudíž k riziku nenaplňování hospodářských potřeb státu. Již dnes jsou u drobného a hrubého drceného kameniva nedostatkové některé výrobkové frakce. Problémem jsou kvalitní štěrkodrtě do železničních loží vyhovující pro výstavbu vysokorychlostních tratí.
Otvírka nových ložisek je jedinou možností k dosažení dostatečného množství stavebních surovin pro strategické stavby a surovinovou bezpečnost.
Stanovisko Svazu průmyslu
Svaz průmyslu a dopravy ČR (SP ČR) jednoznačně podporuje návrhy nařízení vlády o stanovení některých ložisek štěrkopísku a stavebního kamene ložisky strategického významu v podobě a v rozsahu navrhovaných ložisek, ve které byl předložen do meziresortního připomínkového řízení.
Navrhované lokality ložisek štěrkopísku a stavebního kamene považujeme za nezbytné minimum potřebné k zajištění rozvoje jak v oblasti dopravy (vysokorychlostní tratě, modernizace železnice, dokončení dálniční sítě apod.), tak v oblasti energetiky, kde jsou rovněž očekávány významné infrastrukturní investice (jaderná zařízení, plynové elektrárny atd.).
Otevření nových ložisek či rozšíření těch stávajících je ve veřejném zájmu, protože zajistí suroviny pro realizaci klíčových projektů z hlediska státu a jeho obyvatel. Rovněž distribuce strategických ložisek v celém území České republiky považujeme za účelnou, žádoucí a vyváženou.
Navrhované lokality ložisek jsou nutné mj. z důvodů klesající těžby z ložisek stávajících, kvůli čemuž se pak výrazně zvyšuje dovozní vzdálenost surovin a tím i ekonomické náklady výstavby, celkové dopravní zatížení a související ekologická stopa a emise skleníkových plynů a znečišťujících látek. Potvrzujeme, že typické dodávky surovin v současnosti pokrývají vzdálenosti několika desítek až stovek kilometrů, což vede k vyšším cenám surovin, zvýšenému opotřebení komunikací a celkovému zhoršení dopravní situace v regionu.
Plné znění stanovisek SP ČR naleznete v sekci Ke stažení. ⇣⇣⇣