Víte, jak ochránit duševní vlastnictví při exportu do rozvojové země?

Přestože podpora exportu českých firem do zahraničí je v České republice na velmi slušné úrovni, v jedné její oblasti bychom potřebovali přidat: Stále nemáme dostatečně dobře zpracovanou ochranu duševního vlastnictví v rámci soukromého sektoru. V případě vývozu do země, která nemá skrupule z hlediska průmyslové špionáže, může být krádež téměř okamžitá a bez patřičného zajištění není taková záležitost pojistitelná, ani jakkoliv vymahatelná.
Odcizení duševního vlastnictví především v některé ze třetích zemí může stát firmu celý potenciální trh. Místní partneři či dokonce správní instituce mohou patent či technické řešení snadno okopírovat, zpracovat a záhy nabídnout na trhu jako vlastní variantu produktu, nebo hůř, kvalitativně horší kopii originálu. Konečná ztráta může být enormní.
Čeští exportéři mají o ochranu svého duševního vlastnictví zájem, ale ne vždy ji umí dotáhnout do konce. Možnou ztrátu z budoucích zisků často propočtou jen vágně a prvotní dopady se zdají zanedbatelné. Jenže okopírovaný produkt umí zákazníka rychle přesvědčit například nízkou cenou a horší kvalita tolik nevadí.
České firmy přitom mají s investicemi v rozvíjejících se zemích dlouholeté zkušenosti. Více než 30 let zajišťuje Česká rozvojová agentura, pod ministerstvem zahraničí, realizaci projektů v rámci zahraniční rozvojové spolupráce (ZSR). Prezentace českých firem, případně jejich zapojení do projektů v oblastech infrastruktury či životního prostředí, bývaly užitečné pro všechny zúčastněné. Synergie českých neziskovek a podniků v rozvojových projektech ZRS pomáhala nejen firmám, ale celé ČR.
V poslední době je však soukromý sektor opatrnější a od účasti na rozvojové pomoci ho často odrazuje právě nejistota prostředí a riziko zneužití know-how.
Důležité je si uvědomit dvě věci: Zaprvé, ochranu duševního vlastnictví si musí firma ošetřovat sama. Zadruhé, porušování práv z duševního vlastnictví je nutné řešit vždy v příslušné zemi, kde k němu dochází.
České firmy mají tu nevýhodu, že u nás neexistuje ucelená doporučená metodika, která by jim poradila, jak konkrétně postupovat. Určité poradenství poskytuje jen agentura CzechTrade.
V úplném základu lze exportérům doporučit:
- Prověřte místního partnera a uzavřete pečlivě připravenou dohodu o spolupráci
- Chraňte své know-how a technické řešení ochrannou známkou nebo patentem:
- Úřad průmyslového vlastnictví – www.upv.gov.cz
- Evropský patentový úřad – www.epo.org
- Mějte na paměti, že užitný vzor v zahraniční neplatí
- Využijte evropského patentu, na který lze získat velmi výhodnou finanční podporu
- Pamatujte na to, že dle úmluvy EU s 38 státy se patentová ochrana vztahuje na všechny smluvní státy
- Úmluva zahrnuje i nečlenské země – Bosna a Hercegovina, Černá Hora, Kambodža, Maroko, Moldavsko a Tunisko
- V dalších zemích světa se obracejte na místní patentové úřady, advokáty, případně na mezinárodní konzultační firmy, které mají v oblasti zastoupení
„Firmy, které se chystají vstoupit na trhy rozvojových zemí a chtěly by tam mít ochráněné své duševní vlastnictví, by se měly nejprve obrátit na některého místního patentového zástupce či advokáta. Případně se mohou obrátit na některou mezinárodní kancelář, která se zabývá ochranou duševního vlastnictví a má své zástupce v dané lokalitě,“ vysvětlila Jarmila Avratová z českého Úřadu průmyslového vlastnictví.
„Obecně platí, že pokud má firma či fyzická osoba registrovanou ochranu svého průmyslového vlastnictví v zahraničí, měla by být schopna si v daném státě i pohlídat, aby nikdo její práva neporušoval. Například si takovou službu objednat právě u místního patentového zástupce či advokáta,“ dodává.
Věra Venclíková, poradkyně SP ČR pro zahraniční rozvojovou spolupráci
TIP NA WEBINÁŘ Webinář Ochrana duševního vlastnictví při exportu - agentura CzechTradeTermín: 13. listopad 2025 10:00 - 11:30
|
---|
TIP NA PROGRAM Podnikatelské projekty s grantem od Czech-UNDP fondu, výzva pro rok 2026Czech-UNDP (United Nations Development Programme) a jeho challenge fund představují jednu z bezpečných možností, jak navázat obchodní partnerství v rozvojových zemích. Jedná se o podpůrný mechanismus, který podnikatelům umožňuje získat kvalitní partnery v místě a informace o místních podnikatelských podmínkách, aniž by byli ohroženi ztrátou. Fond de facto kryje rizika. Czech-UNDP fund je určen pro podporu výhradně českých firem. Nevyhlašuje projekty, ale výzvu k podávání projektových námětů. Ty se tematicky mají vztahovat k podpoře ekonomického rozvoje, podnikání, zaměstnanosti nebo technologických inovací. |
---|